u Van start met een ongekende ledencampagne! INTERN Nieuw hoofddirectielid Lokaal risicomanagement Rabo Vastgoed anno 2001 Bank Bestuurder 10e jaargang 01/1 e-mail: A.W.F.J.Bakermans@rn.rabobank.nl fotografie: Jeroen Dietz Berichten s Op 9 en 10 februari valt het gloednieu we magazine "U" op maar liefst 2,5 miljoen deurmatten. Een blad dat is gericht op onze leden en op betekenisvolle klanten, die we ook graag als lid in de boeken willen hebben. Het is het grootscheepse startsein voor een langjarig en uitge kiend ledenprogramma. Een programma dat u als lokale bestuurder moet ondersteu nen bij uw eigen ledenbe- leid. Talrijke aangesloten banken zijn aan de slag met een intensief pro ces van coöpera tieontwikkeling, bij Rabobank Nederland wordt veel energie gericht op het inweven van de coöperatie in het marketingconcept. Al met al een gigantische manoeuvre met als doel in 2003 in ieder geval 1,2 mil joen klanten als lid te heb ben verbonden aan onze coöperatieve banken. Vanzelfsprekend is het leden- beleid een lokale aangelegenheid van de eerste orde. Rabobank Nederland reikt u onder meer met het gezamenlijke ledenmagazine "U" de hel pende hand*. We kunnen erop rekenen dat de aansporing om lid te worden een goede respons krijgt onder de 2,5 miljoen geadresseerden. Vooral omdat in het eerste nummer direct een aantal interessante aanbiedingen voor leden, en klanten die het worden, zijn opgenomen. In de vaste rubriek "Uw bank", waarin informatie wordt gegeven over onze dienstverlening, staan de bancaire producten die met korting, dan wel alleen aan leden worden aangeboden. In num mer I zijn dat de "Alles in één Polis", met een extra korting per nieuwe rubriek die leden afne men, en de "Rabo Groene Ledenobligatie", waar- op leden een opslag van 0,15 procent op de rente krijgen, plus een jaar lang gratis lidmaatschap van een van de twaalf provin ciale landschappen. In de eveneens vaste rubriek "Speciaal voor U" staan ledenaanbiedingen. In nummer 1 zijn dat een korting op de entree van de Hiswa, op de toegang tot een aantal springwedstrij- den tijdens Indoor Brabant, op kaartjes voor de musical RENT, maar ook een specia le kunstworkshop bij de bekende schilderes Ans Markus in haar atelier in Amsterdam en een forse korting op de aanschaf van een Seiko-horloge en drie speciaal voor de Rabobank samengestelde reisaanbiedingen naar Toscane, Barcelona en Praag. U ziet: er valt van alles "te halen" voor het (nieu we) lid. We bieden de leden materiële en immate riële voordelen ten einde ook de leden invloed te kunnen intensiveren. Want onze doelen zijn: meer én meer betrokken leden. Voor het eerst treden we daarmee zo prominent naar buiten. Ledeninvloed verhoogt ons onder scheidend vermogen in de markt en onze bekendheid. Maar bovenal zal invloed van de leden de kwaliteit van onze dienstverlening posi tief beïnvloeden, bijdragen aan relatieverdieping en onze financiële resultaten verbeteren. Voor het versterken van ledeninvloed zijn ook hulp middelen en best practices beschikbaar. Hier ligt het initiatief vooral bij de lokale bank zelf. Ik wens u veel nieuwe leden! Drs. Ad Bakermans Projectleider ledenprogramma Per 1 februari 2001 treedt Jac (J.J.) Verhaegen (60) toe tot de hoofddirectie van Rabobank Nederland. Hiervoor was hij lid van de directie RNAB.Verhaegen werkt sinds 1968 bij de bank en heeft een jarenlange ervaring opgebouwd als hoofd van het directoraat systeemontwikkeling, directeur bedrijfs voering Centraal Bankbedrijf en directeur betalingsverkeer. Deze benoeming vindt plaats tegen de achtergrond van het nieuwe besturingsmodel van het aangesloten bankenbedrijf. Meer hierover op pagina 9 Vanuit het project'Professionalisering RIsicoManagement Aangesloten banken' (PRIMA!) verschenen eind vorig jaar twee belangrijke nota's: Visie op inbedding risicomanagement bij de lokale bank; Kader voor risicomanagement bij de lokale bank. Beide nota's verdienen de aandacht met oog op de taakstelling van bestuur en raad van toezicht. Zo dient het bestuur te waarborgen dat risicomanagement een geïntegreerd onderdeel vormt van het bancaire beleid, terwijl de raad van toezicht toeziet op het risicoprofiel en de kwaliteit van het risico beheer binnen de lokale bank. Dit in relatie tot lokale uitgangspunten én de door Rabobank Nederland en externen verwoorde kaders voor risicomanagement. Aan directeuren-bestuurders is verzocht de status van het risicomanagement binnen hun bankte bespreken met de beheerscolleges in het licht van bovengenoemde visienota. Eerder kwam PRIMA! aan bod in Bank Bestuurder no. 5 (2000) in het inter view met Marinus Gras en Hans van der Linden over risicomanagement als kern competentie van de directeurbestuurder. Infodesk Risicomanagement AB (040 -21 75 555) Ing. Pieter Wetselaar is sinds 1 januari directeur van Rabo Vastgoed. Zijn voorganger Jan Groeneweg ging met pensioen. Wetselaar trad in 1980 in dienst bij Rabo Vastgoed. Daarvoor werkte hij bij Ballast Nedam en bij Westland-Utrecht projectontwikkeling. Meer informatie in de bijlage 'Het hoe en wat van het ledenprogramma

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 7