Arbeidsklimaat in de peiling Benchmarkvragen van Popia 2000 o o e o o Medewerkers bij lokale Rabobanken zijn meer tevreden over het arbeidsklimaat dan bij Rabobank Nederland. Dit blijkt uit de Periodieke Opiniepeiling Identiteit en Arbeidsklimaat (POPIA), gehouden onder 2400 Rabomedewerkers. O O O O Medewi rkers Hoe de lokale banken en Rabobank Nederland - inclu sief Rabofacet - scoorden, is te zien in de tabel met twaalf 'benchmarkvragen'. Deze werden ook voorgelegd aan medewerkers van dertig andere bedrijven en bieden zo een verge lijkingsmaatstaf. Bij algemene tevredenheid (vraag 3) doet Rabobank het goed met 82% ten opzichte van 67% bij andere ondernemingen. Ook andere uitkomsten tonen aan dat Rabobank het op een flink aantal onder delen weer beter doet dan de benchmark. Vooral op gebied van opleidings- en ont plooiingsmogelijkheden en informatiever strekking is de Raboscore beter. Op ande re terreinen is de uitkomst minder gunstig dan bij andere bedrijven. Het gaat dan om de tevredenheid met het salaris, de samenwerking binnen de afdeling en de tevredenheid met de direct leidinggevende. Lokale banken relatief beter De uitkomsten bij de lokale banken zijn doorgaans positief en aanzienlijk beter dan bij Rabobank Nederland. Zo scoren de banken hoger op negen van de twaalf benchmarkvragen. Gunstig is ook dat de score op werkdruk dit jaar verbeterde. Uit andere vragen kwam naar voren dat het ervaren kostenbewustzijn bij lokale ban ken in 2000 is gestegen tot 55 (45)%. Helaas vindt nog maar 67 (74)% van de medewerkers dat de afdeling goed inspeelt op de wensen van de klant. Hierbij lijkt spanning te bestaan tussen kostenbespa ringen en kwaliteit van de dienstverlening. Hoewel ook medewerkers bij andere bedrijven vaak denken dat het gras elders groener is, is het opvallend dat inmiddels 49% van de medewerkers bij lokale ban ken denkt bij een andere bank meer te kunnen verdienen. De tevredenheid met de secundaire arbeidsvoorwaarden blijft hoog, maar nam toch af tot 86 (89)%. Ondanks een lichte sti|ging op de leider schapsthema's is amper de helft van de medewerkers (48%) tevreden over het directe management. Bij de benchmarkbe- drijven is dit gemiddeld 56%. Rabobank Nederland op de tocht POPIA 2000 pakt voor Rabobank Neder land op een aantal onderdelen nogal ongunstig uit: Ten opzichte van de bench mark wordt slechts op drie van de twaalf vragen beter gescoord. Bovendien ontwik kelt het arbeidsklimaat zich een stuk slechter dan bij lokale banken. Zelfs de arbeidsmotivatie - een onderdeel waarop Rabobank Nederland hoog scoort - loopt voor het derde jaar terug. De matige bele ving van het arbeidsklimaat, samen met een relatief hoge mobiliteitsbereidheid is bij de huidige krappe arbeidsmarkt een behoorlijk risico. Positief binnen Rabobank Nederland is wel dat Rabobank International zich herstelde na een flinke dip. Het gaat dan om zaken als doelma tigheid, kwaliteitsgerichtheid, werkdruk en toekomstverwachting. Duidelijke boodschap Uit Popia blijkt verder dat rond de beleving van de vorig jaar gekozen speerpunten 'management' en 'arbeidsvoorwaarden' nog veel moet verbeteren. Enkele aanbevelingen voor 2001 luiden: Leidinggevenden moeten - om een uitda gende en motiverende werkomgeving te creëren - met hun medewerkers heldere taakafspraken maken, die aansluiten bij de kennis, kunde en ambities van de mede werker en hierbij blijvend aandacht beste den aan zijn/haar loopbaanontwikkeling. Efficiencymaatregelen zijn hard nodig en het is terecht dat hier veel aandacht aan wordt besteed, maar dit mag nooit ten koste gaan van de kwaliteit van de dienst verlening en de aandacht voor de klant. In 2001 worden voor veel medewerkers de effecten van een eigen Rabobank GAO pas echt duidelijk. Daarbij is het belang rijk om veel en duidelijk te communiceren over bestaande, nieuwe en over in ontwik keling zijnde arbeidsvoorwaarden. (antwoord in procenten mee eens helemaal eens) Lokale Rabobanken Rabobank Nederland (inclusief Rabofacet) Rabobank totaal Benchmark groep verschil 23 De Rabobank biedt mij voldoende opleidingsmogelijkheden voor mijn huidige werk 85 79 84 61 De Rabobank biedt mij voldoende mogelijkheden voor persoonlijke ontplooiing 68 62 67 51 16 Alles overwegende ben ik als medewerker tevreden over het werken bij de Rabobank 83 74 82 67 15 12 Ik word voldoende geïnformeerd over wat de Rabobank wil bereiken 65 50 62 50 Ik krijg voldoende informatie om mijn werk goed te kunnen doen 65 52 63 56 7 Ik vind de werkdruk gemiddeld genomen... te hoog veel te hoog) 33 44 35 38 78 -3* De werksfeer binnen mijn afdeling is goed 81 76 80 2 2 2 Onze afdeling speelt goed in op de wensen van onze klanten 67 56 66 64 Binnen mijn afdeling wordt aantoonbaar gewerkt aan de verbetering van de kwaliteit 65 59 64 62 Ik ben tevreden over mijn salaris in vergelijking met een soortgelijke functie bij andere bedrijven 33 41 34 40 -6 Op onze afdeling werken we goed samen om het werk gedaan te krijgen 67 57 65 72 -7 Ik ben tevreden over de manier waarop mijn directe manager leiding geeft 48 46 47 56 -9 Lagere score is - alleen in dit geval - gunstig

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2001 | | pagina 13