0- 'De rijen worden gesloten. Iedereen ziet het Europees perspectief zitten. Het geeft inspiratie en impulsen.' 'Ik word geacht dit bedrijf te managen en dat betekent per definitie zakelijk en commercieel denken.' 5 Besturen/managen 'Dat ervaar ik wel als teleurstellend. Het blijkt een zeer weerbarstige problematiek, die veel energie vergt van iedereen.' Waar hij ronduit zijn verbazing over uitspreekt, is dat de organisatie zolang in woorden is blijven steken na de Coöperatiediscussie. 'Dat gebrek aan tempo. Daar hoop ik nooit aan te wennen.' Bij zijn komst meende hij dat het hete ijzer volop werd gesmeed; nu weet hij: 'ondanks alle tijd en energie die erin is gaan zitten, werd de besluitvorming niet breed genoeg gedra gen. Het zat minder in de genen dan je mocht verwachten.' Op de Algemene Vergadering toonde Smits zich nog eens oprecht zeer verbaasd toen een op de vijf 'Het draait in deze organisatie allemaal om onderlinge solidariteit. Een stapje extra willen doen om collega's vooruit te helpen. Als we die basishouding aanne men, kunnen we er ook heel snel in sla gen "leaner en meaner" te worden.' Kosten verder omlaag en snel Op de Algemene Vergadering meldde hij goede cijfers over het eerste kwartaal. Nu volgen er onder het motto "frapper toujours" direct waarschuwende woor den. 'Ga in hemelsnaam niet achterover zitten! De kosten moeten verder omlaag en snel De kostenreductie moet slagen.' Voor het Aangesloten Banken Bedrijf zal directeuren te kennen gaf geen concurrentievoordeel te zien in de coöperatie. Ook nu kan hij daar niet over uit. 'Van directeuren mogen we ver wachten dat ze hun medewer kers voorgaan op het coöpera tieve pad en niet omgekeerd.' Teveel tijd in het debat Tekort aan tempo signaleert Ihij ook bij het introduceren van de kompassen. De accountability waaraan dit instrument beoogt bij te dra gen, staat heel hoog in zijn vaandel. Het prestatieniveau moet omhoog en volgens hem zijn we op de goede weg. 'De kompassen leiden tot heldere taakstellingen waar iedereen zich aan gehouden weet, de Hoofddirectie niet uit gezonderd.' Volgend jaar wil hij met deze systematiek in de Algemene Vergadering volledig verantwoording kunnen afleggen. 'Op zich is het idee van de kompassen helemaal niet zo complex. Maar we ste ken teveel tijd in het debat en verzanden al te gemakkelijk in details, trappen in de valkuilen van communicatie en perfectio nisme.' Anderzijds heeft hij de overtuiging dat we er helemaal voor gaan op het moment dat we eruit zijn. Hij wijst op het organisatiebelang dat daarmee gediend is. de komende periode sterk in het teken staan van de verfijning van het Progress- prograinma. Het herontwerpen van werk processen, uniformeren en standaardise ren wat mogelijk is, samenbrengen van activiteiten die zich daarvoor lenen. 'Nee, ik zie geen spanningsveld tussen de onlangs afgesloten CAO en het streven de kosten te verlagen. Daarover heb ik ook nog helemaal niemand gehoord. Het POPIA-onderzoek geeft ook aan dat de arbeidsvoorwaarden beter moeten. Het belang van gemotiveerde medewerkers staat duidelijk voorop. Goede, marktcon forme en Rabospecifieke arbeidsvoor waarden moeten een vanzelfsprekend onderdeel van de business-planning uit maken Daar moeten we absoluut niet op willen beknibbelen.' Pas op: remmende voorsprong Na de vruchtbare werkbijeenkomsten voor directeuren dit voorjaar, staan begin 2001 nieuwe conferenties voor bestuur ders en toezichthouders op stapel. 'Het vooroverleg met de bestuursvoorzitters dit najaar zal open zijn. Geen eenrichtings verkeer. Zeker is wel dat er diepgaand zal worden gesproken over onze overleg- en besluitvormingsprocessen en hoe we als dichtbij-bank onze plek houden in een digitale toekomst.' Smits ziet een mooie voedingsbodem voor broodnodige inno vatie. Bij de directeuren signaleerde hij een sterke bewustwording en geen enkele terughoudendheid op dit punt. 'Van meet af aan waren we koploper op het inter net, nu is het oppassen voor de wet van de remmende voorsprong. We moeten onorthodox in de aanpak durven zijn. De pas aangetrokken ICT-directeur voor de hele Rabobank Groep, Hans Derksen, heeft carte blanche om de hele organisa tie kritisch te bezien, te bestoken, te prik kelen en met voorstellen te komen.' Smits voorziet dat, als de klant erom vraagt, we al onze AU-Finanz producten onder het Rabolabel zullen aanbieden via alle denk bare kanalen: de Alles-in-één-Polis, de hypotheken, standaardkredietverlening, etc. Nu is nog geen enkele bank tot zo'n geïntegreerde aanpak in staat. In zijn visie moeten wij de eerste kunnen blijven. 'Wij bieden wat er wordt gevraagd, de klant kiest het kanaal. Het ligt mede in zijn handen, hoe ons bedrijf zich naar de toekomst toe zal ontwikkelen.' Dan kun je het schudden Het valt op dat het commercieel denken sinds zijn aantreden een vlucht heeft genomen. Ook het ledenbeleid zoekt ondersteuning in een marketingaanpak. 'Toch zie ik het als een revival van het verleden', overweegt hij. 'Eigenlijk is het altijd wel en-en geweest. Ondanks een verschil in benadering en omvang, is er in feite niks nieuws onder de zon. Ik stel voorop dat we een bank zijn, de coöpera- tieve grondslag komt er achteraan. Het zal wel als een logisch geheel moeten worden ervaren, anders krijg je de mede werkers niet gemotiveerd en kun je het schudden. In die zin klopt het dat ik de commerciële invalshoek bewust ben gaan benadrukken.' Is het daarom terecht dat de voorzitter van de Raad van Beheer Wim Meijer binnen en buiten de organi satie doorgaat als "bewaker" van de coöperatieve uitgangspunten, terwijl hij te boek staat als de exponent van een zakelijke, efficiënte en doelgerichte aan-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 5