'Dit is het moment van de waarheid. Al zijn de voorstel len dan misschien niet vol maakt, we krijgen eindelijk iets in handen. Laten we Rabobank Nederland de ruimte geven, anders hebben we echt een serieus probleem/ Bank Bestuurder e-mail: Hans Barendse: geestbrug@tref.nl j Tom Buijtels: rabo,ve!dhoven@tref.nl i Jan Klaver: rabook@tref.nl i 9 9* flinke verschillen zijn, per bank en per regio. Als agrarische bank kennen wij onze leden en klanten. Betrokkenheid is voor ons niet echt moeilijk in te vullen. Maar we kunnen ons als coöperatie zeker nog beter verkopen.' Projectmedewerker Tom Buijtels houdt zich bij Rabobank Veldhoven bezig met coöperatief getinte projecten als Trefpunt, LOKO en Accent. Hij participeerde in de werkgroep bij Rabobank Nederland die zich met het ledenwaarderingsprogramma heeft bezig gehouden en waarschuwt: 'het ligt voor de hand marketing in het ledenbeleid bij te mengen, maar we moeten wel oppassen daarin niet door te slaan.' In ieder geval is het volgens hem niet nodig te denken in termen van strijdende "kampen". 'Een commerciële aanpak lijkt goed verenig baar met de sociaal-maatschappelijke insteek als coöperatieve bank.' Directeur Jan Klaver van de bank Ouderkerk- Krimpen is het met Buijtels eens: 'het één hoeft het ander niet uit te sluiten. Een goede marketingaanpak versterkt onze inspanningen op het terrein van de leden werving en -waardering. Daar moeten we zeker gebruik van maken!' Ook Klaver nam deel aan de werkgroep "ledenwaar dering" bij Rabobank Nederland. Hij wilde absoluut niet als lokale legitimatie voor de plannen van Rabobank Nederland dienen, ik heb me kritisch opgesteld. Met name ook waar het ging om het differentiëren tussen leden op basis van een bonuspuntensysteem. Dat is gelukkig naar een voetnoot in de CKV- nota verdwenen, leder lid moet ons even lief zijn!' Het moment van de waarheid Ook Klaver had al voor de eerste behan deling in de CKV begrepen dat de nota ledenbeleid en -waardering op de nodige oppositie mocht rekenen. Toch hoopt hij vurig dat de CKV er in tweede termijn mee in zal kunnen stemmen. 'Dit is het moment van de waarheid. Al zijn de voorstellen dan misschien niet volmaakt, we krijgen eindelijk iets in handen. Laten we Rabobank Nederland de ruimte geven, anders hebben we echt een serieus probleem.' Dit standpunt wordt door Buijtels onderschreven. 'Het is erop of eronder. Er zit nu best een gezonde balans m het ledenwaarderingsprogramma. Als we maar niet opnieuw "ja" zeggen en "nee" doen, zoals dat ten aanzien van Trefpunt, LOKO en Accent toch ook min of meer het geval is geweest. Hier moeten we met z'n allen echt achter gaan staan. Anders vallen we ons, ook met oog op het landelijk karakter van de campagne, ditmaal een hele lelijke buil.' Barendse, die benadrukt dat de discussie in zijn bestuur op dat moment nog niet is afge rond, heeft wel bezwaren gesignaleerd tegen een productmatige invulling van wat een "betekenisvolle" klant mag heten. 'Dit begrip moet vanuit elke bank een eigen invulling kunnen krijgen. Wij tekenen bezwaar aan als het zou gaan om extra's voor bepaalde groepen van leden.' Klaver onderstreept dat de criteria voor "betekenisvol" dermate ruim zijn gesteld, dat biina iedere klant eronder kan vallen. 'Er is kritiek dat de drempel te laag zou liggen. Daarom is het goed dat iedere bank zelf het laatste woord heeft.' Wegh is van mening dat in de nota met betrek king tot de ledenwaardering overwegend goede ideeën worden geopperd en kan zich er goed in vinden. 'Dit ledenbeleid zet ons als coöperatie weer op de kaart. Een ding is zeker', zegt hij, 'we krijgen het erg druk, ook als bestuurders!' Reden voor Buijtels om toch even zijn vertrou wen uit te spreken in het oordeel van de bestuurders bij zijn bank om met een juis te afweging ten aanzien van de leden waardering te komen. 'Het stof is eraf!' Wegh vertelt dat bij Berkelland de laatste jaren al heel veel voorwerk is verricht. Daarbij is geen onderscheid gemaakt tus sen leden en klanten. Bij de "platforms" die op diverse terreinen door de bank zijn opgericht, zijn zo'n 1000 klanten en leden betrokken. 'We hebben zelfs even pas op de plaats gemaakt, want we kre gen het idee wel erg voor de muziek uit te lopen. Het wachten is nu op het grote organisatie-offensief om zoveel mogelijk participanten en sympathisanten daad werkelijk als lid te noteren.' De bank Midden-Westland heeft aan leden eigen lijk geen gebrek. Het ledenblad "Per Saldo" dat de bank al jaren uitgeeft, heeft een oplage van 5.500. 'We hebben bestaande en potentiële leden inmiddels schriftelijk over het lidmaatschap bena derd, een hele klus door de gebrekkige administratieve systemen', aldus Barendse. Bij zijn aantreden in 1998 heeft Klaver de ontwikkeling van de coö peratie bij zijn bank direct opgepakt. 'Bij ons is het stof er nu af', oordeelt hij. 'We hebben altijd verzuimd de coöperatieve eigenheid voldoende expliciet te maken. Nu willen we de leden een plek gaan

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 5