De vertolkers van de ambitie: "Sas van Gent" en haar werkgebied bankenoverleg met Rabobank Nederland is een convenant opgesteld. Daarin wordt de grensbanken toegestaan hun werkge bieden over de grens door te trekken, zolang er sprake is van een sociaal- economisch samenhangend geheel. 'Voor ons een bevestiging van de in de praktijk gegroeide situatie', zegt voorzit ter Van Driessen die benadrukt dat de bank op verantwoorde wijze met de mogelijkheden wil omgaan. Het gewicht van het grensbankenoverleg is de laatste jaren sterk toegenomen. 'Tot 1998 was er sprake van ad hoe overleg, daarna is er Luc van Driessen (I) werd in 1992 na drie jaar lid van het bestuur te zijn geweest, voorzitter van dit college. In het dagelijks leven is hij akkerbouwer. Ook is hij actief binnen de ZLTO. Dré Peeters (2e v.l.) trad op 1 oktober 1998 aan als directeur. Daarvoor was hij onder meer direc teur te Heerlen en korte tijd interim-manager. Adrie Houterman (r), commercieel manager, werkt sinds 1986 bij de bank in diverse leidingge vende commerciële functies. Voor die tijd was hij 16 jaar werkzaam bij een concurrentbank. Frédéric De Craene (2e v. r.heeft de Belgische nationaliteit en trad op 1 mei dit jaar bij de bank in dienst als financieel adviseur België. Daarvoor werkte hij in België 7 jaar bij de Generale Bank, nu onderdeel van Fortis. meer structuur gekomen', legt Peeters uit. Inmiddels is er een "groot grensbanken overleg". Daaronder functioneren een beleidscommissie en verschillende product adviescommissies. Momenteel wordt er hard gewerkt aan een businessplan voor grensbanken. Niet zo eenvoudig omdat de grensbanken veelal op verschillende snel heden opereren. Langs de grens met België hebben de banken ver reikende aspiraties, terwijl de banken langs de Duitse grens maar weinig kansen hebben.' Hobbel Belangrijke factoren in de groei van de grensbanken zijn de invoering van de euro en de fiscale ontwikkelingen in een verenigd Europa. Het eerste punt biedt vooral kansen door de vereenvoudiging van het betalingsverkeer ten behoeve van Belgische bedrijven. Het tweede punt zou volgens Peeters verstrekkende gevolgen kunnen hebben. 'Ik ben er van overtuigd dat we die hobbel nemen door de uitste kende relatie die we met onze Belgische klanten hebben opgebouwd.' Ondertussen neemt de tevredenheid over de ondersteu ning van de grensbanken door Rabobank Nederland toe. 'In het begin hebben we veel moeten pionieren. Het GVV-systeem - Grensbanken Vreemde Valutasysteem - hebben we bijvoorbeeld zelf ontwikkeld', zegt Houterman. 'Nu merk je dat Rabobank Nederland een meer opbou wende houding aanneemt. Dat is echter niet voldoende. Wij rekenen er op dat Rabobank Nederland ons ook daadwer kelijk ondersteunt bij de bouw van syste men en de ontwikkeling van producten.' Klant buiten gezet Om haar ambities in het Belgische deel van het werkgebied te helpen realiseren, heeft "Sas van Gent" onlangs in de per soon van Frédéric De Craene een Belg Balanstotaal: Inwoners: 10.000 f 575 miljoen, waarvan f 325 Klanten (NL): 4.500 miljoen Niet-ingezetenen Klanten (B): 3.500 Aantal fte's: 68 Bedrijfsklanten: 750 Aantal vestigingen: 4 Marktaandeel HID: 40% Bancaire productiviteit: 1.10 Marktaandeel part.: 60% Solvabiliteit: 3.5 Marktaandeel agrarisch: 80% leden:ca. 700 De huidige bank "Sas van Gent e.o." is voortgekomen uit een fusie tussen de banken Sas van Gent, Philippine en Westdorpe in 1977 en Zuiddorpe in 1994. Het nog altijd agrarisch getinte werkgebied wordt doorsneden door het Kanaal van Gent naar Terneuzen waarlangs zich ook andersoortige bedrij vigheid heeft ontwikkeld. Als grensbank mag "Sas van Gent"zich sinds eind jaren zeventig verheugen in een nog steeds toenemende klandizie van tal van Belgen. Gezien deze ontwikkeling en het vormen van de Europese Unie wordt de landsgrens inmid dels niet langer meer beschouwd als de werkge- biedsgrens. Er is sprake van stevige concurrentie, die vanwege de geringe nieuwbouw ter plaatse met name goed voelbaar is in de hypothekenmarkt. als financieel adviseur aangetrokken. Hij weet uit eigen ervaring waarom de Belgische klant de dienstverlening van "Sas van Gent" prefereert. 'Er is een dui delijk verschil in bancaire professionali- HLMtnïïTmawillen we in het Belgisch deel van ons werkgebied, naast grensoverschrijdende klantenbinding, ook volop aan ledenwerving gaan doen' teit. In België zijn vooral de kostenvoor delen bepalend voor de aanpak. Standaardisatie heeft het werk op maat verdrongen en dat zal zich gaan wreken. Bij "Sas van Gent" is er persoonlijke aan dacht en een lokale sfeer. Bij de Belgische banken is er een ijzeren poort en dik glas, de klant wordt er buiten gezet.' Voorzitter Van Driessen en directeur Peeters zien de komende jaren met ver trouwen tegemoet. Ook in een coöpera tief perspectief. 'Natuurlijk willen we in het Belgisch deel van ons werkgebied, naast grensoverschrijdende klantenbin ding, ook volop aan ledenwerving gaan doen', licht Peeters toe. 'Daartoe zullen we, als follow-up van Rabobank Accent, straks het ledenwaarderingsprogramma volop inschakelen.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 15