10 vragen aan l£j 11 Bank cFBestuurder 9e jaargang 00/4 e-mail: j.f.c.m.nuenen@rn.rabobank.nl Besturen Managen John van Nuenen lid Hoofddirectie Wie is John van Nuenen? 'In de jaren vijftig opgegroeid in een fantastisch Bra bants ondernemersgezin. Geboren "achter de toon bank", van jongsaf geleerd stevig aan te pakken. Be drijfseconomie in Tilburg. Een fijn huwelijk en gek op sport, vooral tennis.' Waarom de Rabobank? 'Afscheid van V&D was niet gemakkelijk, maar de Rabobank heb ik altijd een prachtig bedrijf gevonden. Een professionele, moderne dienstverlener met een coö peratieve structuur, die ongekende mogelijkheden biedt. Juist in deze tijd van individualisering wordt gezocht naar nieuwe vormen van gebondenheid. Dat is bij de Rabobank te vinden met ons unieke klantwaardecon cept dat thans wordt uitgewerkt in het ledenwaarde- ringsprogramma. Dat onderscheidt ons absoluut van onze concurrenten. Ook de Europese dimensie vind ik uitdagend: expansie in Europa onder gelijktijdige hand having en versterking van een ijzersterk nationaal be drijf met ruim 400 banken. En - voor mij zeker zo be langrijk - het gevoel van "chemistry" met mijn collega's in de Hoofddirectie. Ik ben met ontzettend veel plezier aan deze baan begonnen.' Wat is voor een retailer bij de Rabobank de ultieme uitdaging? 'Het tot stand brengen van een koppeling tussen het functionele en het relationele. .Vlet andere woorden hoe integreer je professionele financiële dienstverlening in een coöperatieve organisatie.' Wat betekent coöperatie voor u? 'Een bijdetijdse structuur om persoonlijke wensen van leden en klanten in je dienstverlening te kunnen honore ren. Zo'n structuur geeft geweldige mogelijkheden, niet alleen op lokaal niveau. Daarbij denk ik met name aan de internettechnologie. Daar zie je allerlei initiatieven die in feite zijn gebaseerd op het belang van de deelne mers. Klanten zitten daar letterlijk en figuurlijk aan de knoppen.' Hoe vult u uw vrije tijd? 'Veel dingen samen doen met mijn vrouw en vrienden, sport, een goed boek. Ik ben bestuurslid van de Neder landse Bachvereniging, ondersteun startende onderne mers en kan me ook tijdens vakanties goed ontspannen. Overigens genereert mijn werkomgeving ook heel veel energie.' Hoe kijkt u aan tegen onze complexe overlegstructuur? 'Die structuur daagt me uit. Mijn eerste ervaringen bij kringvergaderingen, een regiobezoek en onlangs de GKV hebben me bevestigd in mijn overtuiging dat de Rabo bank een organisatie van mensen is, mensen die ik goed wil leren kennen. Daarin wil ik veel energie steken. Ik ervaar warmte, ook bij stevige discussies.' Wat heeft u tot nu toe het meest getroffen? 'De breedte van de onderwerpen en de zorgvuldige, bijna wetenschappelijke wijze waarop beleidsvoorstellen tot stand komen. Tegelijkertijd betekent die aanpak een zekere verzwaring in het overleg. De marges voor amenderingen worden vaak als te krap ervaren; daarom begrijp ik ook de behoefte nog 'ns fundamenteel na te denken over onze overlegstructuur, waarbij ik overigens vind dat de besluiten uit de Coöperatiediscussie volledig dienen te worden gerespecteerd.' Hoe sterk is de Rabobank als merk? 'IJzersterk, maar we zijn er nog niet. Het merk kan meer emotionele inhoud krijgen door alle lokale banken en Rabobank Nederland sterker als eenheid, als geza menlijkheid, in de markt te laten optreden.' Mist u iets in ons ambitiestatement? 'Ik vind dat er weinig is af te dingen op onze strategi sche documenten. Het "wat" is goed uitgewerkt, de moeilijkheid zit in het "hoe" we iets bereiken. Daarvoor zal de rol van het bestuur van de lokale banken - met inbegrip van de directeur-bestuurder - steeds belangrij ker worden en dus ook het niveau waarop het bestuur functioneert. Gevoel voor ontwikkelingen in de buiten wereld is onontbeerlijk.' Wat mag de Rabobank van u verwachten? 'Dat zal zich natuurlijk in de komende tijd nog moeten uitkristalliseren. Ik breng wel dertig jaar ervaring mee, opgebouwd bij de grote retailbedrijven, V&D en de Bij enkorf, en bij de VSB Bank. Mijn affiniteit ligt van oudsher bij marketing en het inhoud geven aan klant waarde. Als een overtuigde teamplayer wil ik een bijdra ge leveren aan alle vormen van samenwerking die wij in onze complexe organisatie kennen. Dat is heel cruciaal, of het nu gaat over samenwerking binnen en tussen lo kale banken, samenwerking met Rabobank Nederland, de groepsmaatschappijen of op Europees niveau. Mijn insteek daarbij is de lokale bank: daar vindt het eerste contact met onze klanten plaats.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 11