0 vragen aan
15
Bank Bestuurder 10e jaargang 01/6
e-mail: p.h.j.m.dirken@delagelanden.com
fotografie: Esther Pennarts
Besturen/managen
Paul Dirken
DIRECTIEVOORZITTER De LAGE LANDEN
1. Wie is drs. Paul Dirken?
'Gezinsmens en gezelligheidsmens: 47 jaar, getrouwd met
Katinka, huisarts. We hebben vier dochters. Ik golf, heb vroeger
gehockeyd en ben coach van een elftal van mijn kinderen. Ik houd
ik van lezen en een goed glas wijn. Verder ben ik teamspeler, op
zoek naar uitdagingen. Dat hoort een beetje bij me.'
2. De Lage Landen is zo'n uitdaging?
'Na zeven jaar ervaring bij Rabobank Tilburg op de bedrijven-
markt, kwam ik in 1995 bij De Lage Landen. Zo'n stap naar een
dochter heeft als voordeel dat je de denk- en werkwijze van de
aangesloten banken kent. De Lage Landen is een leuk bedrijf,
met veel creativiteit, dynamiek en betrokkenheid. En het aardige
in de Rabobank Groep is dat je ruimte krijgt om dingen te doen,
binnen de kaders die zijn afgesproken.'
3. Gaat dat zonder ergernissen?
'Van nature ben ik ongeduldig. Dus iemand die breedvoerig en
langdradig is, wil me wel irriteren. Ik houd van 'to the point' en
dingen bij de naam noemen. Bij die no-nonsenscultuur hoort wel
een flinke dosis humor. Die mis ik nog wel eens. Een hekel heb ik
aan competentiediscussies en het feit dat soms veel tijd verloren
gaat om tot een 100% oplossing te komen terwijl 90% ook goed
genoeg is.'
4. Moet De Lage Landen nummer 1 in de wereld worden?
'Het gaat me er niet om de grootste te worden, maar om top
kwaliteit te leveren in de acht segmenten waarop we focussen.
Daarbinnen hebben wij de ambitie om internationaal leidend te
zijn zodat klanten ons weten te vinden. Vandaag zijn wij dat bij
voorbeeld op gebied van vendor finance in de agribusiness. Op
het gebied van vendor finance zitten onze belangrijkste concur
renten in Amerika. Met kwaliteit willen we ons onderscheiden
van die Amerikaanse competitie.'
5. En dat lukt in Zuid-Amerika?
'In 1998 zetten we de eerste voet in Zuid-Amerika met Brazilië.
We luisteren goed naar onze vendoren en maken dankbaar
gebruik van de Rabobankpresentie. Zo zijn we met een tractorfa
brikant in Brazilië begonnen en starten we nu met een joint ven
ture in Argentinië. De volgende stappen zullen zijn Mexico en
Chili. We volgen als het ware de agri-retailklanten van onze
vendor, overigens ook een bedrijfsrelatie van Rabobank
International.'
6. Valt er voor De Lage Landen nog wat te winnen in Nederland?
'Van de omzet in Nederland - zo'n 20% van onze totale porte
feuille - wordt 85% via de lokale banken gegenereerd. Niettemin
zit hier nog een behoorlijke groeipotentie. Leasing groeit
Europees en ook in Nederland. De programma's die zijn ontwik
keld op gebied van leasing en handelsfinanciering worden al in
hoge mate gewaardeerd door de banken. De kunst is nu om deze
ook interessant te maken voor klanten van Corporate Clients.
7. Valt er samen te werken met 370 banken?
'Banken kennen ons marketing-distributieconcept en ook wij
kennen onze pappenheimers. De samenwerking met banken
wordt steeds professioneler. Maar we zijn er nog niet. De vrijblij
vendheid mag wat mij betreft worden ingeruild voor een meer
zakelijke manier van samenwerken, zodat competentiecentra als
De Lage Landen beter kunnen worden aangewend.'
8. Hoe ervaart u de synergie tussen groepsonderdelen?
'Die neemt zeker toe. We kunnen elkaar in Nederland goed aan
vullen en ik heb het gevoel dat steeds meer afscheid wordt geno
men van het competentiedenken. Ook internationaal leren we
van elkaar. Interpolis is onlangs in de VS bij ons op bezoek
geweest. Wij hebben internationaal al een jaar of twaalf ervaring.
Daarmee kunnen we elkaar voordeel doen. Dat geldt ook voor
Rabobank International. Anders dan in het verleden, volgen en
informeren we elkaar goed. Ook bij acquisitieplannen worden
we tevoren geïnformeerd om de marktkansen in te schatten voor
een eventuele aansluiting. Een coöperatieve organisatie maakt
verschil uit. Ik voel me er uitstekend thuis. En de triple A is een
prachtig visitekaartje.'
9. De Lage Landen groeit sterk in Amerika.
Wat is het effect van 11 september?
'De brede spreiding over landen en sectoren zorgt voor stabiliteit.
Zo hebben we 440.000 klanten verspreid over 18 landen, waar
onder bijvoorbeeld 70.000 agrariërs. We verwachten dat het
effect van deze dramatische gebeurtenissen voor ons beperkt zal
zijn, ook omdat we niet actief zijn in de zwaar getroffen sectoren
als luchtvaart, toerisme en verzekeringen. We bemerken nog geen
grote terugslag maar we houden voortdurend oog op de risico's
en onze portefeuille. Bedrijven zullen wanneer het economisch
minder makkelijk gaat, hun zaken strakker willen organiseren en
nog scherper naar de kosten kijken. Dat kan betekenen dat er
aan wordt gedacht om bepaalde zaken te gaan 'outsourcen'. Dat
geeft ons kansen.'
10. Waar staat De Lage Landen over 10 jaar?
'We zouden een toonaangevende internationale distributiefinan
cier willen zijn. Dat zijn we vandaag al voor een stuk. Een nog
bredere geografische spreiding maakt ons internationaal nog suc
cesvoller. Een volgende stap - en dat is een lastige - is wellicht
Oost-Europa en daarna op termijn mogelijk ook Azië.'