Betrokkenheid moet verdiend worden Leden aan het woord •JMk. Kees Broekman en Bernard Winkel iin relatie met de Rabobank gaat terug tot het moment dat mijn vader bij de toen malige Raiffeisenbank in het Utrechtse Houten een spaarrekening voor me open de', aldus horecaondernemer Kees Broekman. 'Ook mijn eerste hypotheek werd zonder veel omhaal door die bank geregeld. De toenmalige kassier die tevens gemeenteontvanger was, kende immers de familie. Ik hoefde alleen het ledenregister te tekenen. Na mijn verhui zing naar Zuid-Oost Groningen ging ik over naar De Aa-Landen in Ter Apel en werd actief lid van de bank.' Bernard Winkel, directeur-eigenaar van een bedrijf dat fijnmechanische componenten produ ceert voor medische en elektronische apparatuur, bankierde elders met zijn bedrijf, maar koos voor de Rabobank toen deze hem op het juiste moment een goed financieringsvoorstel deed. 'Voor mij', aldus Winkel, 'is de Rabobank pri mair een bancaire instelling. Daarop beoordeel ik haar. Voor mijn bankkeuze heeft het coöperatieve karakter geen rol gespeeld. Eerlijk gezegd heb ik toentertijd het ledenkaartje nogal argeloos ingevuld met de gedachte dat als de bank failliet zou gaan, mijn bedrijf al lang zou zijn verdwenen. Of de Rabobank een "ande re" bank is? Niet door haar maatschap pelijke betrokkenheid en sponsoractivitei ten; dat doen andere ondernemingen ook. Maar misschien wel door het feit dat de bank initiatieven neemt om de economi sche groei van dit werkgebied te stimule ren. En zeker nu de bank haar leden daarbij betrekt. Als lid van de bank heb ik zitting genomen in een uit en door de leden samengestelde werkgroep dat voor stellen heeft gedaan om de toeristische sector te versterken. Ons voorstel om de VVV verder te professionaliseren is door de bank financieel ondersteund.' Geen charitatieve instelling j Voor Broekman bewijst de Rabobank haar coöperatieve karakter door de korte beslissingslijnen, haar kennis van klanten en hun bedrijven en haar betrokkenheid bij de economische ontwikkeling van het werkgebied. 'Ik ben hier in 1993 gestart met de ombouw van een historische boer derij tot een toeristisch verblijf en heb daarbij veel steun gekregen van de bank, zelfs een soort startsubsidie uit het winst- delingsfonds Ik beschouw de bank ove rigens niet als een charitatieve instelling. Met haar inspanningen en financiële ondersteuning beoogt de bank deze regio te versterken. En gaat het met deze regio goed, dan gaat het ook goed met de bank. Het bijzondere van De Aa-Landen is dat zij haar leden in allerlei werkgroepen betrekt bij dit beleid en ook jaarlijks een deel van de winst reserveert voor econo mische projecten. Hierover wordt boven dien gerapporteerd in het ledenblad.' Ledeninvloed Winkel en Broekman wonen regelmatig de jaarvergaderingen van de bank bij die door zo'n 10% van de leden worden bezocht. 'Het zijn heel open bijeenkom sten waarbij het bestuur zich inspant de leden goed te informeren over de ont- j wikkelingen van de bank en de discussie niet uit de weg gaat', aldus Broekman. 'In directe ledeninvloed op het bankbe- leid geloof ik eigenlijk niet', vult Winkel aan. 'Ik heb er ook geen behoefte aan. Daarvoor hebben we een bestuur en een raad van toezicht. Die colleges hebben van ons hun mandaat gekregen en ik vertrouw erop dat zij het belang van de bank en haar klanten goed in het oog houden. Daarnaast zijn er ongetwijfeld ook voorschriften vanuit Rabobank Nederland die een goed beheer garande ren. Onze bank heeft inmiddels een omvang gekregen die het mogelijk maakt over vakkundige bestuurders en toezicht houders te kunnen beschikken.' Broekman is ervan overtuigd dat de open sfeer waarin de jaarvergaderingen verlopen een garantie biedt dat de opmerkingen van de leden serieus wor- den genomen: 'Onze leden zijn daadwer kelijk bij de bank betrokken en die betrokkenheid wordt door het bestuur gehonoreerd.' In de ogen van Winkel heeft die betrokkenheid alles te maken met de kwaliteit van de dienstverlening. 'Die betrokkenheid wordt niet bepaald doordat het bestuur ons serieus neemt, of omdat het de moeite loont de jaarver gadering bij te wonen, maar domweg door de kwaliteit van de dienstverlening. Dus door de mensen op de bank. Betrokkenheid moet verdiend worden.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 18