'Wij willen meester zijn over onze eigen klanten' 6 PROGRESS acceptatie zeker nog kunnen verhogen', tekent hij aan. Rooms heeft ervaren dat de informatie vooraf sowieso beter moet. De aftrap van de analysefase op zijn bank ontspoorde nu in een onnodige dis cussie. Het indelen van de FTE's was ook hem meegevallen, alhoewel de vra genlijst erg suggestief overkwam met een sterke centrale inslag. 'Dat geeft een heleboel wantrouwen bij de medewer kers!' De drie algemeen directeuren is het opgevallen dat de medewerkers nogal laconiek reageren op de krimp die het gevolg zal zijn van de FTE-indeling. Klinker denkt dat het verleden hen heeft geleerd dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen. Rooms gaat ervan uit dat de krappe arbeidsmarkt een grote rol speelt: 'Men maakt zich niet druk, er is werk genoeg.' Progress voorziet een effect op het lokale personeelsbestand van onge veer I 1 000 arbeidsplaatsen: 7000 arbeidsplaatsen zullen komen te verval len, terwijl nog eens 4000 arbeidsplaat sen gecentraliseerd zullen worden. 'Maar een doemscenario is dat er 4000 nieuwe mensen van buiten worden aangetrokken voor de gecentraliseerde functies', oppert Scholten, die de zwartepiet en de reke ning bij de lokale banken ziet belanden. 'Gevolg is wel dat het werk op lokaal niveau een stuk interessanter zal wor den', meent Rooms. Bekeerde missionaris? Het personeelsontwikkelingsbeleid bij menige lokale bank is volgens Haan ech ter punt van grote zorg. 'Laten we die banken daar nu eens een keer stevig op aanspreken', reageert Scholten. Haan benadrukt dat vooral ook de instelling belangrijk is: 'Voor wie werk je? Voor de baas of voor de klant?' Aanleiding voor Duveen om te vragen waarom de lokale banken die houding zo weinig aantreffen bij Rabobank Nederland. Als oud-direc teur kan Haan die gedachte wel plaatsen. 'Maar lokale banken interpreteren de vrijheid in gebondenheid binnen de Rabobankorganisatie ook zeer divers. Daar kun je soms ook wel eens hoorndol van worden', zegt hij met een brede grijns. 'Wij worden ook nooit hoorndol van onze klanten', merkt Rooms op, om met een kwinkslag te vervolgen: 'of ben je nu al bekeerd?' Scholten dikt het lachend nog wat aan: 'Dachten we een missionaris bij Rabobank Nederland te hebben, wordt de missionaris zelf bekeerd!' Als het gezelschap zich heeft herpakt, wijst Haan erop dat het Progress is begonnen om de kwaliteit van de lokale bank te borgen. 'De pijn die eronder zit, schuilt schijnbaar veel meer in het uit handen geven van vrijheden bij de procesinrichting aan de binnenkant van het bedrijf.' Daar kan Scholten wel in meegaan: 'We hebben inderdaad niet de indruk dat we het lokaal zelf managen en daar zijn we allergisch voor. Wij willen meester zijn over onze eigen klanten.' 'Progress is een uitstekend initiatief', oor deelt Duveen, 'we waren er meteen voor in. Maar waarom horen we zo weinig van het bestuurskader van Rabobank Nederland. Wie draagt het in de top? Hoe moeten wij het dan uitdragen? Daar moet wat aan veranderen, anders gaat het ook mis met Progress.' Het is volgens Haan inderdaad essentieel dat de lijnen helder liggen, dat er transparant en constructief wordt gewerkt: 'laten we er samen voor zorgen dat het goud geen lood wordt!' Zure appel en zoete vruchten Al met al is duidelijk dat Progress een grote impact zal hebben op de lokale banken. Daarom is het volgens alle aan wezigen van groot belang dat het bestuur niet afzijdig blijft bij deze beweging. Haan wijst op de brochure aan bestuur ders en toezichthouders waarmee zij op de hoogte zijn gebracht. 'Bij onze bank staat Progress elke bestuursvergadering op de agenda', aldus Duveen. 'We zijn een klantgerichte organisatie en dat moet ik telkens kunnen waarmaken op onze algemene vergadering. Dus het bestuur moet Progress daarop beoordelen en in het geweer komen als iets daartegen ind ruist. Het proces veroorzaakt veel span ning binnen het bankbedrijf en daar heeft een bestuur direct mee te maken. Progress is voor mij absoluut een testcase voor besturen aan de voorkant.' Ook Rooms adviseert om de materie heel nadrukkelijk in het bestuur te brengen om commitment te krijgen: 'het is de afvaardiging van je klanten en de neerslag van onze externe oriëntatie.' 'Het gaat erom dat we met Progress investeren in de kwaliteit van de binnenkant van onze organisatie', resu meert Haan. 'Het helpt ons het label Rabobank sterk en krachtig te houden. En doordat de financiële stabiliteit ermee is gediend, vormt het een opmaat naar het goed hanteren van de kompassen. Als we door de zure appel heen bijten, zullen de vruchten van Progress zoet zijn! Deelnemen aan de benchmarkanalyse is daarvoor een eerste stap.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 6