De Rabobank begréép het. 6 Grensverleggend ondernemen. Internationaal, inspirerend, virtueel. Een ver van mijn bedshow in Raboland? Tijdens het middagdeel van de algemene vergadering bleek het tegendeel. Paul Witteman was in z'n element. In zijn vraag en antwoord spel werden de verbanden blootgelegd. 'We sluiten ons niet op in Nederland' Algemene vergadering Openhartig. Dat was de mid dagdiscussie zeker. Hoofddirectielied John van Nuenen wees erop dat de ondersteuning door Rabobank Nederland aan lokale banken met MKB- ondernemers met internationale aspira ties een tijd lang tekort is geschoten. Inmiddels staat er een organisatie die met onder andere het Rabobank Nederland Grootbedrijf en de Dutch Desks die aandacht wel heeft. Desalniettemin bleek bij een tussentijdse stemming slechts 12% van de zaal ervan doordrongen dat de Rabobank marktlei der is met eenderde van de internatio naal actieve bedrijfsrelaties. Fred van Heyningen, directeur van Rabobank Midden-Westland, wist wel waarom: 'Onze bank kan internationaal zeker zoveel presteren als onze concurrenten. Dat moeten we ons eens goed realiseren. Wij zijn in bepaalde opzichten zelfs ster ker. Door onze lokale betrokkenheid kunnen wij onze klant als geen ander op de voet volgen, ook over de grens.' De woorden van Jan Andreae, beheerder van de Europese portefeuille bij Ahold, misstaan ook de Rabobank niet. 'Wij zijn geen multinational, maar een multi- local.' Ook Joop van den Ende heeft met vallen en opstaan geleerd dat het zonder lokale creativiteit niet gaat: 'Onze belangrijke succesfactor is het betrekken van lokale programmamakers bij het uit voeren van je formule in het buitenland.' Er ontspon zich een interessant gesprek over de wijze waarop reuzen als Van den Ende, Andreae en Wim Dik, voormalig bestuursvoorzitter van KPN, hun weg over de grenzen hebben gevonden. 'Probeer het eerst dichtbij huis', was Dik's advies aan ondernemers die de grens over willen. 'Huur een bakfiets en begin in België.' Stellig als altijd, deed hij de zaal overigens schrikken: 'Bankkanto ren verdwijnen, straks gaat alles via inter net!' Theo Vinken, directeur van Rabobank Veldhoven weersprak dat. 'Prima dat de Rabobank marktleider is op het gebied van virtueel bankieren, maar persoonlijk contact blijft essentieel voor de relatie.' Van den Ende viel hem bij. 'Toen ik als 19-jarige een persoonlijke lening voor een auto wilde, werd mij die bij de Rabobank geweigerd. Bij de ABN kreeg ik 'm wel. Omdat het toen in het persoonlijk contact niet klikte, zit ik dus niet bij de Rabobank. Zo simpel ligt dat.' Ook Van Nuenen benadrukte het belang van de persoonlijke bank: 'Het gaat om de krachtige samenwerking tussen fysiek en virtueel, tussen 'bricks and clicks'. Per maand vragen 17.000 mensen via internet een persoonlijke adviesgesprek aan. Een prima combinatie van high tech en high touch.' Grenzen kunnen ook worden ver legd door inspiratie, door creativiteit, maar vooral door een goede band en goed vertrouwen. Een pittige vraag was of dit inspirerend ondernemerschap eer der moet passen bij de Rabobank dan degelijkheid. 66% van de aanwezigen in de zaal zag meer in een inspirerende dan in een degelijke Rabobank. Voor Ingrid Lambregts, bestuurslid van Rabobank De Ronde Venen, lag de crux in de balans tussen een zakelijk en inspirerend contact met de klant: 'Ga niet uit van de wat je zelf kwijt moet, maar luister naar wat de klant wil.' Van Nuenen: 'Je hebt de blau we, de zakelijke, rationele kant, maar als je vanuit dat perspectief onderneemt, word je hooguit een stukje beter dan de rest. Met oranje, de betrokkenheid, kun je je pas echt onderscheiden.' Twee goed gekozen audiovisuals onderstreepten dat de Rabobank daarin uitstekend slaagt. De grensverleggende verrichtingen van Rabobank De Maaslanden en Rabobank Den Bosch illustreerden dat. De meest opvallende uitspraak kwam misschien wel uit de mond van Joop van den Ende: 'Ondernemen? Dat is die onverklaarbare drang telkens opnieuw grenzen te verleg gen.' En uit alles bleek die middag - 1 lans Smits had het 's ochtends al aangehaald - de Rabobank begréép het... President van de Europese Centrale Bank - en voormalig vice-voorzitter van de hoofddi rectie van Rabobank Nederland - Wim Duisenberg vertelde over de zegeningen van 'zijn' euro (spreek uit'uiro') voor producent en consument. De komst van de munt opent de weg naar innovaties en helpt ondernemers hun grenzen te verleggen. De gedachtewisseling tussen Wim Duisenberg en Hans Smits onder leiding van Paul Witteman bracht in ieder geval één ding aan het licht: de Rabobank zal in Europa moeten gaan samenwerken. Meer dan 80% van de toehoorders zag een strategische Europese alliantie binnen 5 jaar als een absolute must. Smits liet in het midden of dat perse een coöperatieve partner moet zijn.'We spreken met verschillende partijen. Zoals ik in mijn toespraak vanochtend al aangaf: we sluiten ons niet op in Nederland, maar we moeten weloverwogen te werk gaan en de tijd nemen. We zullen onze zorgvuldig opgebouwde reputatie niet onnodig in de waagschaal leggen.' Duisenberg: 'Ik geloof persoonlijk dat de coöpera tie in één Europa toekomst heeft. Misschien is een mengvorm tussen coöperatief en niet-coöperatief inder daad ook realiseerbaar.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 6