H Besturen aan de voorkant 3 De kompassen willen een stuurmiddel zijn waarmee de colleges de koers van hun bank kunnen bepalen en volgen. Hoewel uit onderzoek blijkt dat ze voldoende bekendheid genieten, was er niet altijd goed mee te werken. De koppeling met de achterliggende beleidsterreinen en indicatoren was onvoldoende in kaart gebracht. Daarom wordt nu onder de naam 'Resultaatgericht Sturen' een stu ringsmodel geïntroduceerd dat de kompassen linkt aan de beleidscyclus bijd^aangesloten bank.Twee besfdiirsvoorzitters en twee directeu ren die bij de pilot van het model waren betrokken, discussiëren over hun ervaringen. Regiodirecteur Hans Siebelink en programmamanager Ronald Touwslager praten mee. Redactioneel Het werkgebied van 'Sneek-ZuidwestFriesland' beslaat bijna een kwart van de provincie Friesland. Met haar omvang is de bank in staat haar klanten op alle terreinen van de financiële dienstverlening terzijde te staan met teams van specialisten. Een net van 17 vestigingen met kantoordirecteuren die dichtbij de klant opere ren, moet een garantie vormen voor een goede aansluiting op de plaatselijke gemeenschap. Een coördinator coöperatiezaken werkt aan ver groting van de ledenbetrokkenheid. Banken kampen met een toenemende stroom aan wet- en regelgeving die het besturen en toezicht- houden soms lastig maakt. Wim van den Goorbergh ziet de regels toch als bondgenoten die ons helpen om klantwaarde te leveren. Hij onderscheidt dwin gende en dringende regels en adviezen, waarbij Risicomanagement, Audit, Toezicht Compliance en de regiodirectie ieder hun rol spelen. zijn er - naast 390 (algemeen) direc teuren - circa 3.500 gekozen leden van beheerscolleges actief betrok ken bij het bestuurlijk reilen en zeilen van de Rabobanken. Dat gaat niet overal gelijk en dat hoeft ook niet. Wel zegt een van de 12 cooperatiebesiuiten dat het bestuur dient te opereren in een partnershipmodel. 'Besturen aan de voorkant', zo heet dat in gevleugelde termen tijdens de bestuurdersconferenties die deze dagen worden gehouden. Als bestuurder bent u net geweest of gaat u wellicht binnenkort als een van de ruim 1.300 deel nemers aan deze unieke bijeenkomsten waar besturen eikaar inspireren en professionaliseren. Toch blijft het besturen in de praktijk best lastig, zo hoor ik af en toe. Het vergt een kwetsbare opstelling zowel van de directeurbestuurder als van de overige bestuurders. U weet dat besturen aan de voorkant niet betekent dat gekozen bestuurders zich met de opera tionele bedrijfsvoering bezighouden. Daarvoor is de bancaire professional die de overige bestuurders - als het goed gaat - van deze taak ontlast. Als bestuur stelt u de ambities en speerpunten in het beleid vast om ervoor te zorgen dat er goed wordt gebankierd voor alle leden en klanten. De directie en het management team werken deze uit binnen de vastgestelde begro ting. Niettemin blijft het lastig om afstand te houden, al hoeft dat niet moeilijker te zijn dan bij andere bedrijven. En waar dient het bestuur zich verderop te richten? Een van de prioriteiten in de komende jaren is een hecht doortimmerd ledenplan. Naast kwantitatieve doelstel lingen horen daar vooral kwalitatieve doelstellingen bij om de ledenbetrokkenheid te vergroten en de mogelijk heid te bieden om invloed en zeggenschap uit te oefe nen. Dat vraagt om een open houding, waarmee u belangstellende leden stimuleert om hun mening te geven. Bijvoorbeeld over de kwaliteit van de dienst verlening of over de maatschappelijke projecten die de bank zou moeten steunen. Dat vraagt ook om zicht op klanten en leden die het moeilijk hebben. Als bestuur der bent u ambassadeur van de bank, iemand die goed kan luisteren naar klanten. Als bestuurder vertaalt u hun wensen en ideeën naar actiepunten of speciaal te ontwikkelen ledenacties. Tijdens de bestuurdersconfe renties zijn veie praktijkvoorbeelden gepresenteerd die laten zien dat er prima resultaten zijn te beha/en. Dat maakt besturen aan de voorkant niet alleen uitdagend, maar ook gewoon leuk. René Loman

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 3