s-u 's-£' 15 n fS9 Schagen en haar werkgebied Oe vertolkers van de ambitie: e-mail: Rabosgn@tref.nl fotograf ie: Ted Schouten Leidinggevenden staan in dienst van de medewer kers; zij zijn faciliterend en scheppen voorwaarden voor de medewerker om de klant optimaal te kunnen bedienen Ellen Huiberts deel ging uitmaken. 'We zijn een verbetertraject gestart, wat al snel een verrassingstraject bleek te zijn. Er lagen onderzoeksrapporten waarmee niets gedaan was en die we eens goed hebben doorgespit. We hebben interviews gehouden en ook daaruit kwamen heel veel pijnpunten naar voren. De diagnose was eigenlijk heel schokkend!' Het jongste managementteam Mens vertelt dat daarom de opdracht aan het kernteam werd gegeven om een totaal nieuwe organisatiestructuur te ontwer pen. De acht leden verzamelden elk een verbeterteam om zich heen en gingen aan het werk. Inmiddels ligt de nieuwe strucji Joep Frantzen (60, links) sinds kort bestuurs voorzitter, trad vier jaar geleden toe tot de raad van toezicht en maakte ongeveer een jaar geleden de overstap naar het bestuur. Hij was 34 jaar werkzaam bij de marine. Daarnaast was en is hij actief als organisatie adviseur. Drs. Peter Mens (38, rechts) werd een jaar geleden benoemd tot algemeen directeur. Hij kwam in 1989 bij de Rabobankorganisatie als managementtrainee, werkte tot 1994 bij Rabobank België, was vijfjaar direc teur bedrijven bij Etten-Leur en ging in 1999 als districtdirecteur bij de ING-Bank aan de slag. Ellen Huiberts (29) is sinds 1 jaar hoofd bin nendienst Financieel Advies. Zij begon 8 jaar geleden haar loopbaan bij Rabobank Schagen als cliëntadviseur en was vervolgens werk zaam bij Rabobank Wester Koggenland als cliëntadviseur en adviseur Huis Hypotheek. tuur er en worden talrijke verbetervoor- stellen geïmplementeerd. De consequentie was onvermijdelijk dat er personele wis selingen moesten plaatsvinden. Het management onderging een grondige ver nieuwing. Nu heeft Schagen het jongste managementteam van de organisatie. 'Bovendien is ook het bestuur in nog geen anderhalf jaar tijd volledig vernieuwd en sterk verjongd', aldus Frantzen die bena drukt dat natuurlijk ook bestuursleden bereid waren de hand in eigen boezem te steken. Als bestuurslid stond hij directeur Mens terzijde in alle perikelen en werd door hem dringend verzocht zich kandi daat te stellen voor het voorzitterschap. Hij vertelt dat een jonge onderneemster, die op het punt stond de bank uit onvre de de rug toe te keren, nu deel uitmaakt van het bestuur. 'Omdat de bank zich wilde gaan verbeteren, was zij bereid ook haar steentje te gaan bijdragen.' Meer centrale sturing Het moet Mens van het hart dat hij, ondanks alle problemen, nauwelijks reac ties kreeg van collega-directeuren uit de omgeving. 'Ik verbaas me er wel eens over dat het vooroordeel er eerder is dan de leergierigheid en de belangstelling', Balanstotaal: f900 miljoen Aantal fte's: 122 Bancaire prod.: 1.15 Baten/lasten ratio: 1.30 Solvabiliteit: 1.36 Aantal vestigingen: Inwoners: 40.000 Leden: ca. 2000 Marktaandeel part.: 53% Marktaandeel bedrijven: Het werkgebied van Rabobank Schagen biedt volop ontplooiingskansen. De overheid heeft plannen om de komende jaren fors te investeren in Noord- Holland. De provincie loopt in ontwikkeling achter bij de rest van Nederland. Door een beter ondernemers klimaat te scheppen en de infrastructuur te verbete ren moet deze achterstand binnen afzienbare tijd worden weggewerkt. Ook de ligging van Schagen biedt goede mogelijkheden. De stad vormt de ver bindende schakel tussen Alkmaar en Den Helder en heeft een regiofunctie voor de omliggende dorpen, zowel voor particulieren als ondernemers/Door de locatie en uitstraling mogen we Schagen gerust de parel van de streek noemen.' aldus Frantzen. 'De wil om met en van elkaar te leren is nog te weinig aanwezig.' Toen hij bij de ING werkte, werd Mens juist getroffen door de saamhorigheid en de intercollegiale bereidheid tor helpen. Mede vanuit die optiek zouden hij en Frantzen op punten wel meer centrale sturing wensen. 'Zet bijvoorbeeld alle directeuren maar op de loonlijst bij Rabobank Nederland. Dan wordt het gevoel onderdeel uit te maken van de Rabobankgroep gestimuleerd en zijn we binnen de organisatie beter in staat aan managementontwikkeling te werken.' Dit neemt niet weg dat Mens en Frantzen ook autonomie hoog in het vaandel hebben, omdat zelfstandigheid een bank als Schagen ook in staat stelt zich van onder op te verbeteren. Waar het om gaat is dat we nu in beweging blijven. 'We gaan voor ontwikkeling op alle fronten', vat Mens het samen. Een uitgebreide analyse van de problematiek van Rabobank Schagen is te vinden in de docto raalscriptie bedrijfskunde van drs. H. I.eenstra, lid van het managementteam van de bank, onder de titel 'Risicomanagement in een veranderende context Voorop staat ook het zakelijk principe dat er verdiend mag worden aan de klant. Gezien de kwaliteit van de dienstverlening vinden klanten dit vanzelfsprekend.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 15