Er kan veel voor de leden worden gedaan Hans Vermeulen en Wim Gukemeijer Beiden zijn al een kwart eeuw lid van de bank. Hun lidmaatschap dateert nog uit de tijd dat ook voor particulieren bij het tekenen van een hypotheekakte een lidmaatschapskaartje hoorde. 'Tot drie jaar terug had ik geen enkel idee wat dat lidmaatschap eigenlijk betekende, maar dat vond ik niet bezwaarlijk. Verplichtingen bracht het in elk geval niet met zich mee', aldus Hans Vermeulen, lid van de Rabobank Sint- Michielsgestel en samen met zijn vrouw eigenaar van een juwelierszaak in Den Dungen. Wim Geukemeijer, werkzaam bij ARCADIS en verantwoordelijk voor stedelijke projecten in Brabant en Limburg, had een soortgelijke ervaring. 'Mijn aannemer verwees me voor de financiering van mijn woning naar de toenmalige Boerenleenbank in het Limburgse dorp waar ik me wilde vesti gen. De kassier daar moest zelfs nog even zijn naburige collega om ondersteuning vragen omdat hij zelf te weinig middelen had om de financiering te verstrekken. Maar ik moest wel lid van zijn bank wor den! Ook voor mij stelde het lidmaat schap van de bank niets voor totdat ik zo'n vijf jaar geleden bestuurslid werd van deze bank.' Altijd iets verder Van het coöperatieve karakter van de Rabobank heeft Vermeulen een goed beeld. 'Van oudsher heeft de Rabobank een bijzondere plaats in onze gemeen schap. Allereerst natuurlijk als een voor aanstaande bank, maar daarnaast ook als een instelling die een belangrijke bijdrage levert aan het sociaal-economische wel zijn van de streek. Zij doet dit in allerlei vormen door haar donatie- en sponsorbe- leid, waarbij de Rabobank altijd iets ver der gaat dan andere sponsors. Zo worden verenigingen ook ondersteund bij allerlei praktische vraagstukken, zoals de inrich ting van de leden (administratie en derge lijke. Het is dus meer dan het beschikbaar stellen van geld. Ook ervaar ik een toe nemende belangstelling van de bank voor haar leden. Ik ben drie jaar geleden gevraagd lid te worden van de klankbord groep Den Dungen waar we met 15 leden uit verschillende sectoren driemaal per jaar samenkomen om over de ontwikke lingen van de bank te discussiëren. Ik vind dat een prima ontwikkeling. Ik merk ook dat de bank goed naar ons luistert. Men neemt onze aanbevelingen serieus. Misschien zou de bank nog wat meer van ons kunnen profiteren door ons bepaalde voorstellen te laten uitwerken met onze praktische ondernemersvisie. Er kan veel voor de leden worden gedaan, waarbij ik overigens niet primair denk aan bepaalde materiële voordelen, maar meer aan het verspreiden van kennis en ervaring door het organiseren van lezingen, workshops en dergelijke. Kennisuitwisseling is in deze tijd buitengewoon belangrijk.' Lid met de leden Geukemeijer zit als bestuurslid van de bank de drie klankbordgroepen voor. 'We hebben deze opgericht na de fusie in 1996 toen drie banken samengingen in de Rabobank Sint-Michielsgestel. Om het contact met de leden niet te laten verflau wen - je komt na zo'n fusie toch wat meer op afstand - hebben we die klank bordgroepen opgericht. Ik zit ze voor, niet zozeer als vertegenwoordiger van het bestuur, maar als lid met de leden. Gebleken is dat deze positie meer ruimte en diepgang geeft aan de discussies en voorkomt dat een klankbordgroep ver wordt tot een instantie waar je met je klachten terecht kunt. Daarom hebben we er ook bewust voor gekozen onze directeur niet in de klankbordgroepen op te nemen. Iedere klankbordgroep komt tweemaal per jaar bij elkaar. Daarnaast organiseren we eenmaal per jaar een ple naire bijeenkomst voor de drie groepen. In de voorbije winter hebben we in zo'n bijeenkomst gediscussieerd over ons ledenbeleid. Onze bank wil daarin veel investeren, waarbij we ons op dit moment met name op betekenisvolle klanten richten. Deze worden door onze commerciële medewerkers voor het lid maatschap uitgenodigd. Zij ontvangen een introductiepakket en een abonnement op ons ledenblad. Ook aan onze algeme ne vergadering wordt veel aandacht besteed. De opkomst is prima en de leden maken volop gebruik van de mogelijk heid mee te discussiëren over het beleid. Het bezoek stijgt. In afstemming met de klankbordgroepen willen we ons ledenbe leid dit jaar verder vormgeven. Daarom hebben we met spanning op de voorstel len van Rabobank Nederland gewacht.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 20