De tien banken in Het Gooi en Eemland deden op diverse fronten een beroep op de besluitvaardigheid en de dienstbaarheid van hun dochter Rabobank Nederland. Zo uitten de direc teuren Jos Timmer van Rabobank Laren- Blaricum en Reyer van Woudenbergh van Naarden-Bussum hun ongenoegen over de bediening van vermogende particulieren en grootzakelijke klanten met bijzondere wensen. Uit de werkwijze van Rabobank Nederland-onderdelen sprak tot nog toe weinig afstemming en onderling vertrou wen, en ook de kennisuitwisseling over klanten loopt moeizaam, zo werd aange geven. Hans Smits bepleitte om deze vaak unieke klanten voortaan projectmatig te benaderen: 'De directeur van de lokale bank heeft en houdt daarin de lead. En bij onvoldoende aandacht vanuit Rabobank Nederland moet hij opschakelen naar een hoger niveau, in een uiterst geval tot mij.' De suggestie dat de zorgplicht soms uit mondt in overdreven zekerheidstelling, werd gepareerd met de vaststelling dat aan de eisen van externe toezichthouders weinig valt te tornen. En als het misgaat, ligt er een claim bij de bank, waarna bij twijfel de klant vaak gelijk krijgt. Niettemin zal in het vervolg bij de regels en procedures die van kracht zijn, expli ciet worden gemeld of het een advies dan- wel een plicht betreft. Aan de hand van motieven waarom medewerkers bij Rabobank willen wer ken, schetste bedrijvenadviseur Luitzen Bakker van Rabobank Weesp-Muiden de keerzijde van een al te forse centralisatie. 'Daarmee verdwijnt het onderschei dend vermogen en dreigt Rabo steeds meer eenheidsworst te wor den, net als andere banken.' Bij de gedachtewisseling werd de knip gelegd tussen de puur administra tieve ondersteuning die is te centra liseren, en de lokale - op de klant relatie gerichte - commerciële ondersteuning.Verder plaatste Bakker namens zijn collega's vraagtekens bij de professio naliteit van bestuurders. Met meer leden en het gekozen besturingsmodel zijn ook meer bestuurders op niveau nodig. Dat kan een probleem worden, gezien de goed- keuringseisen en relatief lage vergoedingen, zo gaf hij aan. Omdat medewerkers en bestuurders samen zorgen voor de lokale betrokkenheid, mag hun onderlinge afstand niet te groot zijn. Vandaar dat Wim Meijer het zeker niet als een onge mak beschouwt wanneer medewerkers de bestuursleden aanspreken op hun rol en toegevoegde waarde: 'Als die vraag wordt gesteld, is het belang daarmee onderkend.' Bij de kwaliteitsvraag plaatste hij Wijffels' relativering dat 'iedere benoeming geschiedt bij gebrek aan een alternatief'. Niettemin gaf Meijer aan dat de Rabobank in bestuurlijk op zicht behoort tot de sterkste organisaties van Nederland, gezien de representativi teit, het netwerk en de ervaringen. Wel moet ieder bestuur rekening houden met snelle veranderingen. 'Deze vergen grote inspanningen en persoonlijke vaardig heden op gebieden als lokaal onderne merschap en positionering in de eigen omgeving.' De bijeenkomst in de lommerrijke omgeving tussen Hilversum en Baarn deed even vermoeden dat het regio- bezoek van de raad van beheer aan koerste op een kalme namiddag. Begeleid met muzikale intermezzo's werden de meningen en ook de grieven van de banken echter treffend vertolkt, waarna helderheid werd gevraagd en geboden. Regiobezoek Organisatie fotografie: Herman Jonkman BankdrBestuurder 10e jaargang 01/2 Jan Uit den Boogaard (raad van beheer) en directeur Willem Sluijs van Rabobank Bunschoten-Spakenburg bezochten scheepstimmerwerf Nieuwboer. Daar namen ze kennis van het vakmanschap dat nodig is om botters op het IJsselmeer in de vaart te houden. Bij zeevisgroothandel Gebr. Muys BV spraken zij over de noodzaak tot vangst beperkingen, omdat door de gebezigde techniek de Noordzee op veel plaatsen is leeg gevist. Voor een herstel is ketenregie in de visserijsector onontbeerlijk, ook om de kwaliteit te verbeteren, zo werd geconstateerd. Directeur als regisseur Mondige medewerkers Kloof voorkomen Geen Stafgroep Economisch Onderzoek maakte speciaal voor dit regiobezoek een sociaal-economische verkenning 'Het Gooi en Eemland'. Meer informatie via www.rabobankgroep.nl/kennisbank

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 12