I l J 9 com Raboweb [54 4i ie| EO j=j 'Digitale sondering is een waardeuol instrument, maar we moeten er zorguuldig mee omgaan' Aantal banken dat heeft boWeb* I Stroeve en Schretlen samen in één holding Kenianen werken aan coöperatief inzicht Berichten gaat om het bepalen van een aanvaard bare 'referentiemaat' voor een aangeslo ten bank; dat wil zeggen welke kwantita tieve én kwalitatieve vuistregels er gehan teerd kunnen worden voor de ondergrens waarop de kwaliteit van de dienstverle ning en de kwaliteit van de inrichting nog is gewaarborgd. Gegeven de relatief beperkte omvang van een aantal banken is dat een relevante vraag. Zo werken ongeveer 160 banken - zo'n 40% van het totaal - met minder dan 75 fte's. Als wordt voldaan aan deze kwaliteitsei sen wordt de uiteindelijke maatvoering vooral bepaald door de lokale situatie en zal dus van geval tot geval moeten wor den beoordeeld. Ter borging van ledenin vloed en lokale oriëntatie moet gewaakt worden voor een te ver doorgevoerde opschaling. Nu de beste nota ooit? De voordelen van een digitale afstem mingsronde zijn in potentie evident vol gens De Roo. De betrokkenheid bij en het draagvlak van de besluitvorming worden versterkt doordat elk lokaal bestuur in een vroegtijdig stadium kan meedenken. Een wens die tijdens de voorzittersconfe renties eind vorig jaar hoog op de priori teitenlijst kwam. 'De reactietermijn is daarom heel bewust beperkt gehouden', verklaart hij. 'Anders komt de snelheid van het besluitvormingsproces die toch al ter discussie staat weer in het gedrang. De verwerkingstijd bij Rabobank Nederland van de meer dan 300 reacties moest ook tot een minimum beperkt blij ven. De bulk werd nu in minder dan twee weken tijd behandeld. Een zeer intensieve klus van argumenten wegen en classificeren. De Roo: 'We zullen nog beter moeten leren omgaan met het feno meen digitale raadpleging. Dat betekent verder ervaring opdoen op technisch gebied, maar ook het stellen van hoge eisen aan de te communiceren discussie nota's en de precieze formulering van de vragen. De bij mondelinge communicatie in kringen en CKV mogelijke interactie is bij de digitale afstemming lastiger.' Ondertussen is de nota wezenlijk veran derd, er is aan de context geschaafd, aanvullingen en verduidelijkingen zijn toegevoegd. Is het nu de beste nota ooit? 'Nee, die illusie heb ik niet', besluit De Roo. 'Digitale sondering is echter een waardevol instrument, al denk ik dat we er zorgvuldig en niet te kwistig mee om moeten gaan.' Categorie banken Aantal banken %FTE Aantal reacties response 'kleine banken' 123 (31%) 13% 67 (26%) 54% 'referentiemaat' 184 (46%) 43% 128 (50%) 70% 'verstedelijkt groot' 46(12%) 17% 36(14%) 78% 'stad groot' 44(11%) 27% 27(10%) 61% totaal banken 397 100% 258 65% Lokale banken die via een separate brief hebben gereageerd zijn wel meegewogen bij het vaststellen van het totaal beeld, maar zijn niet in deze groepsstatistiek opgenomen. De Rabobank Groep gaat haar dienstverle ning in de top van de particuliere markt ver der stroomlijnen. Om verdere synergie tus sen Schretlen Co en Effectenbank Stroeve te ontwikkelen zijn beide groepsonderdelen in een nieuwe holding ondergebracht. Uitgangspunt is dat beide formules zich onafhankelijk blijven positioneren en ieder een kantorennetwerk hebben van waaruit zij adequaat en persoonlijk de klant kunnen bedienen. Stroeve gaat analyseren in welke delen van het land het bedrijfseconomisch rendabel is vestigingen te openen. Om dich ter bij de vermogende klanten van de Rabobanken te staan, trekt Stroeve zoveel mogelijk in bij de reeds bestaande vestigin gen van Schretlen. De Rabobank Groep richt zich met Effectenbank Stroeve op actieve beleggingsadviesklanten met een vrij beleg- baar vermogen vanaf 150.000 euro en op dienstverlening aan onafhankelijke vermo gensbeheerders en beleggingsadviseurs. Activiteiten op het gebied van vermogens- management voor particulieren met een vrij belegbaar vermogen vanaf 500.000 euro worden door Schretlen Co aangeboden. De kernactiviteiten van Schretlen bestaan uit vermogensplanning en vermogensbeheer. Zes managers van de Cooperative Bank of Kenya en de Centrale Bank van Kenia brach ten onlangs een studiebezoek aan de Rabo bank. Zij willen een beter inzicht krijgen in de organisatie en werkwijze van de Rabo bank en hebben met name belangstelling voor het toezicht en de controle van Rabo bank Nederland op de lokale banken. Naast een bezoek aan Rabobank Midden-West- land, waren de Kenianen ook te gast bij De Nederlandsche Bank. De Keniaanse coöperatieve bank werd in 1965 opgericht en startte in 1968 officieel haar bancaire dienstverlening aan coöpera tieve verenigingen die geen toegang had den tot de bestaande financiële diensten van de commerciële banken. De Stichting Steun door Rabobanken (SSR) heeft op diverse manieren haar steun verleend. Nog niet zo lang geleden werd een bijdrage gele verd in de herstelkosten van het gebouw van de Cooperative Bank of Kenya dat zwaar werd beschadigd bij een bomaanslag op de Amerikaanse ambassade in Nairobi.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 9