Visueel, virtueel, virtuoos 'Het gaat om het koppelen van de virtuele wereld aan de visuele wereld.' Dat zei panellid Maurice de Hond 's middags op de vraag van Paul Witteman of de lokale Rabobank het jaar 2005 wel haalt. De bezoekers van de Algemene Vergadering, met "stemkastjes" interactief bij de discussie betrok ken, dachten overigens in zeer grote getale dat de Rabobank elke revolutie zal overleven, dus ook de digitale. Een virtuoos stuk muziek van het Rosenberg Trio sloot de middag af. Karin Ytsma (midden): duffe club? Grensverleggend en geestver ruimend. Zo mag de discus sie onder leiding van Paul Witteman - naar eigen zeggen 'manipulator van professie' - in de mid daguren wel worden gekenschetst. Alleen al met het introduceren van zijn gasten, wist hij het direct geboeide publiek het ene lachsalvo na het andere te ontlokken. Hans Wijers (Boston Consulting Group), Maurice de Hond (Newconomy) en Hans Zwarts (Randstad Holding) enerzijds en Jules Coenen (directeur Rabobank Ge leen), Toos Wijnands (voorzitter Rabo bank Dongen-Rijen), Karin Ytsma (onderdirecteur Bedrijven Rabobank Leeuwarden) en Hoofddirectievoorzitter Hans Smits anderzijds, hadden duidelijk niet minder plezier in de spitsvondighe den van hun gewiekste discussieleider. Zo werd Karin Ytsma geconfronteerd met de tijdens haar stage gedane uitspraak dat ze 'bij zo'n duffe club nooit zou willen wer ken'. Ze kon terugkaatsen dat de bank inmiddels wakker was geworden. 'Legitimeert zich maar' Opvallend was dat de drie "buitenstaan ders" - onder voorwaarden - een sterk beeld van de Rabobank in 2005 neerzet ten. Wijers: 'Alles wordt nieuwe econo mie. Maar ook bij internet zie je dat "communities" worden gebouwd. Juist daarvoor heeft de lokale Rabobank een fantastische uitgangspositie.' Hij bena drukte de noodzaak van een "multichan- nel" communicatie en pleitte en passant voor ruimere openingstijden: 'het lijkt de overheid wel!' Ook Maurice de Hond was ervan overtuigd dat face-to-face com municatie over vijf jaar nog een belangrij ke bestaansreden voor de lokale bank kan zijn. Voorwaarde is wel dat de persoonlij ke vertrouwensband - dé reden voor bankbezoek - wordt gekoesterd. 'Laatst moest ik me bij een bankbezoek van wéér een nieuw gezicht legitimeren. Mijn reac tie was: legitimeert li zich maar, ik kom hier al tien jaar.' Ten aanzien van het be grip "nieuwe economie" vond Hans Zwarts dat 'de lucht er alweer uit loopt'. Hij zei dat we de technologiehype ook met oog op het terugverdienen van dure investeringen niet moeten overdrijven. 'Maak er hapklare brokken van'. Dit achtte De Hond, gesteund door Wijers, een schromelijke onderschatting. 'De ver andering is zeer fundamenteel. De virtuele wereld is nog maar net in ontwikkeling. Belemmering door plaats en tijd ver dwijnt. En de klant kiest: doe ik het visu eel of doe ik het virtueel.' Een tien met een griffel Hans Smits was behoorlijk verbaasd dat maar liefst 20% van de directeuren zich bij de zaalstemming niet kon vinden in de stelling "de coöperatie is een concurren tievoordeel". Bij de aanwezige bestuur ders en medewerkers was dit niet veel meer dan 10%. De aanzienlijk betere sco re van de medewerkers bracht Smits op een oud motto van hem: 'manage your boss!' Witteman vroeg stevig door op het ledenbeleid. De Rabobankers in het panel hadden nog moeite de wervingsinspannin gen sluitend te onderbouwen. Overigens vond een ruime meerderheid in de zaal de 20% doelstelling niet te hoog gegrepen. Het werven van leden past volgens De Hond helemaal in deze tijd van loyalty- programnta's. Wijers: 'Je moet het lid maatschap leuk maken voor de klant, niet voor de bank. Met oog op de calculeren de burger is dat verstandig, want daarmee maak je "switch gedrag" duur.' Zwarts gaf de Rabobank een tien met een griffel voor maatschappelijk verantwoord on dernemen. 'Je ziet dat die immateriële component een geweldig issue wordt. Mijn advies zou zeker zijn op dat spoor verder te werken.' Bijna de hele zaal was bij de slotstelling van mening dat de loka le Rabobank de digitale revolutie gaat overleven. Met virtuose muziek van het Rosenberg Trio kon men visueel nog een tijdje over het virtuele doordromen.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 7