1^ 'Regels en toezicht zijn onze bondgenoten' 16 Bestuurders en toezichthouders krijgen het gevoel dat steeds meer regels en eisen hun (bancaire) bewegingsvrijheid beknotten.'Er is flink wat bijge komen', vindt ook vice-voorzitter van de hoofd directie Wim van den Goorbergh ,'maar regels en toezicht die klanten beter beschermen zijn onze bondgenoten/Ter ondersteuning van de banken zijn de hiermee samenhangende taken belegd in de driehoek van Risicomanagement, Audit en Toezicht Compliance. et speelveld van financiële dienstverleners was nog niet zo lang geleden redelijk overzichte lijk. De Wet Toezicht Kredietwezen bepaalde in belangrijke mate de bewegingsvrijheid van de ban ken. Deze wet had vooral de bedoeling distorsies in het economisch verkeer te vermijden en om de belangen van spaar ders te beschermen. Hoe anders is het vandaag met miljoenen beleggers en kre dietnemers met uiteenlopende wensen en ingewikkelde fiscale situaties. Bij gevolg is veel nieuwe en aanvullende regelgeving ontstaan. 'Dit zijn vooral meer regels ter bescherming van de klant. Die moeten wij dus niet zien als ballast of tegenwerking, maar als bondgenoot.' Solide is niet genoeg De regels rond de kredietverlening zijn gericht op de solvabiliteit van de banken en bieden zo de zekerheid dat iedere spaarder zijn geld terugkrijgt. Het beper ken van kredietrisico's staat nog steeds hoog in het vaandel, maar daar zijn twee risico's bijgekomen: reputatie en claimge drag. Gaat er iets mis bij een Rabobank, dan trekt dat soms meer de aandacht dan bij andere banken. Afhankelijk van de aard en omvang heeft dat gevolgen voor de reputatie. Van den Goorbergh: 'We hebben menigmaal in de publiciteit gemerkt, waartoe onzorgvuldigheid kan leiden. Dat willen we voorkomen. Zeker omdat ook het individuele claimgedrag van klanten toeneemt, moet onze dienst verlening in alle opzichten voldoen aan onze eigen regelgeving.' Maakt het functioneren van niet-bancaire professionals in het bestuur of de lokale autonomie ons extra kwetsbaar? 'Dat wordt wel eens gezegd, ja. Ik heb overi gens geen aanwijzingen dat dat ook zo is, maar als we hechten aan onze specifieke structuur is er alle reden om extra alert te zijn', aldus de vice-voorzitter. Ook blijkt dat klanten die hun klachten voorleggen aan een geschillencommissie bij twijfel meestal gelijk krijgen. 'Met het oog op onze reputatie en het toegenomen claim gedrag kan een soepele omgang met de regels dus gewoon niet meer', concludeert hij. Door de bomen het bos zien In het woud van voorschriften en regels maakt Van den Goorbergh onderscheid naar drie gradaties. Allereerst is er de dwingende regelgeving, waaraan iedere aangesloten bank zich zonder voorbe houd heeft te houden. Daarna komt de dringende regelgeving die meer het karak ter heeft van nauwgezet te volgen (inter ne) richtlijnen. De derde categorie bestaat uit adviezen waarbij de ontvanger er wel iswaar verstandig aan doet deze te vol gen, maar daar op zich vrij in is. In de praktijk is het niet altijd makkelijk om dit onderscheid te maken. Vandaar dat recent is begonnen met het project 'Redactie Richtlijnen' om alle regels en richtlijnen volgens dit stramien in kaart te brengen. Dit zal ertoe bijdragen dat bestuurders en toezichthouders door de bomen het bos blijven zien. Zorgplicht neemt toe 'Consequente toepassing van de regels is evident', stelt Van den Goorbergh. 'Daar komt bij dat de zorgplicht eerder toe- dan afneemt'. Ook de transparantie bij het aanbieden van producten gaat steeds ver der, vergelijkbaar met de ISO-classificatie: zo is er al het DSI-certificaat voor effec tenmedewerkers en een certificaat voor hypotheekadviseurs. Een uitvloeisel van de zorgplicht is het vastleggen van risico profielen voor effectenklanten. Dat vergt in de komende periode nog forse inspan ningen van de lokale banken.Tevreden toont Van den Goorbergh zich over de voortgang die is geboekt bij de marginbe- waking op lokaal en centraal niveau. 'Als lokaal ergens aarzelingen zijn om in te grijpen in de positie van de klant, is het goed dat anderen op afstand mee kunnen kijken om schade te voorkomen.' In dit licht benadrukt hij het nut en de nood zaak van centrale systemen: 'Niet alleen om fouten te voorkomen, maar ook om de kostenbelading zo laag mogelijk te houden is er geen plaats voor individuele aanpak door banken en medewerkers.' Rol toezicht profileren Over de rolverdeling bij lokale banken bestaan nog steeds vragen. De rol van de raad van toezicht spitst zich toe op het adviseren van het bestuur en het uitoefe nen van toezicht. 'Toezichthouders moe ten steeds vragen stellen als: opereert de bank binnen de regelgeving, binnen de eisen die zij zichzelf heeft gesteld en vol doet ze daarmee aan de performancedoel stellingen?' Bovendien ligt bij de raad van toezicht een bijzondere verantwoordelijk heid als de taken van het bestuur (verant woordelijk voor het algemeen beleid) en de taken van de directeur (verantwoorde lijk voor het bedrijf en management) niet strikt worden nageleefd. 'Zo zie ik ban ken waar de AGRB (algemene goedkeu ringsregeling bedrijven, red.) door de directeur is te overtreden met toestem ming van het bestuur. Dit kan niet, want (a) is het bestuur niet bevoegd om over individuele posten te beslissen en (b) is

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 16