H 'Marktleider hypotheken bewijst coöperatieve kracht' 13 Adviescentrum Coöperatie ontwikkeling Ledenbarometer: Meer dan 100.000 erbij Abonnementen Bank Bestuurder bijhouden e-mail: J.P.G.Coenen@rn.rabobank.nl Fotografie: Esther Pennarts Onze campagne rond woninghypo theken is u vast niet ontgaan. Met flinke kor tingen is ons marktaandeel in dit segment weer opge krikt tot 25 over de maand december. Niet dat een kwart beslist nodig is voor het marktleiderschap, maar hadden we niets gedaan dan waren we aangekoerst op een gecumuleerd marktaan deel van 21,2 Die neerwaartse trend is met de actie omgebogen tot een groeiend markt aandeel van 21,7 op jaarbasis. Publiciteit als prijsvechter In het reclameoffensief heeft de Rabobank zich een tot nu toe weinig gebezigd imago van 'prijsvechter' aangemeten. Dat gaf positieve en negatieve publiciteit. Om met het laatste te beginnen: De reacties van de (on)afhanke- lijke hypotheekbemiddelaars waren niet mals. Ook werden we voor onze onzorgvul digheid in zekere mate door de reclamecode commissie op de vingers getikt. Daarmee hebben we bij het vervolg rekening gehou den. Positiefis dat reacties vanuit de vakpers indirect ons coöperatieve karakter onderstre pen. Een stukje free publicity. Zo meldde de Vereniging Eigen Huis dat de Rabobank met haar rentetarief als enige de dalende kapi taalmarktrente volgt. Dit als uiting van onze coöperatieve werkwijze om de voordelen waar mogelijk direct door te geven aan klanten. Groepsbrede effecten Ander gunstig effect is dat 70 procent van de Rabobanken door de actie meer hypotheken verkocht dan normaal. Vooral Vinex-banken konden profiteren. Ook klanten in de leeftijds categorie tot 45 jaar - de starters en door schuivers hebben we hiermee kunnen bin den. Naast de drukte bij de Huis Hypotheek adviseurs van de banken zijn de gevolgen groepsbreed merkbaar. Interpolis kon bijvoor beeld een navenant groter aantal levens/ kapitaalverzekeringen afsluiten. In april leidt het zelfs tot een piek bij de hiermee samen- hangende keuringen. Niettemin is de 'cross-sel- ling'op andere terreinen vooralsnog minder goed uit de verf gekomen. Krappe rentemarge per saldo gunstig De centraal aangekondigde extra korting op de hypo theekrente gaf binnen eigen gelederen soms aanleiding tot enige commotie. Er zijn echter steekhoudende argumenten. Een hypotheek vormt de 'hoeksteen' in een finan ciële relatie. Ter illustratie: een klant zonder hypotheek bij de Rabobank neemt gemiddeld 2,3 producten af. Heeft de klant wel een Rabo-hypotheek dan is dat gemiddeld 4,1 producten. Dus al ligt de rentemarge van de nieuwe hypotheek iets lager, door dit volume effect èn dat van een groter aantal klanten, wordt de lagere rentewinst meer dan gecom penseerd. Overigens hadden we de wind mee: doordat de kapitaalmarktrente bleef dalen, is de rentemarge bij de banken vrijwel gelijk gebleven. Ook de autonomie van de banken is niet in het geding. Wel werd door de actie minder gedifferentieerd dan anders. Scherpe prijsstelling handhaven In april handhaven we de scherpe prijsstelling. Hiermee wordt voorzien in de klantbehoefte gewin. Daarnaast wordt ingespeeld op de behoeften genot en gemak. Zo zal Jan des Bouvrie bij een aantal nieuwe hypotheek klanten gratis inrichtingsadvies geven ter bevordering van het woongenot. Daarnaast kunnen klanten korting krijgen bij de Vereniging Eigen Huis bij de opleveringskeu ring van hun nieuwe woning. Om gemak te bewerkstelligen vindt een verdere koppeling plaats van het pakket hypotheken, verzekeren en betalen. Bij mij leidt het geen twijfel dat onze coöperatieve kracht hiermee nog nadrukkelijker naar voren komt! Jules Coenen, segmenthoofd Financieel Advies en Huis Hypotheek Op 14 maart 2001 stond het totaalaantal leden op 588.986. Dit is de som van de natuurlijke personen (476.593) en organi saties (112.393). Daarmee is het leden aantal met ruim 100.000 gegroeid ten opzichte van de refe rentiedatum 6 mei 2000. In deze telling zijn de aanmeldingen van aspirant-leden naar aanleiding van de actie in'U'nog niet volledig meegeno men. Op 14 maart hadden al bijna 85.000 mensen door het inzenden van de reactie coupon uit'U'te kennen gegeven wel lid te willen worden van de Rabobank. Opvallend genoeg toont zo'n tweederde van deze aspi rant-leden zich niet geïnteresseerd in de aanbiedingen. De scores van hen die wel prijs stellen op de aanbiedingen was overigens als volgt: 1. Hiswa 5.448 2. Alles-in-Eén-Polis 4.176 3. Groene ledenobligaties 3.483 4. Indoor Brabant 5. Theater Rent 6. Seiko horloge 7. Schilderworkshop 586 579 572 551 3.069 2.304 1.681 49 Alle bestuurders en toezichthouders van Rabobanken hebben uit hoofde van hun functie recht op het vakblad Bank Bestuurder. Helaas blijkt niet iedereen dit op het juiste adres te ontvangen. Adreswijzi gingen van bestaande abonnementen moe ten door banken zelf in het abonnementen systeem van RaboShop+ worden verwerkt bij het afleveradres van de abonnee. Ook nieuw benoemden moeten door de bank apart worden opgegeven voor een abonne ment op Bank Bestuurder in RaboShop+.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 13