N 'We gtït//z z'oo;- ontwikkeling op alle fronten 14 ,"JV Het was even doorbijten voor drs. Peter Mens toen hij een jaar geleden in Schagen aantrad als algemeen directeur. Wat hij aan trof was niet in overeenstemming met zijn verwachtingen. Na veelvuldig fuseren was de bank onbedoeld gestrand in goede bedoelingen en plannenmakerij.Ten koste van de klanttevredenheid en de resultaten. Met vereende krachten wordt de bank nu vlot getrokken. De medewerkers kregen met het vertrouwen ook het voortouw. Verbeterteams zijn met verbetertra jecten gekomen die nu worden geïmplemen- teerd.'Een unieke prestatie',zegt bestuurs voorzitter Joep Frantzen. meer van te merken. Mens straalt zelfver trouwen en openheid uit. Hij is duidelijk op z'n gemak en geeft een heldere diagno se van de problematiek waar zijn bank mee worstelt. oorden als 'coöperatie' en 'leden' worden maar schaars gebruikt bij Rabobank Schagen. De bank heeft vooralsnog genoeg aan zichzelf en is momenteel wat minder goed aangesloten op haar omge ving. 'Natuurlijk is het ook onze bedoe ling om van buiten naar binnen te den ken', aldus bestuursvoorzitter Frantzen, 'maar als binnen de zaak niet op orde is, heeft dat denken van buiten af weinig kans van slagen.' Rabobank Schagen is van binnen dan ook ingrijpend in de stei gers gezet. 'Bij mijn aantreden een jaar geleden werd ik geconfronteerd met een bank die helemaal niet goed in 't vel zat', verklaart Mens. 'Het was zelfs zo dat ik twijfelde aan mijn beslissing om hierheen te komen.' Daar is in ieder geval nu niets Slechts een kunstmatige groei 'In feite ligt aan onze problematiek de klassieke reden ten grondslag waarmee veel meer Rabobanken te kampen heb- ben(*). In relatief korte tijd hebben veel vuldig fusies plaatsgevonden die onvol doende goed zijn verwerkt, zowel in de structuur als in de cultuur van de bank. In ons geval fuseerden maar liefst 10 ban ken in amper 15 jaar tijd.' Hij wijst erop dat Rabobank Schagen dus niet groot is geworden door in te spelen op verande ringen in de markt en het daaruit realise ren van een autonome groei. 'De bank is groot geworden door verschillende fusies uit het verleden. Slechts een kunstmatige groei derhalve.' Ondanks de fusies wer den werkwijzen en opvattingen niet aan gepast. De bank stelde zich als vanouds reactief op, ervan uitgaande dat de klan- Nu nog bestaat Rabobank Schagen uit kleine buurtwinkeltjes. Over vijfjaar is Rabobank Schagen een vijfsterren supermarkt in een sterk geconcen treerde vorm. ten toch wel zouden blijven komen door de afhankelijkheidsrelatie. Ook de interne organisatie bleef die van een kleine bank met weinig oog voor strategische markt bewerking en veranderende concurrentie verhoudingen. Het management was voornamelijk actief op operationeel niveau en dus niet met de juiste dingen bezig. 'Iedereen danste op z'n eigen tegel', verwoordt Frantzen het beeldend. Een schokkende diagnose 'In de eerste maanden van mijn functione ren hier, werd ik dan ook geconfronteerd met een regen van klachten van klanten en ontevreden, wat gelaten reagerende medewerkers', vervolgt Mens. 'De klant tevredenheid en de resultaten liepen ten opzichte van vergelijkbare banken hard achteruit.' In overleg met organisatie adviseur Karin van Noort van het regio kantoor werd besloten een organisatie breed veranderproces te beginnen met behulp van een extern bureau. 'Van bin nenuit, met strakke tijd 1 ijnen, uitgevoerd door de medewerkers en niet door het management of het bestuur', licht Frantzen toe. Er werd een kernteam van medewerkers gevormd, waarvan ook hoofd binnendienst Financieel Advies

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 14