Het bed opschudden 21 Reqiobezoek In de overlegstructuur zijn regiobezoeken niet meer weg te denken.Tijdens het 26' bezoek, dit keer aan Midden- Brabant, werd de delegatie van Raad van Beheer en Hoofd directie verrast met zes indringende en vaak kritische presentaties over bestuurlijke en bancaire knelpunten. Oplossingen werden aan gedragen. De gasten bleken er ontvankelijk voor. Midden B r a b a n Organisatie Het waren actuele thema's die door bestuurders en bestuursvoorzitter Elly Teune van de Rabobank Haaren-Helvoirt een aantal behartigenswaardige opmerkingen. Zij constateerden dat de onderlinge af hankelijkheid sterk toeneemt, doch dat de relatie onder groeiende spanning komt. Dit verklaarden zij onder meer uit de diffuse prioritering bij Rabobank Nederland, haar monopoliepositie bij het leveren van diensten en de onduidelijke besluitvor ming binnen de organisatie. In hun opvatting wordt onvoldoende recht gedaan aan het uitgangspunt dat in de organisatorische verhoudingen de lokale bank centraal dient te staan en dat de rol van Rabobank Nederland met name is gelegen in het be nutten van schaalvoordelen. De gesignaleerde spanning in de verhoudingen leidt tot een gevoel van onmacht. Als oplossing op korte termijn stelden zij een goed klach tenmanagement voor. Op de langere termijn zal de besluitvorming dienen te worden verbeterd en zal moeten worden gezocht naar een instrumentarium, vergelijkbaar met de kompassen, waardoor Rabobank Nederland verantwoording kan afleggen. Directeur Pieter van der Weijden van Rabobank Nederland AB benadrukte dat zijn eenheid samen met de lokale banken het binnenlands bankbedrijf vormt en dat het nadrukkelijk de bedoeling is dat de kompassen ook een duidelijk beeld geven van de wijze waarop Rabobank Nederland erin slaagt haar afspraken na te komen. Wim Meijer erkende dat 'het bed moet worden opgeschud', maar constateerde tegelijker tijd dat de bedrijfsbezoeken die hij die ochtend had afgelegd hem hadden gesterkt in de overtuiging dat de Rabobank goed op koers ligt/Bestuurlijke aanpassingen hebben een hoge prioriteit, maar vergen tijd', stelde hij bij de afsluiting van een in zijn ogen zeer geslaagd regiobezoek. medewerkers waren opge pakt en in duidelijke bewoor dingen aan de bezoekers wer den gepresenteerd. Het ging over klantwaarde, het leden- waarderingsprogramma, de rol van de medewerkers.de buitenlandse dienstverlening, de bestuurlijke verhoudingen en bovenlokale samen werking. De inleiders slaagden er telkens in een stevige discussie aan te zetten. Ook het ledencertificaat kreeg de nodige aandacht. Vanuit de zaal werd het gekarakteri seerd als een onterechte herintroductie van het voordeelscenario en zeker niet als een stimulans voor ledenbetrokkenheid. Wie gaat er blazen? Ook de medewerkers hadden zich goed op het regiobezoek voorbereid. Gewapend met de input van 20 collega's constateerde Onno Korpershoek van de Rabobank Box tel dat medewerkers nog onvoldoende zicht hebben op het coöperatieve karakter van hun bank. Medewerkers missen die aansluiting omdat ze nauwelijks bij de dis cussies zijn betrokken.Toch worden de medewerkers gezien als het coöperatieve ge zicht van de bank, omdat zij bij uitstek het klantencontact onderhouden/Straks be schikken we over de toegezegde instrumenten, maar wie gaat er blazen?', was zijn conclusie. Voorzitter Meijer van de Raad van Beheer had alle begrip voor deze ver zuchting. Hij noemde het een grote verdienste van de CAAR dat dit overlegorgaan het onderwerp"medewerkerswaarde"en in het verlengde daarvan de centrale rol van de medewerkers bij de coöperatieontwikkeling op de agenda heeft gezet. 'In onze rol als bestuurders en dus als vertegenwoordigers bij uitstek van klanten en leden van onze banken, dienen wij onze medewerkers alle faciliteiten en ruimte te geven om hun specifieke taken binnen ons coöperatieve bankbedrijf te kunnen uit- Piet Moerland van de Raad van Beheer en Hans Strijbosch, directeur Rabobank Boxtel- Liempde, bezochten In de ochtend ITB Precisietechniek In Boxtel. voeren', zo hield hij zijn collega bestuurders van de lokale banken voor. Lokale bank centraal Over de relatie tussen Rabobank Nederland en de lokale banken maakten directeur Hans Strij bosch van de Rabobank Boxtel en

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 21