'Gevoegd naar de markt' 8 In de hoofdstad waren, naast de vanuit Diemen uitgebouwde Rabobank Amsterdam, lange tijd ook drie andere Rabobanken actief. Met name het bewerken van de bedrijvenmarkt vanuit die autonome banken bleek een steeds grotere handicap. Er is immers sprake van één aaneengesloten markt.'Fusie was het enig mogelijke antwoord', aldus Pieter van den Busken bestuursvoorzitter van wat sinds juli vorig jaar de grootste Rabobank van het land is. Zo groot zelfs dat, bij wijze van uitzondering, de coöperatieve structuur moest worden aangepast. Markt Klantwaarde Bank Bestuurd) Van den Busken onze gedachte. 'De noodzaak deze brug te nemen diende zich al enige jaren aan. Ook Rabobank Nederland was voorstander van deze stap. Wij zijn niet te ver gegaan, Rabobank Nederland moet ook over deze brug met haar ondersteuning!' Hazen valt hem bij: 'Deze schaalsprong is nu voor Rabobankbegrippen uniek en vereist het uiterste aan maatwerk.' Hij ziet ook de voordelen. 'Deze fusie is even onvermijde- Uit het ambitiestatement: 'De markt ziet ons als een persoonlijke, professionele en relatiegedreven bank, waar voor het belang van de klant het leidende beginsel is." lijk als moeilijk, maar geeft ook ruimte voor andere samenwerkingsverbanden met banken uit de omgeving. Uiteraard staan we daarvoor open. Het is goed dat Rabobanken onderling combinaties weten te vinden die het dichtst aanliggen tegen het karakter van onze organisatie.' Gevoel tot leven brengen Hazen vertelt hoe het fusieproces op pun ten problemen geeft. Naast de automati sering is zijn grootste zorg de bemensing van de bank met ruim 600 medewerkers. Er is een fors verloop en de Amsterdamse arbeidsmarkt - de banenmotor van het land - is zwaar overspannen. 'Het is moeilijk mensen te vinden en nog moeilij ker om ze vast te houden. Dat maakt het in deze opbouwfase extra lastig. Aan de andere kant is het ook zo dat nieuwko mers onbevangen tegenover de fusie staan.' Van den Busken geeft aan dat de grens van de beloningsstructuur wel is bereikt. 'Daarom moet bij deze nieuwe bank snel het eigen Rabobank Amsterdam gevoel tot leven komen.' Er wordt al veel in het werk gesteld om de "V e Rabobank Amsterdam is binnen de organisatie wel eens -M—afgeschilderd als een slokop', zegt Van den Busken, 'ten onrechte. De dwingende kracht is de markt. Met name bij de bewerking van de middenmarkt werd duidelijk dat de Rabobanken in deze stad elkaar in de weg zaten. Voor de klant schiep dat onduidelijkheid. We moesten één gezicht gaan tonen, maar vooral onze deskundigheid vergroten.' Hij beschrijft het langjarige proces van aftas ten dat uiteindelijk leidde tot de fusie - integratie in het woordgebruik van de betrokkenen - tussen de banken Amsterdam, Halfweg-Zwanenburg en Benoorden het IJ tot de Rabobank Amsterdam en Omstreken. De vierde bank, Sloten-Badhoevedorp, verkoos toch zelfstandig verder te gaan. 'Jammer, maar misschien een geluk bij een ongeluk', aldus algemeen directeur Jaap Hazen. 'Deze fusie vergt al het uiterste van de IT- capaciteit van de organisatie. Zowel voor de infrastructuur als voor een aantal applicaties balanceren we op de grens van het mogelijke.' 'Een brug te ver?' 'Nee, je kunt deze fusie daarom niet als een brug te ver bestempelen', riposteert

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 8