Een warm bad van (h)erkenning 13 Introductie nieuwe collegeleden Ledenbarometer: door 700.000 grens! e-mail: a.w.kamp@agroplaza.net fotografie: Anne Morèl Berichten Op de vraag 'hoe een geslaagde bestuurderscon ferentie te organiseren' bestaat een even eenvou dig als doeltreffend recept: Zet verschillende besturen bij elkaar die met vergelijk bare vragen leven, zorg voor voldoende structuur en veiligheid, en succes is verzekerd. Zie hier in een notendop de kracht van uitwisseling tussen bestuurders van diverse - zelfs zeer pluriforme - lokale Rabobanken. Steeds opnieuw is het weer verrassend te merken hoeveel gemeen schappelijks we als lokale banken met elkaar hebben. Verschillen in omvang, van het aan tal personeelsleden en het balanstotaal zijn in een mum van tijd tot non-issue's verworden. Uit de bestuurdersconferentie bleek voor mij dat Rabobestuurders vaak met dezelfde bestuurlijke vragen stoeien, zoals: Hoe ontwikkel je een agenda om daadwer kelijk te besturen aan de voorkant Hoe vind je het evenwicht tussen de bedrijfs economisch optimale schaal en de lokale betrokkenheid? Hoe kunnen we als colleges adequaat ons eigen functioneren bewaken? Hoe gaan we om met de grote aantallen nieuw geworven leden? Het aardige van de conferentie vond ik dat je op een concreet niveau waardevolle sugges ties en ideeën met elkaar gaat uitwisselen en elkaar daar enthousiast voor maakt. Enkele voorbeelden: Om het besturen aan de voorkant echt invulling te geven is een specifieke bestuurs- ondersteuning en agendavoorbereiding nodig die verder gaat dan het leveren van informatie uit het managementteam. Het regelmatig kritisch bekijken van je eigen entiteit in haar omvang en lokale invulling is voor elk bestuur van belang. Vervolgens is het zaak om met vertrouwen aan de gemaakte keuzes te werken. In een modem bestuur zijn het voeren functione ringsgesprekken met elkaar vanzelfsprekend, waarna er op het onder werp doorstroming geen taboe hoort te rusten. Ontwikkel concrete activiteiten voor de nieu we ledenaanwas, zoals bijvoorbeeld een introductieavond op de bank. De rol van Rabobank Nederland was een heel verdienstelijke, zowel in de faciliterende als in de aangeboden deskundigheid. Het is een ver rijkende ervaring te ontdekken welke kwaliteit lokaal en centraal elkaar te bieden hebben. Tenslotte liggen ook hier kansen voor een nog sterkere wisselwerking. Bijvoorbeeld in de cen trale communicatie over de voordelen van het lidmaatschap (inspraak en zeggenschap), zou wat mij betreft iets meer de nuance aange sneden moeten worden. Eerlijk gezegd ben ik bang dat we verwachtingen wekken die we niet kunnen realiseren. Natuurlijk ligt juist hier voor ons een uitdaging om de betrokkenheid en binding van onze leden met de bank te bevorderen. En dat kunnen we het beste doen door onszelf letterlijk en figuurlijk open te stellen en door te investeren in allerlei contac ten. Maar we moeten ook betrouwbaar zijn, immers 'We doen wat we beloven'moeten ook wij als bestuurders van lokale banken waar kunnen maken. Arjan Kamp, bestuurslid Rabobank De Dongemond Het introductieprogramma 'De eerste 100 dagen bij de Rabobank' is - mede op basis van de ervaringen van deelnemers aan het eerde re programma - aanzienlijk vernieuwd. Zo is er nu een volledig losdaags programma, zodat het makkelijker in de agenda is te plan nen. Het programma bestaat uit vier onder delen: de introductiedag, de praktijkdag kern taken, de praktijkdag bestuurlijk proces en de slotbijeenkomst. Deze vier losse dagen vin den verspreid over ongeveer drie maanden plaats. Alle nieuw gekozen leden van bestu ren en raden van toezicht zich kunnen inschrijven voor dit introductieprogramma. Voor algemene vragen over (de inhoud van) het introductieprogramma: Adviescentrum Coöperatie-Ontwikkeling, tel 040 - 217 66 00. Voor vragen over inschrijving en beschikbare data: Rabobank Opleidingen Nederland, mw. Ans Leunissen,tel 040 - 217 74 92 of op de directeurensite. 10/01/01 6/12/00 1/11/00 4/10/00 9/9/00 Medio juli 2001 was het totaalaantal leden gegroeid tot 709.243. Dit is de som van natuurlijke per sonen (598.353) en organisaties (110.890). Op dat moment was het aantal aspirant-leden 8.863.Ten opzichte van de referentieda tum 6 mei 2000 was het ledental begin juli toegenomen met 222.599. Van de aan biedingen uit het derde nummer van het ledenmagazine 'U'waren het Osju RaboTotaal-Pakket en het internet e-mail- boek het meest, en de workshop van Corneille en de ChampionsTrophy Hockey het minst in trek. In de periode van 11 tot 22 juni werden overigens 8.890 RaboTotaalPakketten verkocht, waarvan 2.365 via 'U'. Dat is ruim het dubbele van het normale aantal in dat tijdsbestek. 711 704 697 690 683 677 670 663 656 649 641 635 678 621 614 607 600 593 586 579 572 565 558 551 544 537 530

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 13