Bankieren in het virtuele tijdperk 12 Onverminderd de "dichtbij-bank" Markt Klantwaarde Bank Bestuurder Een mini-advieswinkel van de Rabobank Goes. Advieswinkel van de Rabobank Utrecht.—* keling niet zonder gevolgen blijft voor het omvangrijke kantorennet van de Rabo bank. t elkaar In store bank van de Rabobank Haaksbergen. Bestuurders zijn van oudsher nauw betrokken bij de plannen rond bouw en inrichting van hun bankkantoren. In het verleden lag het zwaartepunt in het opvangen van een steeds grotere vraag naar bankdiensten door een groeiend aantal klanten. Nu is de besluitvor- Goed zicht op bedieningsbehoeften Door Rabobank Nederland AB zijn de gevolgen van deze ontwikkelingen in kaart gebracht en vorig jaar organisatie breed gepresenteerd. Drijvende kracht hierachter is Harrie Broeksteeg, verant woordelijk voor de eenheid Bedieningsconcepten binnen Marktmanagement. 'Allereerst hebben we de voorzitters en algemeen directeuren van de banken gevraagd hun visie te geven op onze ideeën. We werden daarbij geconfronteerd met een grote diversiteit aan opvattingen. Niet zo verwonderlijk gezien de uiteenlopende wijze waarop banken kijken naar de bediening van hun klanten. Er is bewust voor gekozen ook de bestuursvoorzitters bij deze gedachten- wisseling te betrekken, omdat juist van bestuurders verwacht mag worden dat zij een goed zicht hebben op de ontwikkelin gen die voor hun bank van belang zijn', aldus Broeksteeg. In het najaar werden de plannen vervolgens aan de Centrale Kringvergadering en de kringvergaderin gen aangeboden en werd Distributie 2000 plus een integraal onderdeel van het beleid van de Rabobank. ming aanzienlijk complexer geworden. Klantgedrag is veel gevarieerder en minder voor spelbaar. Ook de rol van de informatie- en communicatietechnologie wordt steeds belang rijker waardoor bediening langs meer kanalen plaatsvindt. N egen van de tien keer dat een klant zijn Rabobank bezoekt, verricht hij routinehandelin gen. Die tiende keer wil hij een gericht advies van een deskundige. Het afgelopen jaar verminderde het aantal bankbezoe ken voor routinehandelingen met 10%. Naar verwachting zet die trend zich de komende jaren versneld voort. Van de geldopnames verloopt op dit moment ruim 90% door middel van de geldauto maat. Anderhalf miljoen Rabobankklanten maakten in 1999 gebruik van de Rabofoon, een stijging van 30% in een jaar. Zo'n 15 van de effectenorders wordt inmiddels via internet afgewikkeld, een verdub beling in een jaar. De trend is duidelijk: in toenemende mate kiest de klant ervoor het merendeel van zijn bankdiensten af te nemen op een wijze die de tussenkomst van een bankmedewerker overbodig maakt. Maar hij wil wel een bank onder handbereik. Begrijpelijk dat deze ontwik- Geen kosten stapelen De klant wordt steeds zelfstandiger en stelt andere, hogere eisen aan zijn bank. Hij wil professio neel bediend worden. Er moet een vertrouwensrelatie ont staan die waarborgt dat de klant niet alleen advies vraagt, maar ook producten en diensten van de Rabobank afneemt. Vrijwel alle produc ten kunnen inmiddels ook via internet worden gekocht. Dit feit, gevoegd bij de moordende concurrentie en de snelle toe treding van tussenpersonen, heeft grote invloed op de eigen lokale ambities en het daarmee samenhangende distributiebe leid. Voor veel bestuurders is dit een com-

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 12