Eerst groen licht voor (ver)bouw Pensioenen als speerpunt versterkt lokale positie 12 Organisatie e-mail: M.H.Trugg@rn.rabobank.nl Rabobanken hebben met elkaar rond 1.700 kantoren, vaak op toplocaties in stads- en dorpscentra. Uitbreiding en modernisering dwingt met enige regel maat tot verbouw en soms tot nieuw bouw. Echter, voordat de (ver)bouw van zo'n kantoorpand kan beginnen dient de bank een zogeheten 'groenlichtprocedure' te doorlopen. Voor het verkrijgen van goedkeuring voor investeringen in huis vesting is het beschikken over een lokaal distributieplan (LDP) een vereiste. Betrokkenheid van het bestuur bij de voorbereiding en besluiten over het huis vestingsbeleid en de (ver)bouwplannen is vanzelfsprekend. Immers, na de perso neelskosten is huisvesting een van de gro tere kostenposten van de bank. Het beheersen van deze uitgaven is essentieel, ook om het rendement waar mogelijk te verbeteren. Daarbij maken de complexe belangen van klanten, medewerkers, ram betrokken banken en de omgeving, het logisch dat het bestuur participeert in dit proces. Procedure in kort bestek Na het informeren van de adjunct-regio- directie over de (ver)bouwplannen, neemt deze het voortouw bij het doorlopen van de groenlichtprocedure. De adjunct-regio directeur zal eerst een verandermanager van Rabobank Nederland benaderen om af te stemmen of en hoe de plannen van de bank passen in de kalender van uit te voeren werkzaamheden. Tegelijk zal de adjunct nagaan of er een lokaal distribu tieplan is voor het totale werkgebied van de aangesloten bank. Is dat er niet, dan is het opstellen daarvan de eerste stap in het proces. Als vervolg zal de regionale personeelsad- viseur de personeelscijfers uit het 1.1)1' analyseren, waarna de huisvestingsadvi seur de bouwkosten berekent. Zodra deze gegevens bekend zijn, beoordeelt een con troller de gevolgen voor de bedrijfsecono mische ratio's. Alle genoemde zaken en ook de bijbehorende adviezen worden vastgelegd in het 'Beslisdocument Groenlicht'. Dit document vormt de basis voor besluitvorming voor (ver)bouw, welke in nauw overleg tussen lokale bank en regiodirectie plaatsvindt. Klantwaarde/markt e-mail: J.M.Dijk@rn.rabobank.nl De marktposities en het rendement van de lokale Rabobanken versterken is een belangrijke doelstelling. Maar rendement versterken betekent niet alleen kosten besparen. Een hogere opbrengst is ook te realiseren door meer producten te verko pen. In dat opzicht zijn er op het terrein van toekomstvoorzieningen goede kan sen. Het thema pensioenen verdient dan ook zeker aandacht op de bestuursagenda en in het beleidsplan 2002-2005 van elke bank. Een terugtredende overheid, het nieuwe belastingstelsel, de moderne ethiek ('genieten na het arbeidsleven'), financiële welvaart, flexibelere arbeidsovereenkom sten: al deze factoren zorgen namelijk voor een toenemende behoefte aan goede pensioenadviezen. De pensioenaanbieders en plaatselijke bemiddelaars laten dit nadrukkelijk zien en horen. De Rabobank kan daarin een toonaangevende rol spe len. Om het marktpotentieel van iedere bank optimaal te ontginnen, heeft Rabobank Nederland binnen PROGRESS het Programma Speerpunt Pensioenen benoemd. Streven naar top-3 positie Rabobank heeft op dit moment een goede positie op de pensioenmarkt: in de parti culiere en MKB-sector noemt 40% de Rabobank als pensioenspecialist. Landelijk zijn wij met koopsompolissen marktleider. Gezien de potentie van de Rabobank Groep is er meer uit de groei markt van toekomstvoorzieningen te halen. Met het Programma Speerpunt Pensioenen is het streven om Rabobank binnen drie jaar (eind 2003) als top-3 partij neerzetten op de pensioenmarkt voor particulieren en ondernemers. Het programma kent een gefaseerde opzet. Nieuwe en verbeterde middelen en inzichten over pensioenadvisering worden samen met banken ontwikkeld en op klei ne schaal in de bankpraktijk getoetst. Tussentijds worden de ervaringen en mid delen via het Raboweb beschikbaar gesteld aan alle banken. Immers, het pro gramma is ontwikkeld rond het motto 'learning by doing'. Dit programma, de invoering van de nieuwe pensioenregeling voor Rabobankmedewerkers (PR 2001) en het programma Employment Benefits kunnen bijdragen aan de pensioenkracht van de bank. Met als resultaat: optimale advieskracht en een voortvarende com merciële slagkracht.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 12