Internet verandert de wereld s j* yj - en ook de Rabobank - Markt Klantwaarde Uitgelicht a.j.a.m.kuijpers@rn.rabobank.nl Bank <S~Bestuurder 9e jaargang 00/4 ieuwe technologische toe passingen beïnvloeden soms ingrijpend de wijze waarop in de maatschappij goe deren en diensten worden voort gebracht, en daarmee de econo mie. Het heeft er alle schijn van dat dit ook gaat gebeuren door het internet, nu toegang daartoe gemeengoed aan het worden is. De combinatie van veel informatie snel en goedkoop naar elkaar kunnen toesturen met de moge lijkheid deze ter plaatse (thuis!) te kunnen bewerken, levert in het sociale, maar vooral ook in het economische verkeer vele nieuwe mogelijkheden op, waarvan de in vloed nog nauwelijks is te over zien. Het zakelijk gebruik van internet "de e-commerce" kent vele vor men, waarvan er hier vier worden onderscheiden. In eerste aanleg werd het elektronisch netwerk door bedrijven vooral gebruikt om ook via deze weg informatie te verschaffen aan potentiële klanten over hun producten en diensten. In een volgende fase van ontwikkeling werden deze pro ducten ook gekocht en betaald via het net. In de financiële dienst verlening ziet men bijvoorbeeld betaaltransacties en effectenor ders op deze manier geïnitieerd en afgehandeld worden. Een ken merk van internet is de onvoor stelbare hoeveelheid informatie Internet gebruik In West-Europa f «S» waartoe men op ongeordende wijze toegang heeft, voor menig een eerder een probleem dan een zegen. Als dienstverlener ligt de uitdaging erin om juist die infor matie aan de individuele klant af te leveren die voor hem van bij zondere betekenis is, als consu ment of als bedrijf. Ook op dit vlak zijn er op bancair terrein reeds voorbeelden te vinden, zoals een actuele waardebepaling van een individuele effectenportefeuille. Voor bedrijven liggen in dit ver band toepassingen op het gebied van het liquiditeitenbeheer voor de hand. De vierde, en in menig opzicht meest vergaande, vorm van e-commerce wordt wel aan geduid met de term "business modellen'.'Dit heeft betrekking op een bepaalde configuratie van de waardeketen, dat wil zeggen de opeenvolgende schakels in het proces van voortbrenging van een product of dienst. Bepaalde as pecten van het economisch ver keer laten zich bijzonder effectief en efficiënt vorm geven indien ge bruik wordt gemaakt van het in ternet; behalve voor distributie geldt dit onder meer voor veilin gen en inkoopcombinaties.Geher structureerde business modellen op basis van internetmogelijkhe- den impliceren vaak het overslaan van bepaalde schakels in de ke ten. Naarmate bijvoorbeeld mu ziek en video via internet worden gedistribueerd, verliest de retail schakel aan omzet. Vanuit bancai re optiek is dit van bijzonder be lang. Indien door nieuwe business modellen netwerken van bedrij ven ontstaan waarin de logistieke stromen vanuit één infrastructuur worden aangestuurd, dan zullen vroeg of laat ook financiële trans acties, zoals betalingsverkeer en financieringen, hiervan deel uit maken. Het is evident dat daarmee inter net ook grote invloed zal gaan hebben op de Rabobank. Als par tij die zich kenmerkt door een wijdvertakt net van lokale banken en kantoren, dient zij zich ook vol ledig in te richten op deze directe weg van klantbediening tegen de daarvoor gebruikelijke condities. Dit heeft betrekking op de be staande dienstverlening, maar daarnaast ook op nieuwe vormen die juist mogelijk worden door deze nieuwe technologie. De bank zal bovendien ten aanzien van haar eigen bedrijfsvoering niet heen kunnen om de noodzaak deze aan te passen aan de nieuwe maatstaven van effectiviteit en ef ficiency. Maar vooral, de Rabobank zal vaak partij moeten zijn in het initiëren van nieuwe business mo dellen met onze klanten om als fi nanciële dienstverlener haar posi tie te kunnen handhaven. Internet verandert de wereld. Niet van de ene op de andere dag, maar wel met een snelheid die aanmerkelijk hoger ligt dan we gewend zijn in het economische bestel. Daarnaast lijkt ook een grote dynamiek, gemeten naar de ingrijpendheid van de veranderin gen, hiervan een kenmerk te wor den. In deze nieuwe wereld zal ieder een weer zijn plaats moeten vin den, de klant en mede daardoor de bank. Drs.Arnold Kuijpers, hoofd Stafgroep Strategie

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 22