i 'De kwaliteitsverbetering bij bestuurders en toezichthouders is onmiskenbaar1 'In de komende jaren zal het aantal banken afnemen naar circa 3001 ,..jk Besturf.n/managf.n ne kring' komt vier maal per jaar bijeen om de agenda van de CKV diepgaand te bespreken en standpunten inzake te be palen. Mét deze ruggespraak worden per kring drie van de bestuurders naar de CKV afgevaardigd. Die zal dus 60 in plaats van 120 leden gaan tellen. Daar wordt vervolgens een intensief debat ge voerd. Naast de 'kleine' zullen naar be hoefte 'grote' kringvergaderingen kun nen worden gehouden: bijeenkomsten met een regionale insteek. Leden van ra den van toezicht krijgen een eigen over leg. 'We hebben het over forse verande ringen', vat Smits samen. 'De overlegcy- clus wordt verkort, het tempo van de be sluitvorming, en vooral ook van de im plementatie, neemt toe. Allemaal winst punten met oog op de slagvaardigheid die steeds meer van ons wordt vereist.' Zorgvuldig met bonussen Goed te spreken is Smits ook over de le denwerving. 'We naderen de 750.000 met rasse schreden en ik zie dat meer en meer banken de werving serieus ter hand nemen.' De nieuwe emissie van leden certificaten in oktober zal dat verder sti muleren. Al met al ziet hij die 1,2 mil joen leden in 2003 wel zitten. 'Het le denprogramma kende een wat langzame start, maar nu wordt er, naast allerlei kortingen, ook hard gewerkt aan serieu ze ledenaanbiedingen. Onlangs nog het pensioenproduct 'Nu en Later' in samen- werking met Interpolis.' Dat al enige tijd moet worden gewacht op de uitwerking van een voordeelsysteem wordt volgens hem veroorzaakt door de financiële con sequenties enerzijds en de uitvoerbaarheid anderzijds. 'We zijn bezig de effecten van zo'n systeem met grote zorgvuldigheid te bekijken. In hoeverre is het mogelijk een bepaald zakenvolume van klanten en le den te belonen? Bonussen voor betekenis volle klanten en ook leden mogen niet worden gereserveerd uit de winst, maar moeten vooraf en rechtstreeks worden ge geneerd uit de dienstverlening aan de klanten en leden zelf.' Naar 2,5 miljoen virtuele klanten Smits' visie op de ontwikkeling van de virtuele bank is ronduit optimistisch. Hij verwacht dat de acceptatie na een relatief lange aanloop exponentieel gaat toene men. Op termijn ziet hij een verdubbeling tot 2,5 miljoen klanten die internetban- kieren bij de Rabobank. 'Waar het mij omgaat is dat de klant het moet willen en niet zozeer het tempo waarin het ge beurt.' Wat dat betreft zijn de voorteke nen gunstig. Er dient zich een generatie aan die met de computer en internet is opgegroeid, maar ook veel ouderen ma ken zich de technologie eigen. 'Onze forse investeringen in de virtuele bank gaan ab soluut renderen', klinkt het gedecideerd. Wat minder stellig is hij over het succes van eCommerce. 'Daar moeten we heel zakelijk naar blijven kijken', oordeelt hij. 'Een traject als eProcurement kan zich re latief snel gaan terugverdienen en van eHR heb ik zeker ook hoge verwachtin gen op wat kortere termijn. Met het in richten van portals manifesteren we ons ook in samenwerking met anderen op het internet, wat natuurlijk het eigentijds imago van de Rabobank als eCompany ten goede komt.' Hij zegt wel even ver rast te zijn geweest van de mCommerce actie van de Postbank met de gratis WAP- telefoons, maar was niet verbaasd over de nogal dramatische wending van dit initia tief. 'Wij hebben besloten de WAP-tech- nologie wegens allerhande onvolkomen heden niet te gebruiken en zetten in op een GPRS-infrastructuur die in de loop van volgend jaar beschikbaar komt. Dan zijn we er klaar voor.' De beste, meest vernieuwende en klantvriendelijkste bank Tot zijn genoegen stelt hij vast dat er flink wordt gewerkt aan de voorwaarden om het landskampioenschap binnen te kun nen slepen. Zo is hij zeer onder de indruk van de professionaliseringsslag die de be stuurders en toezichthouders aan het ma ken zijn. 'De kwaliteitsverbetering is on miskenbaar. Ik denk dat het houden van conferenties zo eens per twee jaar bijzon der nuttig is. Het gevoel van erkenning en herkenning leidt tot saamhorigheid. Er worden ervaringen en opvattingen uitge wisseld en er wordt nieuwe energie opge daan. Dit type inspanning is ook nodig om de uitvoering van de genomen coöpe- ratiebesluiten een faire kans te geven.' Overigens beaamt hij dat die besluiten en de implementatie ervan binnen een jaar of twee eens tegen het licht moeten worden gehouden. Vooralsnog ziet hij geen reden om van het gekozen pad af te wijken. 'We zijn volop in de strijd om de beste, meest vernieuwende en klantvriendelijkste bank van Nederland te worden door ons coö peratief bankieren op basis van lokaal on dernemerschap', evalueert hij het gesprek. 'De opgaande lijnen zijn alom waarneem baar. Nee, grote zorgen heb ik niet!

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 14