fv De Rabobank: Een persoonlijke adviesbank I 13 Alliantie Rabobank DG Bank SSR samen met Interpolis in Sri Lanka Stichting BestuursRegister Bank Bestuurder Berichten plexe opgave. Rabobank Nederland kan hen hierbij ondersteunen. 'Dat gebeurt overigens niet in de vorm van een harde blauwdruk', aldus Broeksteeg. 'In de ondersteuning gaan we uit van de lokale ambities gebaseerd op de belangen van de klant. Deze monden uit in een eigen dis tributieplan. Met dit alles wordt beoogd de kwaliteit van de besluitvorming op een hoger plan te brengen.' Beslissingen in de sfeer van bouw en verbouw van kantoren raken nadrukkelijk de autonomie van de lokale banken. Dat is een goede zaak, omdat banken het klantbelang sterk op het netvlies hebben en bij uitstek op de hoogte zijn van de ontwikkelingen in hun markt. De Rabobank investeert grote bedragen in de verdere uitbouw van haar directe kanalen, zoals internet en Rabofoon. 'Die investeringen zullen we moeten terugverdienen en dat kan met name door uiterst terughoudend te zijn met de kosten van onze bankgebouwen. Het stapelen van kosten kunnen we ons niet permitteren', aldus Broeksteeg. Personele consequenties Het nieuwe distributiebeleid heeft ook gevolgen voor de medewerkers. Routinematige handelingen zullen vaker buiten de bank om worden verricht. Medewerkers zijn daar steeds minder voor nodig. Wel zal er een zwaarder be roep worden gedaan op de kwaliteit van advisering. De klant wil vanuit zijn per- soonli|ke omstandigheden geholpen wor den om de juiste daarop gerichte keuzes te kunnen maken. Hij verwacht echte toe gevoegde waarde van zijn adviseur die verder gaat dan de informatie die hij el ders kan verkrijgen. Aan de ene kant dus een vermindering van personeel - over igens in een categorie met een fors ver loop - met aan de andere kant een ver zwaring van functies. Per saldo zal deze ontwikkeling leiden tot een nog moeilijk te kwantificeren vermindering van perso neel. IN DISTRIBUTIE 2000 PLUS wordt het belang van de klant centraal gesteld. Deze wil een bank onder handbereik, maar met gebruikmaking van directe kanalen. Daarom wil de Rabobank een persoonlijke adviesbank zijn met een fijn mazig en kleinschalig kantorennetwerk met daarnaast een direct kanaal waar met behulp van internet en telefoon bankzaken kunnen worden gedaan. Er zijn inmiddels een stuk of vijf formules in ontwikkeling. In het kantorennet werk blijft de belangrijkste functie weggelegd voor de adviescentra, de hoofdkantoren, waar hoogwaardige adviezen kunnen worden gege ven aan particulieren en bedrijven met com plexe vragen. In deze adviescentra zal zich in de meeste gevallen ook de backoffice bevinden. Naast - en soms in combinatie met - de advies centra worden advieswinkels ingericht waar klanten terecht kunnen voor advies over en aankoop van niet-complexe producten en trans acties. De volgende categorie, de mini-advies- winkels - er zijn er inmiddels een stuk of tien ingericht - hebben 'n een- of tweemansbezet ting en leveren standaardproducten. In deze "winkels" is (geholpen) zelfbediening mogelijk. Ook is nagedacht over "in store" banking, een winkel in een winkel. In een supermarkt in Haaksbergen zijn hiermee verrassend goede ervaringen opgedaan. Ook voor het rijdende bankkantoor lijkt weer perspectief te ontstaan. Inmiddels zijn concrete uitwerkingen beschik baar voor de inrichting van de adviescentra en de mini-advieswinkels. De Rabobank beschikt thans over een kleine 1800 kantoren.Te ver wachten is dat ongeveer de helft hiervan in de komende jaren zal worden getransformeerd naar adviescentra en advieswinkels. De overige worden vervangen door mini-advieswinkels, in store winkels en rijdende bijkantoren. In Sri Lanka gaat de Stichting Steun door Rabobanken samen met Interpolis een ondersteunende rol spelen bij de opbouw van een ruraal onderling verzekeringssys teem ten behoeve van leden van dorpscoö peraties. De verzekeringen geven dekking bij overlijden, ongevallen en inkomensderving bij ziekenhuisopname. De laatste twee vor men garanderen het gezin een klein basisin komen voor een beperkte periode bij tijdelij ke uitval van de kostwinner. Interpolis heeft aangeboden de risico's voor de overlijdens verzekering voor tenminste een periode van twee jaar vrijwel premievrij te herverzekeren. Ook zal zij een adviseur beschikbaar stellen. Daarnaast maakt Interpolis een geautomati seerd administratieprogramma voor verzeke ringen geschikt voor gebruik door de verze keringsmaatschappij in Sri Lanka en stelt daarvoor ook computerapparatuur beschik baar. Op haar beurt doteert de SSR een bedrag van ruim 60.000 gulden voor de ver dere uitbouw van het onderlinge verzeke ringssysteem. Zoals gebruikelijk worden enige actuele vaca tures vermeld waarvoor mogelijkerwijs belangstelling bestaat bij bestuurders en directeuren van lokale banken. De Stichting BestuursRegister bemiddelt hierbij. Ditmaal gaat het om vacatures in patiëntenorganisa ties. De Vereniging Cerebraal zoekt voor een tot twee dagdelen per week een voorzitter. Het Landelijk Overleg van Patiëntenorganisaties voor Alternatieve Geneeswijzen zoekt voor twee tot drie dag delen per maand een voorzitter, alsmede voor twee dagdelen per maand een alge meen bestuurslid voor PR en fondswerving. De Nederlandse Hyperventilatiestichting zoekt voor een dagdeel per week een bestuurslid voor coördinatie van vrijwilligers werk. Voor informatie: Stichting BestuursRegister, drs. H. van Woudenberg Hamstra, projectmanager, telefoon 070 3246095.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 13