Leden waardering Belgische bank zeer succesvol H *?iüi In de CKV-nota over ledenbeleid en ledenwaardering wordt melding gemaakt van de activiteiten van de BACOB Bank. De ledenwaardering bij deze Belgische coöperatieve bank bestaat onder meer uit een aan trekkelijke vergoeding op ledenkapitaal, veel leden voordelen, kwaliteitsgaranties en extra aanbiedingen. Dit heeft geleid tot een forse ledengroei en een stij ging van de algemene klanttevredenheid én het bedrijfseconomisch resultaat. Succes dat niet uit de lucht komt vallen, maar voortvloeit uit de doordachte combinatie van marketing en coöperatie. De 16 bancaire BACOB-ledenvoordelen op rij Leden Bank Bestuui 9 9* Hoe is de aanpak van onze zuiderburen? Bij BACOB Bank krijgt men toegang tot het waarde ringsprogramma door het nemen van een aandeel van minimaal BFRS 70.000 in de coöperatieve ARCOPAR-Groep, waartoe de bank behoort. Vorig boekjaar werd een dividend van 4,25% op het aandeel uitgekeerd. De coöperatieve voordelen die met het kopen van het aandeel bin nen bereik komen, worden niet alleen toegekend aan de houder, maar ook aan zijn eventuele gezinsleden. Succesvolle wervings campagne In 1997 startte BACOB haar grootscheepse wervingscampag ne met de lancering van een loy- alty-programma op basis van servicegaranties, een scala aan bancaire voordelen, een bonus pakket met tal van kortingen, een geregelde informatievoorzie ning, etc. Belangrijkste doelstel lingen waren het vergroten en stabiliseren van het groepsver- mogen, behoud en werving van leden en het aanboren van mogelijkheden voor cross-sel- ling. Onder invloed van het waarderingsprogramma is het ledental van BACOB in drie jaar tijd verdrievoudigd van 100.000 naar ruim 300.000. Bovendien heeft nog eens eenderde van haar 1,2 miljoen klanten op grond van een oud type aande len een soort aspirant-lidmaat- schap. Daarbij is een duidelijke positieve correlatie vastgesteld tussen het lidmaatschap ener zijds en de productafname, de klantrentabiliteit en de klantte vredenheid anderzijds. Ledenvoordelen en - servicegaranties Naast zestien concrete bancaire en niet-bancaire voordelen (zie kader), werkt de Belgische coö peratieve bank in haar commu nicatie met 6 BACOB-waarden, waaraan tal van servicegaranties worden verbonden. Interessant is dat BACOB haar klanten uit daagt om met klachten ten aan zien van deze garanties te komen. Is de klacht gerechtvaar digd, dan valt er voor de klager zelfs een aardige premie te ver dienen. De 6 BACOB-waarden kort samengevat: 1 Een bekwame service. De ga rantie voor de hoogste kwali teit. 2 Een klantvriendelijk service. Zo wordt de klant onmiddellijk op de hoogte gebracht van het verloop van zijn bankzaken. 3 Een continue service. Steeds direct tot dienst; een adviesge- sprek wordt bijvoorbeeld bin nen een werkdag geregeld. 4 Een persoonlijke service. De BACOB kent al haar klanten. 5 Een snelle service. Alles zo snel als maar mogelijk is. 6 Een integere service. Bijvoorbeeld beleggen in sociale projecten en in geval van terugbetalingsmoeilijkhe den een oplossingsgericht gesprek. Maatschappelijk dividend Naast de uitkering van het gewone dividend op de "aande len", wordt jaarlijks een "maat schappelijk dividend" van 20 miljoen BLRS ter beschikking gesteld. BACOB-leden mogen ook zelf maatschappelijke pro jecten aanbrengen en kunnen via (tele)voting mee bepalen hoe het bedrag uiteindelijk onder de genomineerden wordt verdeeld. Ledenbladen Vier maal per jaar wijst BACOB met een coöperatieve nieuws brief getiteld "Bonus" haar leden de weg naar de extra voor delen. De beleggingsbrief "Rendement" brengt daarnaast financiële informatie en beleg gingsadvies. Via beide bladen worden met een "Bonuspakket" regelmatig interessante kortingen bij tal van winkels aangeboden. Hoge klanttevredenheid De extern gemeten tevreden heidsscore van BACOB onder haar klanten is maar liefst een 8,2. Op grond hiervan verwierf de bank een nominatie voor de klanttevredenheidsprijs van het mondiaal opererende bureau Arthur Andersen, dat bedrijven doorlicht en de geleverde servi cekwaliteit meet. Uit eigen onderzoek van de bank kwam zelfs een score van 8,3 voor de service naar voren, terwijl de medewerkers op de kantoren met een fraaie 8,8 werden gewaardeerd. vrijstelling van stuktarifering uitreiking maatschapelijk dividend spijkerharde servicegaranties Gratis Artis-Historia Jaarboek bij voor- voordelig verzekerd bij inkomensverlies intekening korting op bewaarloon van de effecten- Gratis info op maat met de tijdschriften rekening "Bonus" en "Rendement" voordelige wisselkoersen Coöperatieve toeslag op de BAC0B- gratis tweede creditcard spaarrekening 200 BFRS korting op personenbelasting Jaarlijks een aantrekkelijk dividend halvering dossierkosten woonkrediet Bonuspakket met kortingen in >1000 meer rente op lange termijnrekening handelszaken een nog beter renderende spaarrekening

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 14