1 1 'Iedere bank een jongerenraad' 3 Volgens Progress kunnen de lokale banken door zich te verbeteren gezamenlijk 1,4 mil jard gulden verzilveren. Makkelijker gezegd, dan gedaan? Programmamanager Jan Enno Haan gaat een discussie met een bestuurs voorzitter en drie directeuren niet uit de weg 'We worden allergisch als we het niet zelf kunnen managen' en 'Laat het goud geen lood worden', klinkt bfltwaarschuwend. Redactioneel ■-H Het is de moderne tijd. Plaats een discussienota >p het RaboWeb en vraag de banken om een digi tale reactie. Is het zo eenvoudig als het klinkt of lebben we nog een boel te leren? Terugblik op de eerste digitale peiling. amper twintig van de bijna vierhon derd Rabobanken hebben een 'jongerenraad'. Da's minder dan vijf procent. Is dat niet mager voor ons als bank die zegt naar (toekomstige) klanten te luisteren? Je zou dan toch verwachten dat bijna elke bank een jeugdpanel of ten minste een klankbordgroep met enkele jongeren heeft. Niets blijkt minder waar en sterker nog: sommige banken lijken maar weinig op te hebben met dit in coöperatieland toch bekende fenomeen. Dat laatste ondervond de jongerenraad van Klencke- land bij het organiseren van de tweede landelijke dag voor Rabo-jongerenraden. Helaas bleek centraal onbe kend welke banken een jongerenraad hebben. Daardoor niet ontmoedigd, werden de banken gebeld om potentiële deelnemers te traceren. In dat licht was de komst van ongeveer 50 'Rabo-minded'jongeren op een doordeweekse dag naar het Drentse Ooster- hesselen al een succes. Niet iedere bank reageerde even enthousiast. Dat geeft toch te denken. Want van de werkbijeenkomsten voor bestuursvoorzitters staat me nog goed bij dat deel nemers zich soms bijna vertwijfeld afvroegen hoe zij de jeugd in het werkgebied zouden kunnen binden en boeien. Dat is lastig, maar op z'n minst een serieuze poging waard. Daarom: Heeft uw bank al een groep jongeren uitgenodigd om met hen in gesprek te komen over de bank? Het vergt inspanning, maar - afgaand op de ervaringen van de banken die het wel deden - zult u versteld staan van de openhartige meningen, de onver moede betrokkenheid en bruikbare adviezen voor uw dienstverlening. Zo'n jongerenraad mag uiteraard niet uitmonden in een goedkope vorm van marketingonderzoek, maar het schept ongetwijfeld mogelijkheden. Bovendien kan het als kweekvijver fungeren voor nieuwe (bestuurs)leden. Helemaal vrijblijvend hoeft het niet te zijn. Dat geldt voor beide kanten. Als bank steek je er tijd, geld en energie in. Daar mag best wat tegenover staan. Niettemin dreigt rond het betalen van vergoedingen aan deelnemers van een jongerenraad misverstand en ongelijkheid. Deze varieert nu van een kerstpakket tot ruim duizend euro per jaar voor fanatiekelingen. Gevolg: scheve gezichten. Gemaakte kosten moeten natuurlijk worden vergoed en een symbolisch bedrag voor extra inspanningen kan passend zijn. Echter, als het goed is steken de deelnemers er ook zelf wat van op. Bijvoorbeeld via presentaties over beleggen, financiële planning, loopbaanoriëntatie et cetera. Zo draagt het bij aan de ontwikkeling van de jongeren, de bank en haar klanten. Een poging waard? Goed voorbeeld doet volgen! René Loman

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 3