coöperatieve formule 'We willen de beste finan ciële retailgroep van Nederland zijn' 5 Sybilla Dekker in raad van beheer Organisatie 'Nee, ik ben geen familie van Rabowielrenner Eric Dekker, maar ik wil graag bijdragen aan de koppositie van de Rabobank Groep.' Zo reageer de Sybilla Dekker, algemeen directeur van de Algemene Werkgeversvereniging VNO-NCW, in een kort dankwoord op haar benoeming als lid van de raad van beheer van Rabobank Nederland. In nevenfuncties is zij voorzitter van de Stichting Opportunity in Bedrijf, lid van het algemeen bestuur van het VNO-NCW en lid van het bestuur van het Nederlands Tuberculose Fonds.Tevens is zij voorzitter van de raad van commissarissen van Heineken Nederlands Beheer en lid van de raad van toezicht van het Academisch Ziekenhuis Leiden. de beste financiële retailgroep van Nederland zijn', aldus Smits, 'maar ons zelf opsluiten in Nederland doen we niet. Een sterk binnenlands bedrijf is een voor waarde voor duurzame internationalise ring, een springplank naar Europa.' Hij onderstreepte dat de internationalisatie van de Rabobank Groep al een eind weegs is. Robeco, De Lage Landen, International Private Banking en Gilde zijn succesvol bezig over de grenzen, net als Rabobank International en de Group Treasury. Zijn voorspelling was dat de Rabobank als onderdeel van een voor aanstaande Europese retailgroep de sprong naar Europa zal maken. Daarbij staat Smits een Europees netwerk voor ogen in de vorm van hechte en blijvende De voorzitter van Rabobank Nootdorp- Pijnacker, C. Meewisse, maakte als enige gebruik van de rondvraag en infor meerde naar de achter gronden van het niet lan ger mogen verrichten van taxaties door collegeleden van de lokale bank. allianties. Lukt dat niet met louter coöpe ratieve partners? Dan komen andere par tijen ook in aanmerking! Rabobank: de natuurlijke bondgenoot 'De enige basis om de beste retailbank van Nederland te kunnen zijn', sprak Wim Meijer eerder in zijn openingstoe spraak, 'is het benutten van de kansen die het coöperatief bankieren geeft door dat wij beter dan wie ook op de hoogte zijn van wat de klanten van hun financië le dienstverlener verwachten.' De voorzit ter van de raad van beheer had 'groei' als het thema van zijn toespraak genomen. 'Groei stimuleert, daagt uit en zorgt voor vernieuwing. Groei zorgt voor positieve energie en biedt onze medewerkers kan sen om zich te ontwikkelen.' Een manier om te groeien is het werven van nieuwe klanten en het betreden van nieuwe markten. Naast deze groei in de breedte, onderscheidde Meijer de groei in de diep te: het intensiveren en uitbouwen van de relatie met bestaande klanten. In beide groeistrategieën staat bij ons niet de macht van de onderneming of de eenvoud van de grote getallen centraal, maar de behoefte van de klant. Nu de moderne consument kritischer en kwaliteitsbewus ter wordt en bovendien meer en meer heer en meester over de eigen situatie wil zijn, is een coöperatieve bank als de Rabobank een natuurlijke bondgenoot. Zeker ook digitaal. Kansen grijpen 'We moeten ons als marktleider gedragen en als marktleider worden ervaren', ver woordde Smits de ambitie. Natuurlijk ston den zowel hij als Meijer stil bij de ruim 210.000 nieuwe leden die we tot nu tellen. Met inmiddels meer dan 700.000 leden schaart de Rabobank zich onder de breedst gedragen toppers in Nederland: ANWB, KNVB, Natuurmonumenten. 'Welke andere onderneming mag zich bij haar klanten in een dergelijke positieve belangstelling ver heugen', vroeg Meijer zich retorisch af. Bovendien blijkt tweederde van de toe stroom geen lid te zijn geworden vanwege de kortingen. 'Juist in deze potentiële betrokkenheid van klanten ligt voor ons een enorme kans.' En hij hamerde er nog maar eens op dat we met onze coöperatieve for mule op goud zitten. 'Het helpt enorm bij het benutten van commerciële kansen. Laten we die grijpen!'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 5