O 12 Hoe beoordelen bestuurders het functioneren van de eigen bank? Conferenties Bank (^-Bestuurder 10e jaargang 01/4 ligt nadrukkelijk op het bord van het bestuur. Om dat goed in te vullen is in het bijzonder een actieve opstelling gevraagd. Met voor elk wat wils moet worden ingespeeld op de verscheidenheid in motieven om lid te worden. 'Opvallend is dat tweederde van de nieuwe leden immateriële beweegredenen heeft', signa leert hij. Als het gaat om het kritisch kij ken naar eigen functioneren moet er vol gens hem nog een flinke slag worden gemaakt, bijvoorbeeld via functionerings gesprekken. Wat voor de professionals geldt, moet ook gelden voor het bestuur. 'Niet eenvoudig, maar er is geen reden voor koudwatervrees. Begin eens met een open gesprek, probeer zelf eens een checklist voor zo'n gesprek samen te stel len. Pak het systematisch op, zo nodig met behulp van de regiodirectie of een adviseur van het Adviescentrum Coöperatie-Ontwikkeling.' Een grote stap voorwaarts Natuurlijk zijn de conferenties, ondanks de rol aan de zijlijn, ook voor Rabobank Nederland waardevol. Hij wijst op de variëteit onder de lokale banken die wederom duidelijk naar voren kwam. 'Die variëteit moet gerespecteerd en met maatwerk geaccommodeerd worden. Volgens mij kan een benadering van de banken in clusters vruchten afwerpen: ik denk aan vinexbanken, stadsbanken, agrarische banken, fusiebanken, grens- banken, et cetera. Zo wordt ook een zin volle benchmarking in de hand gewerkt. Hoe beter dit maatwerk, des te beter de lokale besturing kan zijn. Rabobank Nederland moet met kracht doorgaan met het faciliteren van de upgrading en professionalisering van de bestuurders en hun colleges. Daarin betekenen deze bestuurdersconferenties een grote stap voorwaarts.' Lageweg plaatst ze in het intensieve ontwikkelingstraject dat na het nemen van de twaalf coöperatiebesluiten op gang is gebracht. 'Werkbijeenkomsten voor directeuren, voorzittersconferenties, bestuurdersconferenties, bijeenkomsten van voorzitters van raden van toezicht, conferenties voor leden van raden van toezicht later dit jaar: evenzoveel stappen op weg naar het optimaal functioneren van de Rabobank als een eigentijdse klantencoöperatie die effectief wordt aan gestuurd vanuit de leden.' 10 III Lokale Klant- Leden- Mede- Functioneren Financiële profilering waarde betrokken- werkers- van het performance heid waarde bestuur Voorafgaand aan de conferenties werd de bestuurders gevraagd hun eigen bank op zes terreinen te beoordelen. Op vijf daarvan gaf men zichzelf gemiddeld een ruime 7. De mate waarin men werkt aan ledenbetrokkenheid werd gewaardeerd meteen wat magere 6,7. Huisje Weltevree of gepaste trotsHoe zouden leden, klanten of medewerkers de eigen bank beoordelenEn moet een coö peratieve bank op deze terreinen niet ten minste een 8 scoren? Er is alle reden om hier in het eigen bestuur nog eens goed bij stil te staan. ■J vprnpunttn M*. 'Jë-(K Hfef 0tOA, (Wt UatK J> kntodt htt om

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 12