'Een plaats in de kopgroep' De ambitie van "Nedersticht" Zo ben je een uiterst solvabele bank in een zich rustig ontwikkelend werkgebied onder de rook van Utrecht en zo ineens verandert de wereld om je heen ingrijpend. Je markten ondergaan een metamorfose en vergen het uiterste van je aanpassingsvermogen. Dat overkwam "Nedersticht"toen haar werkgebied door een overheidsbesluit van de ene op de andere dag werd gesitueerd in de grootste VINEX-locatie van Nederland: Leidsche Rijn. De consequenties voor de ambities van de bank laten zich raden. Markt Klantwaarde Hier komt een stad zo groot als Leiden. Met zo'n 100.000 inwoners, een complete infrastructuur, bedrijven, winkels, sport en recreatie, alles erop en eraan.' Bij Rabobank "Nedersticht" - eni ge jaren geleden tot stand gekomen uit een fusie tussen de Rabobanken De Meern, Vleuten en Harmeien - zijn de mouwen opgestroopt. Colleges, manage mentteam en medewerkers zijn klaar om de dynamiek die over hun ooit zo rustige werkgebied is gekomen het hoofd te bie den. 'Natuurlijk was het omschakelen', zegt algemeen directeur Johan Rooms, 'maar we zagen meteen de kansen die deze ontwikkeling biedt. "Nedersticht" is een heel ambitieuze bank, die er voor gaat!' Wapengekletter en touwtrekkerij Bijna direct dienden zich problemen aan met Rabobank Utrecht over de bewerking van het nieuwe gebied dat zich uitstrekt over de werkgebieden van beide banken. 'Wapengekletter en touwtrekkerij', noemt bestuursvoorzitter Adri Oorschot het te rugkijkend. 'Uiteindelijk hebben we met "Utrecht" een streep door het gebied ge trokken en afspraken gemaakt.' Deze af- Uit het ambitiestatement: 'Klanten die hun betrokkenheid bij de bank vormgeven in een lidmaatschap verwerven zeggenschap over onze koers en de wijze waarop wij bij dragen aan het realiseren van hun streven naar welvaart en welzijn.' spraken over de bewerking van het gebied worden stringent nageleefd. De bank Ne dersticht kan gebruik maken van het bankkantoor van "Utrecht" dat onlangs in een nieuwe wijk van Leidsche Rijn is geopend. Soms leiden de afspraken voor de particuliere sector tot ontevreden klan ten en zelfs tot vragen op de algemene vergadering. Rooms: 'Een klant van ons wilde een woning kopen in het aan "Utrecht" toegewezen gedeelte. Die klant werd dus door ons doorverwezen. Vervol gens komt hij via de makelaar toch weer bij ons terecht. Kortom een heel geschuif. Dat zijn dingen die klanten niet begrij pen.' Tussen beide banken is afgesproken dat de klant uiteindelijk bepaalt welke bank hem bedient. 'Gaandeweg zullen we moeten bezien hoe dat uitpakt', aldus on derdirecteur Bedrijven Koos Gondelach. 'Zeker is wel dat de zakelijke klant graag zijn eigen bank houdt vanwege het maat werk, het netwerk en de vertrouwd heid.' "Nedersticht" is wel bang voor concurrentie van talrijke andere Rabo banken. Een situatie die zich ook heeft voorgedaan bij vergelijkbare banken, zoals "Almere". 'Dat zullen we dus wel hard gaan bestrijden', aldus Rooms. Oor schot haalt het voorbeeld aan van de glastuinders die door de ontwikkelingen gedwongen zijn het Nederstichtse werkge bied te verlaten. 'Ons beleid is dat we de ontvangende bank altijd direct daarin be trekken en gezamenlijk een offerte uit brengen. Wij willen de klant absoluut niet sturen.' De kar ondersteboven Gondelach beschrijft het ingrijpende pro ces om de glastuinders vanuit de Leidsche Rijn te verplaatsen naar de aangrenzende Harmelerwaard. 'Dat proces is zo'n tien jaar geleden ingezet, maar na heel veel vijven en zessen lag die kar vorig jaar

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 14