'Van commercieel-coöperatief naar coöperatief-commercieer r 14 7»ua De Maaslanden zet alles op alles om in 2003 één op de vijf klanten als lid in de boeken te hebben. Daarbij houdt deze Westlandse bank als vanouds de twee-eenheid commercie en coöperatie scher p voor ogen. Om leden te wer ven stellen de medewerkers zich op als ambassadeurs van de coöperatie. 'De persoonlijke benadering die in het commerciële vlak zo gewoon is, werpt zo ook voor de coöperatie haar vruchten af.' Sinds kort ook via een eigen internetsite waarop het thema "Bank en Leden" niet ontbreekt. Ook daar kan een inschrijfformulier voor het lidmaatschap worden aangevraagd. Q Met 3200 leden prijkt De Maaslanden nu al in de top-tien van banken met de meeste leden. Niet zo ver wonderlijk want de betrokkenheid van de Westlanders en zeker de glastuinders bij hun coöperatieve bank is altijd sterk geweest. Bestuursvoorzitter Cees Noordam - zelf glastuinder van huis uit - illustreert dit met de fusieperikelen uit 1995 toen zijn bank Maasdijk wilde fuse ren met De Maaslanden. 'Vanuit de Maasdijkse gemeenschap kwamen toen duidelijke signalen dat men de betrokken heid van de eigen bank niet kwijt wilde raken.' Algemeen directeur Rob van den Ende, ook vertrouwd met het glastuin bouwbedrijf, is het met zijn voorzitter eens: 'We moeten het coöperatieve gevoel koesteren. Met alle opschaling die ook in dit gebied om zich heen grijpt, moeten we kleinschalig blijven overkomen. De klant moet zich te allen tijde blijven herkennen in zijn bank!' Geen filiaalbedrijf worden Van den Ende wijst op de steeds hechtere samenwerking tussen de drie Westlandse Rabobanken: Westland Zuid-West, Midden-Westland en De Maaslanden. 'De markt eist dat van ons. Onze werkgebie den zijn zeer homogeen en samen moeten we de kracht en de uitstraling ontwikke len om onze groter wordende klanten bij te benen. De noodzaak om samen te wer ken in de bediening van het grootbedrijf en het vermogensbeheer neemt hand over hand toe. Gedrieën stellen we ons ten doel het grootbedrijf, ook vanuit het oog punt van ketenmanagement, zelfstandig te bedienen. Als wij als lokale banken niet actief op de innovatieve ontwikkelingen bij onze klanten inspelen, rest ons niets anders dan de rol van filiaalbedrijf. Met zelfstandig coöperatief ondernemerschap heeft dat weinig meer van doen.' Noordam illustreert het ondernemerschap van zijn bank met een fraai staaltje finan- cieringskunde. Een grote Westlandse onderneming is met een aantal buiten landse partners een totaal nieuw glastuin bouwbedrijf in Spanje begonnen. 'Om dan tot klantwaarde te komen, moet je zelf de juiste kennis kunnen ontwikkelen. Het betekent ook risico's inschatten en deze weten te beheersen. In dit specifieke geval zijn we door een innige samenwer- "Wij, medewerkers en bestuurders van Coöperatieve Rabobank De Maaslanden UA kiezen als vertrekpunt en doelstelling het belang van de klant, willen voor hem/haar waarde scheppen door het bieden van de best mogelijke financiële diensten, die de klant als passend ervaart, door het bieden van continuïteit van onze dienstverlening overeenkomstig het lange termijn belang van de klant, en door betrokkenheid van de bank bij de klant en zijn omgeving, waardoor realisatie van ambities mede mogelijk wordt gemaakt." king met Rabobank Nederland Grootbedrijf en een Spaanse lokale bank tot een passende oplossing gekomen.' Om actief de vraag uit het werkgebied te kun nen pareren, gaan de drie banken een Westlandse participatiemaatschappij

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 14