0 8 Bestuursvoorzitters van vrijwel alle Rabobanken kwamen eind vorig jaar bijeen ter voorbereiding van hun bestuurlijke agenda 2001-2003. De positief kritische bijdragen van deelnemers en discussieleiders brachten een stroom bruikbare ideeën voort. Bovendien gaven de voorzitters blijk van een stevige wil tot verdere professionalisering. In de 'smaak naar meer' wordt voorzien tijdens vervolgconferenties dit voorjaar. De lokale bestuursagenda 2001 aar bestuursvoorzitters de lan delijke samenkomsten bij aan- T vang met enige scepsis tege moet traden, maakte die houding al snel plaats voor enthousiasme. Inspirerende voorbeelden van de banken zelf droegen daaraan bij. Ook de sfeer was open en constructief. Dat leidde tot inhoudelijke en pittige discussies, waarbij het coöpera tieve bewustzijn over de eigen rol en ver antwoordelijkheid werd aangescherpt. Tijdens de vier werkbijeenkomsten kwa men maar liefst 36 onderwerpen aan bod, maar veel concentreerden zich op dezelfde thema's. Naast een grote variëteit in visies op bestuurlijke en bancaire onderwerpen, speelden ook verschillen in rolopvatting en kwaliteit van bestuurders een nadruk kelijke rol. De relatie met de directie kreeg de daarbij de nodige aandacht. Ook in de discussie met Wint Meijer en Hans Smits namen de voorzitters geen blad voor de mond. 'Een unieke gebeurtenis' en 'Goed om zo bijeen te zijn', zo luidden reacties in Noordwijkerhout, Egrnond aan Zee, Ermelo en Renesse. Soms bleek de gespreksstof na afloop nog niet op en werden ter plekke telefoonnummers uit gewisseld voor nadere afspraken. Een goede zaak. Bestuurders kunnen elkaar vaak prima op weg helpen om ervaringen toepasbaar te maken op hun eigen bank. Ondanks de uiteenlopende opvattingen, kwam de beoogde externe oriëntatie van bestuurders steeds meer naar voren. Dit bleek onder meer bij de onderwerp keuze. Na bundeling van alle visies, selecteerden de voorzitters zelf de thema's die in hun ogen het sterkst leven. Dat leidt tot de volgende top zes van onderwerpen die snel aandacht behoeven: Lokaal ondernemerschap: Bij dit thema claimden bestuursvoorzitters meer ruimte voor eigen keuzes en behoud van variëteit van de lokale banken. Vragen als 'Hoe sluiten we het lokale en virtuele gezicht van de Rabobank op elkaar aan?' en 'Op welke wijze kunnen we de jongeren boeien en binden?' bepaalden de toon en leverden diverse bruikbare suggesties en praktijkvoor beelden op. Besturen: Kwalificaties voor de ideale voorzitter en meetinstrumenten zoals een kompas voor het beoordelen van bestuurders streden hier om de aandacht. Er was onder de bestuursvoorzitters een stevige wil om het partnershipmodel - als een van twaalf coöperatiebesluiten - nu met kracht te implementeren. Hierbij werd ook gewezen op de grote verantwoordeli|kheid die besturen aan de voorkant met zich meebrengt. Niet iedereen vond dat even gemakkelijk. Bovenlokale samenwerking, fusies en schaalgrootte: Klein aan de voorkant, groot aan de achterkant; bovenlokale en interlokale samenwerking, fusies en schaalvergroting. Bij deze schijnbare tegenstellingen is het een kwestie van goed evenwicht. De ervaringen van voorzitters zijn wisselend. Enerzijds telt het belang van een blijvende worteling in de samenleving en de vrijheid om in te spelen op lokale wensen en situaties. Anderzijds is er uit oogpunt van kosten de noodzaak tot centralisatie van pro cessen en systemen. Overleg en besluitvorming: Het als stroperig en gebrekkig ervaren traject van invloed en overleg, brengt af en toe onbevredigende en weinig inzichtelijke besluitvorming met zich mee. Er werd gepleit voor wijzigingen in de agenda en in de samenstelling van kringverga deringen. Ook gingen er stemmen op De werkbijeenkomsten van bestuursvoorzitters gaven een duidelijk beeld van de onderwerpen die zij hoog op hun lokale bestuursagenda 2001 plaatsen. Een selectie: Ledenprogramma uitwerken Rol en kwaliteit van medewerkers/human-resourcesbeleid Gemiddelde dienstafname vergroten Wat willen onze klanten en leden Onderscheidend vermogen versterken Jongeren Ethische dilemma's Ondernemerschap Kwaliteit en samenstelling van colleges Rolverdeling gekozen bestuurders en directie Profiel directeurbestuurder •Onderscheid tussen bestuur en raad van toezicht Wat verwachten we van Rabobank Nederland Bovenlokale samenwerking Optimale bankomvang Onderscheid 'front office' en 'back office' Informatie- en communicatietechnologie om in de CKV niet meer 'zonder last en ruggespraak' te spreken. Ledenbeleid en programma: Volgens de voorzitters speelt de coöperatie voorna melijk in de front office, in het klanten contact en bij advisering. Het gaat erom dat daar zichtbaar wordt gemaakt dat we doen wat klanten willen. Daarbij is het van belang dat er per bank specifie ke ledenprogrammas zijn waarin vooral de ledeninvloed wordt gestimuleerd. Medewerkers en human-resourcesma- nagement: Om hun coöperatieve missie goed te kunnen vervullen is - ook met oog op de krappe arbeidsmarkt - meer aandacht nodig voor de geboden en gevraagde kwaliteit, loyaliteit en belo ning van medewerkers. Ook bestuurs leden moeten hierin een zichtbare en motiverende rol vervullen richting medewerkers, zo werd bepleit.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 8