21 Bank c-Bestuurder 9e Maatschappij In Kopenhagen staat sinds kort het grootste offshore wind as park ter wereld. Niets bijzon ders, maar voor de helft is dit park eigendom van particulieren ver enigd in een coöperatie. De nieuwe economie is hot, modern en wordt gekenmerkt door nieuwe structuren. Via het internet kunnen consumenten, vragende en aanbiedende partij en, elkaar eenvoudig vinden: de stap naar het opzetten van een coöperatie is dan slechts een klei ne. Hoe kunnen we projecten in de buurt opzetten los van de over heid, maar met waarborging van het algemeen belang? De coöpe ratie als bron van samenwerking. Nadat in de jaren '50 de kerk de macht en invloed had, in de jaren '60-70 de politiek aan de touwtjes trok en in de afgelopen jaren het bedrijfsleven, de multinationals, de toon zette, lijkt nu wederom een kentering zichtbaar. Mensen, bur gers trekken het primaat naar zich toe, hebben meer mogelijkheden om dit te doen en komen op voor hun zaken. Zij willen inspraak en meebeslissen. Op verschillende terreinen kan de coöperatie aan belang winnen. Niet uit nostalgie, maar omdat deze rechtsvorm misschien toch enkele voordelen heeft. Ook en wellicht juist in deze tijd nu share- holders en beurskoersen de eco nomie lijken te sturen. Als voor beeld kan de nutssector dienen. Massaal worden nutsbedrijven overal in de wereld geprivatiseerd. Overheden staan onder een libe rale wind en trekken zich terug op hun klassieke terrein. De vraag is echter of privatisering, verkoop aan de meest biedende, steeds de gewenste oplossing is. Is de NV of BV altijd de juiste vorm? Misschien moeten we naar een meer fijnma zig systeem. Het genoemde voor beeld van het windpark in Denemarken geeft mooi de crux aan. De leden zijn belanghebben den, zijn consumenten, afnemers van de energie. Waar aandeelhou ders voor rendement gaan, gaan leden voor nut tegen een interes sante prijs. En wanneer service, product of prijs niet goed gere geld zijn, dan merken de leden/consumenten dit als eerste. Dat is anders dan een anonieme aandeelhouder overzee. Het is de laatste jaren actueel: wat moeten we doen met onze (semi-)publie- ke voorzieningen? Dient de over heid de netwerken in eigendom te houden? Hoe ver dienen we de afvalsector te privatiseren? Blijft water altijd publiek bezit? Waar ligt het primaat? Wie beslissen over het aanbod? En steeds staan enkele, abstracte, vragen centraal: waar dient op welk moment en in welke mate de verantwoordelijk heid te liggen? En dan zijn er de bekende doelstellingen: keuzevrij heid, marktwerking, inspraak, lage re kosten. Kan de overheid deze verlangens van de burgers garan deren? Of moeten we kiezen voor de BV? Toen de Amsterdamse kabel verkocht werd aan het Amerikaanse A2000 was CNN ineens uit beeld. De kijkers, de betalers hadden hier niks over te zeggen gehad. En dat is de para dox die speelt. Dan blijkt privatise ring ineens niet te brengen wat beloofd leek. Het publieke domein was de mensen afgepakt en een minder interessant privaat domein was teruggegeven. Sterker: de burgers moesten het terugkopen zonder dat men invloed had op hetgeen aangeboden werd. Pluriformiteit, keuzevrijheid en profijtbeginsel bleken niet te gel den. Het voorbeeld van A2000 is exemplarisch. Een democratisch georganiseerde coöperatie, bestuurd door leden/consumen ten, was een goed alternatief geweest voor zowel de 'stroperige staat' als de 'kille BV'. Een soort van derde weg. Het actualiteitenprogramma Nova opende er vorig jaar de uitzen ding mee: de ouderwetse coöpe ratie is weer terug. Het coöperatieve denken, het van onderop organiseren van activitei ten door de direct betrokkenen zelf, is modern. Het sluit aan bij internet, bij inspraak voor burgers, bij het zeer transparant omgaan met diensten en producten. Tevens is de coöperatie nuttig bij de echte waarborging van publie ke voorzieningen en het opzetten van sociale projecten waarbij de gebruikers een rol kunnen spelen. Een alternatieve denkrichting. Een fenomeen dat minder rigide is dan öf overheid öf markt. Kortom de oude economie had toch wel goede structuren of de nieuwe economie is ouderwetser dan men denkt. En wat heeft dit alles voor nut voor de Rabobank? Tweeërlei. Allereerst is het gerust stellend dat onze organisatie structuur toch niet zo gedateerd is. Op de tweede plaats kan de Rabobank mogelijk een soort van expertisecentrum vormen op het gebied van de coöperatie en der den adviseren. mr. Frank A.M. van den Heuvel Hoofd Publieke Sector Rabobank Nederland Grootbedrijf

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 21