V M Klantwaarde is niet genoeg! 7 'Elke bank kan klantwaarde leveren. Daarvoor is het niet nodig coöperatie te zijn.' Intern John van Nuenen, lid Hoofddirectie Bedrijfshistorie Aansprakelijkheid bestuurders e-mail: jgpm.vincenten@pijnacker.rabobank.nl Column Berichten et deze stelling*) bedoel ik niet dat we ontevre den zijn over de klantwaar de die de Rabobank levert, maar wel dat wij ons op dit gebied als coöperatie van andere banken kunnen onderscheiden. De coöpera tieve Rabobank heeft immers heei bijzondere klanten; klanten die zich zo betrokken voelen dat zij ook lid van die coöperatie willen zijn. Dat geeft ons extra ver antwoordelijkhe den, maar ook extra kansen. Als andere banken tevreden zijn over de klantwaarde die zij leveren, zijn wij verplicht ons in te spannen om voor deze leden iets toe te voe gen wat anderen niet of slechts zeer moeizaam kunnen realiseren. Overigens kan deze toevoe ging individueel aan leden worden geleverd, maar er kan ook sprake zijn van een meer alge mene ledenwaarde in de vorm van een bijdrage aan het functioneren van de samenleving. Elke bank kan klantwaarde leveren. Daarvoor is het niet nodig coöperatie te zijn. Als een coöperatie meer dan klantwaarde kan bieden, is klantwaar de voor ons niet genoeg. Ik ben ervan overtuigd dat wij als coöperatieve bank inderdaad leden- waarde kunnen toevoegen. Waar een andere bank klantwaarde levert met winstmaximalisa tie als uiteindelijk na te streven doel, is het voor de Rabobank naar de leden toe een doel op zich zelf. Hierboven is al onderscheid gemaakt tussen algemene en individuele ledenwaarde. De alge mene ledenwaarde uit zich in verbetering van economische, sociaal-economische en culturele structuren. Zo kan bijvoorbeeld worden bijgedra gen aan verhoging van het welvaartsniveau van het werkgebied door het stimuleren van duurza me ontwikkelingen of het hanteren van gunsti ger tarieven voor starters. Ook kunnen we parti ciperen in werkgelegenheidsprojecten, opleidin gen en veiligheid. De Rabobank heeft bij de start van zo'n project de rol van aanjager en is in een latere fase meer facilite- rend. Duidelijk is het alge mene belang. Bij individu ele ledenwaarde zijn drie groepen leden te onder scheiden. Allereerst de leden waarvoor wij geen huisbankier zijn. Zij mogen zich actief binnen de vereniging manifeste ren, maar worden van een aantal voordelen uitgeslo ten. Vervolgens passief betrokken leden voor wie wij huisbankier zijn. Zij mogen deelnemen aan ledenprogram ma's, ledenpro ducten en andere voorde len. En tenslotte actieve leden die ons als huis bankier zien. Zij kunnen op een gestructureerde manier een bij drage leveren aan het functioneren van de bank, bijvoorbeeld in klankbordgroepen of op bestuursposten. Natuurlijk kunnen we pas inhoud geven aan het begrip ledenwaarde als er sprake is van een gezonde bank met goede medewerkers, die gemotiveerd zijn om inhoud te geven aan klant-en ledenwaarde. Alleen hun motivatie maakt het mogelijk dat de Rabobank zich werkelijk en volledig kan richten op klanten en leden. Zij bepalen het echte gezicht van de Rabobank. Jan Vincenten, algemeen directeur Rabobank Mnacker Deze stelling is de titel van een rapport dat in 1999 verscheen als werkstuk van een groep studenten - waaronder de columnist - in het kader van de module Coöperatief Ondernemerschap en Klantwaarde van het MBA-programma aan de Universiteit van Nijenrode. Per 1 april is drs. John (J.F.C.M.) van Nuenen (54) benoemd tot lid van de Hoofddirectie van Rabobank Nederland. Hij zal het binnenlands bankbedrijf als aan dachtsgebied krijgen, tot dusverre een taak van Hoofddirectievoorzitter Hans Smits. Van Nuenen is thans voorzitter van de Groepsdirectie van Vroom Dreesmann Warenhuizen. Ruim 20 jaar vervulde hij managementfuncties bij KBB.Van 1991 tot 1995 was hij voorzitter van VSB Bank (Fortis) Sinds eind 1999 bestaat binnen Rabobank Nederland een afdeling Bedrijfshistorie. Deze afdeling beheert het historisch archief van Rabobank Nederland en haar rechtsvoorgan- gers en maakt dit toegankelijk. Het verzamel de materiaal kan worden gebruikt voor publi caties en exposities. De afdeling is een vraag baak op bedrijfshistorisch gebied. Zij kan lokale banken ondersteunen bij archivering, het schrijven van jubileumboeken en het inrichten van tentoonstellingen. Omdat de verzameling nog veel hiaten vertoont, is de afdeling voortdurend op zoek naar foto's, boeken, kunst en andere voorwerpen die betrekking hebben op de Rabobank Groep en haar geschiedenis. Hierbij doet zij ook een nadrukkelijk beroep op de lokale banken. Voor inlichtingen: dr. Stefan de Boer, hoofd afdeling Bedrijfs historie. (interne verzendcode UC B510, telefoon 030 216 42 86) De kans op een succesvolle aansprakelijkstel ling van een bestuurder is naar Nederlands recht nagenoeg uitgesloten. Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen kan een bestuurder van een bank persoonlijk aansprakelijk wor den gesteld wegens onbehoorlijke taakver vulling. Daarom ligt een verzekering tegen zulke risico's minder voor de hand. De Rabobank heeft gekozen voor een onderlin ge voorziening in de vorm van een vereve ningsregeling. Met ingang van 2000 is deze "Vereveningsregeling voor Aansprakelijkheid van Bestuurders en Toezichthouders" in wer king getreden na een positief advies van de CKV in haar vergadering van 17 november 1999. Voor informatie: RaboWeb Bedrijfsvoering, Informatie, Bibliotheek, O.R.V.

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 7