0 4 ST K, ft ral Meer dan een certificaat -A M A v i rekort aan tempo ligt hem absoluut niet'. Aan verzanden in details heeft Hans Smits dus per definitie een hekel. Nu hij z'n draai bij de Rabobank heeft gevonden, wijst de Hoofddirectievoorzitter op de zwakke plekken. Als we iets willen, moeten we er vol voor gaan. Dat geldt het terugdringen van de kosten, maar ook het benutten van de coöperatieve concurrentievoordelen. Waar het moet, hakt hij knopen door. Want op voorsprong moeten we blijven, dat is zijn boodschap. Redactioneel van dit jaar steeg het aantal leden van de Rabobanken met ruim 40.000, ofwel met 8%. Dat had natuurlijk alles te maken met de succesvolle introductie van het ledencertificaat, het eerste "product" van het ledenwaarderingsprogramma. Het was voor het eerst sinds de afschaffing van het verplich te lidmaatschap voor particulieren in 1980 dat het aantal leden groeide. In een bijdrage in dit blad noemt Teun de Boon, algemeen directeur van Rabobank Tilburg, deze introductie een "schot in de roos". Dit voorjaar hebben medewerkers van lokale banken en Rabobank Nederland ruim 300 banken bezocht om hen te informeren over en te inspireren bij concrete activitei ten om meer, maar vooral meer betrokken, leden te wer ven. Na afloop van deze bezoeken is de banken gevraagd welke concrete activiteiten zij denken te ondernemen op het gebied van coöperatie-ontwikkeling. Daarbij bleek dat maar liefst driekwart van de medewerkers actief betrokken zou willen worden bij ledenactiviteiten en ledenwerving; een hoopvol teken. Bij veel banken ligt het accent overigens nog sterk op de werving van uitslui tend betrokken leden, een klein deel dus van het poten tiële ledenbestand. Daarom is het niet onbegrijpelijk dat veel directeuren - we zagen het ook tijdens de Algemene Vergadering - niet geloven in een verdubbeling van het aantal leden in 2003. Daarnaast blijken veel banken moeite te hebben met zaken zoals participatie en inspraak van leden. Het coöperatieve karakter van hun bank ligt volgens hen met name en kort door de bocht samengevat in het organiseren van seminars en het bij dragen aan goede doelen en niet zozeer in het realiseren van klantwaarde. De eenheid van bank en coöperatie is en blijft kennelijk een weerbarstige materie. In de komende maanden ontmoeten bestuurders en toe zichthouders van onze banken elkaar. Eerst in de werk conferenties voor bestuursvoorzitters en vervolgens - begin 2001 - in conferenties voor leden van besturen en raden van toezicht. Dat zijn unieke gelegenheden om de kompassen gelijk te richten en 'ns goed met elkaar te discussiëren over de fase waarin de coöperatie-ontwik keling zich bevindt. Tegelijkertijd zullen de contouren van de te ontwikkelen ledenprogramma's duidelijker worden, zodat de bestaande, maar ook die 40.000 nieu we leden, er achter komen dat het lidmaatschap van een Rabobank aanzienlijk meer inhoudt dan de toegang tot een fraai renderend certificaat. Hans Roosen In Zuid-Limburg hebben 21 banken een bovenlokaal agrarisch kennis- •Wfll en adviescentrum opgericht. Door vijf specialisten en twee binnen dienstmedewerkers worden van daaruit zo'n 500 grote agrarische relaties bediend.'Onze advies- hield geen gelijke tred e steeds hoger wordende verwachtingen.' "Sas van Gent" is een van de zes grensbanken in Zeeuws-Vlaanderen waar de stippellijn op de kaart al veel minder absoluut is dan elders. Het balanstotaal van deze nog buitengewoon solvabele bank komt voor meer dan de helft voor rekening van onze zuiderburen. Logisch dat grensoverschrijdende klantenbinding er hoog in het vaandel staat.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 3