De bevestiging van een intensieve relatie Het ledenbeleid neemt vaste vormen aan. Vier vertegenwoordigers van loka Ie banken zijn blij dat het eindelijk zover is. Maar het is een absolute nood zaak dat alle banken er nu achter gaan staan.'Anders vallen we ons ditmaal een hele lelijke buil. Bank Bestuurder 9e jaargang 00/3 REDACTIONEEL van Bank Bestuurder ligt een stevig accent op leden en ledenwerving. In het hoofd artikel discussiëren twee gekozen bestuurders, een directeur-bestuurder en een medewerker er over. De conclusie is duidelijk: laten we aan de slag gaan en laten we vooral niet wachten op de laatste punten en komma's. Als we het nu niet doen, krijgen we geen tweede kans. De Centrale Kringvergadering ruimde er een groot deel van haar vergadertijd voor in en toonde waardering voor de aan haar voorgelegde plannen. Een verdere behandeling in de kringen kreeg groen licht. Het merendeel van de banken tekende in op het aanbod om in eigen kring van bestuurders en mede werkers - met steun van adviseurs van lokale banken en van Rabobank Nederland - de voorbereiding voor ledenwervingsactiviteiten ter hand te nemen. Het thans ontwikkelde programma lijkt een stevige basis om onze klanten daadwerkelijk voor het lidmaatschap te win nen. Landelijke en regionale advertenties laten eindelijk de Rabobank zien als een bank van en voor leden. Het ledencertificaat kan worden beschouwd als een aan trekkelijke propositie die veel klanten zal aanspreken. De route op weg naar meer dan 1 miljoen leden binnen enkele jaren is stevig geplaveid. En als de voortekenen niet bedriegen, komt ook het moment dat (vrijwel) alle betekenisvolle klanten ook lid van hun coöperatie zijn, steeds dichterbij. In de komende weken zal het onder werp ledenwerving in de beslotenheid van de bestuurskamers aan de orde zijn. Daar zal de discussie zich bewegen tussen twee uitersten: meedoen omdat het niet anders kan, of meedoen omdat daadwerkelijk de overtuiging bestaat dat de bank er voor haar klan ten en leden is en zich wenst te richten op hun belan gen. In het verleden was de ledenkaart vaak het laatste en minst belangrijke document dat bij het verkrijgen van een financiering nog even moest worden onderte kend. Een administratieve exercitie zonder betekenis. Laten we hopen dat in het jaar 2000 het tekenen van de ledenkaart de bevestiging is van een intensieve relatie ten faveure van klant én bank. Hans Roosen Zeer bewust zijn bestuursvoorzitters betrokken bij de gedachtewisselingen over het Distributiebeleid 2000+. Beslissingen over bouw en verbouw, openhouden en slui ten van kantoren raken immers de lokale autonomie.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 3