'Die bescheidenheid is onproductief. We mogen meer trots tonen, meer tinteling!' 'We moeten het lef hebben voor onorthodoxe organisatie vormen te kiezen en kraamkamers voor vernieuwingen te creëren, ook met externe partijen.1 Organisatie ve partners staafde hij met de constructie ve wijze waarop de gesprekken plaatsvin den. 'Onze thuismarkt is beperkt en veel van onze klanten hebben een internatio nale focus. Als we dus in Nederland coö peratief willen blijven bankieren, moeten we Europa in', is zijn stellige overtuiging. 'Voor het eind van dit jaar gaat het pro fessionele aandelenbedrijf Rabo Securities een verregaande samenwerking aan met het emissiebedrijf van DG Bank, waar door onze klanten direct toegang krijgen tot het grote distributienet van onze part ner. Ook de buitenlandse kantoren van beide partners zullen zo snel mogelijk ge bundeld worden.' Opvallend waren de uitspraken van de Hoofddirectievoorzitter over de virtuele bank. Hij schetste daarbij als zijn toekomstvisie dat de Rabobank als pionier op het gebied van internetban- kieren haar voorsprong wil behouden door binnen enkele jaren het hele spec trum aan all finanz producten ook via het internet aan te bieden. 'Daarbij blijven wij de persoonlijke adviesbank en de dichtbij-bank.' Niet uitsluitend via fusies Als strategische prioriteiten voor dit en het komend jaar schetste Smits niet alleen een verhoging van de effectiviteit en de efficiency, e-comnterce, employment bene fits en de Europese strategie, maar ook de ontwikkeling van de Rabobank naar een netwerkorganisatie. 'Als wij denken in termen van een netwerkorganisatie, moe ten we af van de gedachte dat een lokale bank haar klanten alles moet kunnen bie den. De gewenste schaalgrootte is niet uitsluitend te bereiken via fusies; een coö peratieve bank vraagt immers ook om een geloofwaardige nabijheid.' Smits wees erop dat de banken onder eigen regie te rug kunnen vallen op bovenlokale samen werking en specialisten bij onder meer Rabobank Nederland Grootbedrijf en Schreden. Wel acht hij de tijd rijp meer helderheid te ver schaffen over de verdere ontwikke lingsrichting van bovenlokale sa menwerking en de overleg- en besluit vormingsprocedu res binnen de Rabobank te ver beteren. Bedrijfstrots Voordat Smits zijn toespraak beëindigde, gaf hij zijn gehoor nog enkele gedachten mee: 'In de relatie met een tevreden klant ligt ons bestaansrecht. Die overtuiging moeten we verinnerlijken. We moeten ook meer open staan voor vernieuwing. Ons imago van betrouwbaarheid en inte griteit is in deze wereld niet meer vol doende. We moeten het lef hebben voor onorthodoxe organisatievormen te kiezen en kraamkamers voor ver nieuwingen te creëren, ook met externe partijen. Maar tegelijkertijd moeten we ook verzakelijken. Het is excuusgedrag om het min der presteren aan het zijn van een coöperatie toe te schrijven. Voor bestuur ders en managers vraagt dat om daad kracht bij besluiten over kostenbeheersing en herstructureringen. Onze echte baas - de klant - verplicht ons daartoe. En, uit eindelijk zullen we het moeten verdienen door met minder mensen efficiënter te werken en meer omzet te maken.' Smits daagde de aanwezigen uit meer bedrijfs trots te tonen: 'We zijn te bescheiden als we over onszelf praten. Daar moeten we vanaf. We zijn een uitstekende bank met in onze dochters hoogwaardige toeleve ranciers. Triple A, internationaal, vernieu wend en maatschappelijk bewust. Die be scheidenheid is onproductief. We mogen meer trots tonen, meer tinteling!'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 6