Meer leden leidt als vanzelf tot meer betrokken leden Magnetisme van piramide versterken' De stelling: 'Betrokkenheid stuk moeilijker' 16 De stelling 9 r< Naam functie Rabobank dagelijkse functie e-mail et de recent gestarte ledenwervings campagne en met het nieuwe klan I tenmagazine 'U' wordt voor het eerst sinds lange tijd zichtbaar actie ondernomen om meer leden binnen de welbekende 'pira mide'te brengen. U weet wel die piramide waarin de leden betrokkenheid in de top het hoogst is. Op zich een prima zaak om de coöperatie nieuw leven in te blazen en ook nodig om de rechtspersoon in stand te kunnen houden. Dit betekent echter niet dat ik de stelling wil beamen. Want is de klant eenmaal als lid binnen het magnetisme van de piramide getrokken, dan zie ik vooralsnog weinig opwaartse druk om te komen tot een grotere betrokken heid. De uitnodiging tot het lidmaatschap refereert nu te zeer aan het materiële gewin, zoals bijvoorbeeld de ledencertificaten en de aangeboden kortin gen. Dat is niet de betrokkenheid waar de Rabobank naar op zoek zou Willem Vos moeten zijn. Raad van toezicht Het doel is om een belang- Rabobank Texel rijke maatschappelijke spe- Huisarts Ier te zijn en te blijven in wvosi^knmg.nl een omgeving waarin de coöperatie zowel de gemeenschap maar vooral het individu ondersteunt in de uitwerking van plannen en gedachten. Niet-materiële aspecten die meer leiden tot ondersteuning van de ondernemingstructuren zijn te spaarzaam in het vizier gekomen. Mijns inziens zullen juist deze activiteiten voor meer werkelijke ledenbe trokkenheid zorgen. Dat bereikt men niet met meer leden die enkel uit zijn op de materiële voordelen. Ik neig te stellen: 'Meer leden maakt het hebben van betrokken leden stukken moeilijker'. Landelijk zijn er vele activitei ten rond het lidmaatschap. Onze bank vindt dat een goede zaak als daarmee steeds duidelijk wordt dat de coöperatie HET onderscheidend vermogen is. De uitvoering baart ons echter zor gen. Want een centraal gedirigeer de uitvoering leidt wel tot meer leden, maar niet tot meer betrok ken leden en zeker niet tot meer betrokken banken. Onze bank is al jaren actief met de invulling van het ledenbeleid. Speerpunten zijn kennis overdracht, communicatie en maatschappelijke betrok kenheid. Dit realiseren wij onder meer via seminars (met honderden belangstellenden), een eigen leden blad (waarin niet de producten, maar de algehele pre sentatie van bank en omgeving centraal staan), en via Naam dagelijkse functie e-mail donaties/ sponsoring en het actief betrok ken zijn in netwerken. Wat ons betreft past hierin geen centrale ledenwerving en al helemaal geen toe gangskaart voor een lan delijk evenement om een klant over de streep te trekken. Een betere insteek is het ondersteu nen van lokale banken bij hun specifieke verant woordelijkheid: de invul ling en uitvoering van het ledenbeleid. En zijn er banken die dat onvoldoende effectueren, dan is dat geen legitimatie voor een centrale aanpak. Wij hebben daar last van, omdat wij onze leden nu moe ten uitleggen waarom er ook andere ledenwerving acties zijn. Dat is communicatie die op zijn zachtst gezegd hoogst ongelukkig is. Martin Willems Directeur coöperatie zaken Rabobank Westfriesland- Oost MW.Willems®Westfri esland-Oost.rabo- bank.nl

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 16