Leden fotografie: Anne Morèl Ben van der Kolk (I) en Ria Emanuel-Aleman (r) Een tiental vrijwilligers - van oud-marconist tot -kapitein - verzamelen zich ruim voor ope ningstijd aan de koffietafel in het IJmuider Zee- en Havenmuseum. Van het "Internatio naal jaar van de Vrijwilliger" hehben ze nog maar weinig gemerkt. Onder hen is Ben van der Kolk (69), één van de oprichters van de stichting die De Visserijschool (anno 1916) in 1991 ternauwernood van de slopershamer wist te redden. Na de renovatie (1994) werd het een befaamd maritiem museum. 'We be gonnen met een ansichtkaart. Nu mikken we met zo'n 70 vrijwilligers op 20.000 bezoekers per jaar. Het is een compleet bedrijf, waarin we - hij wijze van spreken - nog harder wer ken dan vroeger.' Bewuste keuze vrijwilligerswerk Van der Kolk was directeur van een reclame bureau maar wilde destijds stoppen met het maken van 'papieren tijgers', zoals hij het kwalificeert. 'Ik besefte dat het er niet om gaat welke weg je kiest, maar welk spoor je achterlaat.' Als IJmuidenaar ('met familie wortels tot 1623') vond ook hij het een manco dat er geen museum was over de vis serij en het Noordzeekanaal in de IJmond. In die tijd kwam 'De Visserijschool' in zicht. Na zijn bestuurlijke betrokkenheid, is hij nu hoofd PR en verantwoordelijk voor het be houd en beheer van de museumcollectie. 'Het prettige is dat ik zo mijn talenten en werkervaring kan blijven inzetten voor het museum.' Met zijn passie voor beeldende kunst schilderde Van der Kolk in het muse um een kustlandschap van 7 bij 13 meter. Motivatie is voor hem geen probleem: 'Het levert een prachtmuseum op! We doen veel mensen een plezier en als we het even moei lijk hebben, lezen we de hartverwarmende reacties van de bezoekers.' Niet over rug van armen Ria Emanuel-Aleman (53) begon dertig jaar geleden achter de balie bij Rabobank IJmui- den en werkte zich op tot beheerder. Zes jaar geleden ging ze parttime werken om meer aandacht te kunnen geven aan andere zaken. Ze was toen al verbonden aan de We reldwinkel in Beverwijk. Deze is aangesloten bij de landelijke vereniging voor Wereld winkels te Utrecht en de inkoop geschied via importeurs zoals de Fair Trade-organisatie. Als secretaris van het bestuur is Emanuel met recht trots op het nieuwe pand in de Breestraat. Daarnaast springt ze af en toe bij in de winkel. De pretentie en arrogantie van Westerse lan den stuiten Emanuel tegen de borst: 'Neder landers zijn vooral charitatief bezig, maar of dat helpt? Via de Wereldwinkel koop je pro ducten waarvoor een eerlijke prijs is betaald. De producten zijn tot stand gekomen onder goede arbeidsomstandigheden en zonder ge bruik van kinderarbeid. Zo draag je bij aan waardering, wederzijds respect en economi sche vooruitgang in de ontwikkelingslan den.' Ze ergert zich aan bedrijven die pro fiteren van andermans ellende. Je moet als bedrijf respect hebben voor je zakenpartners. Koop een eerlijk product, zoals het hoort!' Tijd voor rebellie Emanuels' inzet voor de Wereldwinkel past bij haar coöperatieve instelling: dienstverle nend en zakelijk. 'Al kreeg ik eens te horen dat ik soms nog harder voor de klanten vocht dan voor de bank'. Haar werkgever, Rabobank IJmuiden, draagt vrijwilligers werk een warm hart toe o.a. door spon soring en door het verstrekken van leningen tegen aangepaste condities. 'En de kerstpak ketten voor het personeel kwamen via de Wereldwinkel.' Desondanks is het volgens Emanuel tijd voor meer rebellie, juist in de Rabo-organisatie. 'Want hoe zijn we zelf ontstaan? En gedragen we ons daar nog naar? Rabobank is vrij en met alle leden moeten wij ons hard maken voor een eerlij ke economische vooruitgang op mondiaal niveau. Geestelijke armoede Helaas zijn jongeren moeilijk tot vrijwilli gerswerk te inspireren. Je inzetten voor een ander is gewoon niet populair. Volgens Van der Kolk en Emanuel is dit een gevolg van opvoeding en milieu. Emanuel. 'Mensen wor den wel rijker, maar geestelijk steeds armer'. Van der Kolk: 'Een massamediale, oppervlak kige maatschappij leidt tot egoïsme en frus traties. Maar groepsverband is nodig: de mens leeft niet alleen. Dat bedrijven werkne mersvrijwilligerswerk in de CAO opnemen is prima'. Toch geeft het volgens hen te denken dat bedrijven de taak van ouders of het eigen initiatief moeten overnemen. Eerlijke interesse Beide hehben een verklaring waarom het "Internationaal jaar van de vrijwilliger" re latief weinig aandacht oogst. Volgens Ema nuel zijn vrijwilligers te bescheiden. 'Het on derwerp is te droog en zou een hype moeten zijn om aandacht te krijgen', weet Van der Kolk als reclameman. Hij werd onlangs lid van Rabobank IJmuiden vanwege de mense lijke benadering: 'Je voelt je al zo vaak een nummer.' Hij merkt dat ze op een lijn zitten om instellingen te stimuleren. 'Ze adopteren projecten die getuigen van lokale betrokken heid en niet van alleen maar commerciële doelen. Dat is de grote kracht: de eerlijke in teresse voor het plaatselijke.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 28