4Net op tijd het roer om' 20 Ger ten Asbroek en Jan Willem Markink (r). kei in de lokale pers. Dat betekende een groei van maar liefst 1200 leden in nog geen halfjaar tijd. Het leden certificaat heeft in de aanwas een belangrijke rol gespeeld. Ook Markink en Ten Asbroek zijn goed te spreken over dit product. 'Een schot in de roos', aldus de eerste; 'een leuk uitgangspunt om materieel voordeel te bieden, zo'n presentje krijg je ner gens', aldus de laatste. Dat de bank druk doende is met de ledenwerving wordt met name door Markink wel toegejuicht. 'Zo kunnen steeds meer mensen extra voordeel doen met hun bank.' Voor Ten Asbroek hoeft er niet per se onderscheid te worden gemaakt tussen leden en klanten: 'enthousiaste klanten willen toch wel hd worden, dat zal men niet gauw weigeren. Die leden komen heus van zelf wel. En het kunnen er heel veel worden.' Noch Markink, noch Ten Asbroek is het begonnen om invloed en zeggenschap uit te oefenen binnen de bank. Hoewel beiden bekend zijn met mensen van het bestuur, vinden ze het voldoende wanneer ze op de hoogte worden gehouden van de koers via publicaties van de bank, zoals het ledenblad, en de algemene vergadering. 'Ze moeten natuurlijk niet iemand willen benoemen die niet goed ligt in de gemeenschap', laat Markink wat dreigend weten. Voor Ten Asbroek volstaat dat de bank haar rol in en voor de gemeenschap goed blijft spelen. Cis lid voel ik me herboren'. Jan Willem Markink - var- ii kens- en melkveehouder in het Achterhoekse Barchem - zegt het kort en krachtig. Van kinds af is hij vertrouwd met de Rabobank. Maar dat hij er ook hd van werd, heeft hij des tijds niet bewust ervaren. Het hoorde erbij. De algemene vergadering, daar was hij ook wel eens wezen kijken. 'Anderhalve man en een paardenkop zat er dan, niet iets om warm voor te lopen.' Maar nu vertelt hij een heel ander ver haal. 'Bijzonder enthousiast ben ik. Vierhonderd man de laatste keer! Een zeer onderhoudende bijeenkomst.' In zijn beleving is Markink opnieuw lid gewor den. En nu goed ook. Voor Ger ten Asbroek was de Rabobank ook altijd al de bank waar je min of meer vanzelfsprekend bankierde. Daar kwam verandering in toen hij zes jaar geleden als importeur van medische producten een eigen bedrijf begon. 'Concurrent- banken leken meer interesse voor starten de bedrijven te hebben. Eigenlijk was er niets wat me aan de Rabobank bond. Het was behoorlijk passief allemaal. Ik over woog weg te gaan. De volgende dag stond de net aangetreden directeur Rob Boeijen- ga op de stoep. 'Geef ons een halfjaar de tijd', zei hij. Achteraf kan ik zeggen dat het roer net op tijd is omgegaan. De bank is in positieve zin onherkenbaar veranderd.' Een progressieve bank Beide mannen zijn het erover eens dat het nu een goede zaak is lid van de Rabobank te zijn. Markink vertelt dat een groep boeren uit de omgeving de koppen bij elkaar heeft gestoken om te kijken of zaken als mestverwerking, windenergie en een streekeigen product als "het Groen Berkelland Varken" van de grond te krij gen zijn. 'We zijn naar de Rabobank gestapt en vonden daar een open oor. Met de bank is een platform opgericht en de samenwerking begint handen en voe ten te krijgen. De Rabobank loopt voor op en er gaan deuren open die anders voor ons gesloten zouden blijven.' Ten Asbroek heeft soortgelijke ervaringen opgedaan met een platform voor starters. 'Daar heeft de bank veel geld ingestoken. Voordeel is dat men eigen beslissings- ruimte heeft en niet echt afhankelijk is van "een hoofdkantoor". Het gaat overi gens bij de Rabobank niet louter om de geldstromen. Ze hebben echt de intentie je verder te helpen. Het is een actieve en progressieve bank geworden, die van alles en nog wat organiseert om de onderne mer van dienst te zijn.' Hij wijst op de uitnodigingen die hij krijgt voor bijeen komsten waar hij andere ondernemers en mensen van de bank kan ontmoeten. 'Het is samen doen, elkaar voorthelpen in de gedachtevorming, ruim denken. De Rabobank hier is echt bezig mensen op te stuwen.' Markink valt hem direct bij: 'Je rolt van de ene activiteit in de andere.' Het kunnen er heel veel worden In december vorig jaar verwelkomde Rabobank Berkeiland haar 3000e lid met een waardebon, een bloemetje en een arti-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 20