10 vragen aan 11 1 Bank (^"Bestuurder 10e jaargang 01/2 e mail: PJA.van.Schijndel@interpolis. fotografie: Ton Toemen nl Besturen/managen Piet van Schijndel DIRECTIEVOORZITTER INTERPOLIS 1.Wie is Piet van Schijndel? 'Getrouwd met Jet, drie kinderen (23,21,18) en wonend in Oisterwijk. Na 15 jaar Rabobank Nederland werk ik nu bijna elf jaar bij Interpolis. Lezen en hardlopen in het bos doe ik graag. Zwakke punten: ongeduldig, soms wat bruusk en kortaf. Sterke punten: laat ik graag aan anderen over.' 2. Wat irriteert u op uw (flex)werk(plek)? 'Het te pas en te onpas sturen van cc-tjes per e-mail. Zulke cc- berichten lees ik niet. Blijkbaar wil de afzender me een positie laten kiezen, of vond hij het onnodig me rechtstreeks te mailen. In beide gevallen vind ik dat ik me er niet mee moet bemoeien. Bovendien is het gepast dat een directievoorzitter zich in eerste instantie terughoudend opstelt. Dat laatste heb ik moeten leren.' 3. Zorgen over het financiële resultaat? '2000 was voor Interpolis een goed jaar. Mede door het nieuwe belastingstelsel mochten we een record aan lijfrente verzekeringen noteren. De effecten van dit belastingregime voor ons levenbedrijf in de toekomst zijn nog onzeker. Het vormt niet alleen een bedreiging, maar schept ook kansen. Met name bij pensioenen.' 4. Hoe is de verhouding Rabobank Nederland - Interpolis? 'De samenwerking is goed. Het lijkt soms een echte familie: intern een beetje op elkaar mopperen, maar naar buiten één front. Sinds de fusie is het aandeel van Interpolis in de Rabo- portefeuille gegroeid van 49 naar 77%. Toch weet ik dat het idee leeft dat Interpolis te veel winst maakt en te weinig provisie betaalt. Het winstniveau van Interpolis is nodig om de solvabiliteit op peil te houden. Ik hoop dat we in 2001 deze discussie over de financiële verhouding tussen de banken en Interpolis kunnen beëindigen en dat er ook een definitieve keuze komt over de te hanteren labels.' 5. Is de 'fabriek' Interpolis klaar voor de toekomst? 'We zijn nog niet klaar, maar samen met de banken hebben we al mooie dingen laten zien. Denk maar aan de Alles-in- één-Polis en de BedrijvenCompactPolis. Deze voorzien in de behoeften van onze klanten, terwijl tegelijkertijd een produc tieproces is gecreëerd met een goede rolverdeling tussen de bank als tussenpersoon en Interpolis als verzekeraar. Andere verzekeraars zijn daar jaloers op. Iets om trots op te zijn. Maar nu de rest van het productenscala nog.' 6. Waarom streven naar een toppositie bij arbodiensten? 'Door nieuwe wetgeving kan een ondernemer de ziekte van medewerkers niet meer afwentelen op de samenleving. Deze wijziging wordt in 2002 in volle omvang voelbaar. Bij een langdurige zieke werknemer kunnen de extra kosten oplopen tot 100.000 per jaar. De continuïteit van een MKB-bedrijf kan zo in gevaar komen. Ik denk dat men zich daarvan nog onvoldoende bewust is. Interpolis bouwt een serviceapparaat dat helpt om ziekte te voorkomen. Arbodienstverlening speelt een belangrijke preventieve rol. Daarom moet je daar vanuit strategisch oogpunt zelf over beschikken. Daarnaast kun je bij voldoende omvang investeren in systemen die een goede kostprijs mogelijk maken en administratieve verlich ting brengen. Oók dat helpt MKB'ers.' 7. En de ambitie op gebied van pensioenen? 'Het nieuwe belastingregime biedt kansen. Naast de aftrek post voor je eigen huis is het pensioen de andere aantrekke lijke fiscale spaarmogelijkheid. De mogelijkheden zijn zelfs verruimd. Daarom hebben we samenwerking gezocht met de pensioenfondsen Relan, Van Spaendonck en Beon. Ik hoop dat we met nog meer partijen kunnen gaan samenwerken. De vooruitzichten zijn goed, omdat ook pensioenfondsen op hun beurt strategische keuzes moeten maken, net als wij.' 8.'Opzij' gaf Interpolis een onvoldoende voor personeelsbeleid.Terecht? 'Wij krijgen in het artikel het verwijt dat we meer vrouwen in topposities willen, maar dat we nog beter ons best moeten doen. Ik zie graag meer vrouwen tot het topmanagement toe treden. De Opzij-journaliste wil dat we ons bij de werving daarvoor alleen op vrouwen richten. Dat gaat me wat te ver. Ik vind dat de keuze in eerste instantie bepaald moet worden door iemands kwaliteiten, niet door het geslacht. Gelukkig ziet Opzij ook de positieve punten in ons personeelsbeleid (voor mannen en vrouwen), zoals de aandacht voor persoon lijke ontwikkeling, de eigentijdse werksfeer en telewerken.' 9. Wordt de band met het agrarische losgelaten? 'De overname van het prioriteitsaandeel maakt nieuwe samenwerkingen mogelijk. De KNBTB-partijen verdienen een compliment, omdat zij daarmee Interpolis' strategische ontwikkeling onderschrijven. We willen in geen enkel opzicht verder af komen te staan van de agrarische achterban. Wij zijn hier marktleider (60%) en de boeren zijn voor ons be langrijke klanten (25% van ons schadebedrijf). We intensive ren eerder dan we afstand nemen.' 10. Hoe coöperatief is Interpolis? 'Interpolis is juridisch geen coöperatie, maar een NV. We hebben dus geen leden en daarmee zeggenschap vanuit de basis. Materieel gedragen we ons wel als een coöperatie. Dat wil zeggen: we betalen geen dividend aan kapitaalverschaf fers, maar houden overschotten in het bedrijf om continuïteit te borgen, of we geven het terug aan onze polishouders. In 1999 en 2000 rond 300 miljoen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 11