om coöperatie 'Wij kampen niet zozeer met een imagoprobleem, als wel met een ernstig doorstroom- probleem. Andere banken hebben daar toch een streepje op ons voor/ MEDEWERKERS en einde raad zijn we over gegaan tot het ophangen van raamadvertenties.' Directeur Johan Doolaard van Rabobank Dordrecht vertelt hoe inventief zijn bank probeert om goed opgeleide, herintredende vrouwen voor een baan te interesseren. Een illustratie van het steeds nijpender probleem om geschikte kandidaten te vinden voor een groeiend aantal vacatures. Volgens de aanwezigen rond de tafel hoeft de oor zaak niet te worden gezocht in de arbeidsmarktcommunicatie van Rabobank Nederland, ik heb de indruk dat daaraan voldoende aandacht wordt besteed', aldus Henk van Lubek, direc teur van Rabobank Dalfsen-Lemelerveld. 'We lopen bepaald niet achteraan.' De beide bestuurders zijn war kritischer. Mr. Jan Visch, bestuurslid bij Rabobank Helmond, vindt de advertentielijn niet opvallend creatief, iets wat zijn collega van Rabobank Den Haag, drs. Linda Schepman-de Puij met hem eens is. 'De Rabobankadvertenties springen er niet uit in de brei aan personeelsadvertenties.' Beide bestuurders hebben affiniteit met het personeelswerk. Visch is directeur Sociale Zaken bij supermarktketen Laurus, Schepman was in een vorige functie directeur P&O bij de Gemeente Rijswijk, maar heeft ook in haar huidige functie als directeur Cultuur en Educatie bij de Gemeente Leiden nog volop raak vlakken met de discipline. Mensen reageren er niet meer op 'Werven op de arbeidsmarkt met adver- Ondertussen grijpen de lokale banken nog vaak automatisch naar het middel van de advertentie, maar in toenemende mate schakelen zij voor een gerichte zoek opdracht ook gespecialiseerde bureaus in. 'Wij werken daar in ieder geval veel mee', aldus Einda Schepman. Zij zou het een goede zaak vinden wanneer lokale ban ken vanuit Rabobank Nederland onder steuning krijgen bij de bureaukeuze. 'Als dat goed wordt opgepakt, zijn er boven dien flinke kwantumkortingen te bedin gen.' Eöring vindt dat geen slechte gedachte, maar wijst wel op het "Bureau Werving en Selectie Lokale Banken" van RNAB dat de lokale banken van dienst kan zijn. Afgelopen jaar zijn er via dit kanaal voor lokale banken meer dan 150 kandidaten bemiddeld. 'Overigens niet bepaald een wervende naam in een krap pe markt', aldus een kritische noot van Van Lubek. Eén gezicht naar de markt Doolaard brengt het belang van goede bovenlokale samenwerking ter sprake. 'In onze regio missen we duidelijk een boven lokaal aanspreekpunt. Een samenwer kingsverband voor opvang en begeleiding van met name HBO-uitstromers. Onlangs nog werd ik gebeld door een directeur van een HBO-instelling die, naar mij bleek, bezig was alle Rabobanken in de regio af te bellen. Dan wreekt zich dat we geen coördinatie en overleg hebben op dat punt.' Visch heeft daarentegen wel ervaring met een dergelijk samenwer kingsverband. De banken in zuidoost Brabant hebben dat in 1998 succesvol opgericht. Daar is nu de verantwoorde lijkheid belegd voor het ver- tenties lijkt steeds minder de aangewezen weg', reageert ing. Ad boring, manager P&O Lokale Banken bi] RNAB. 'De kos ten zijn hoog en het effect is gering. Je mag echt blij zijn als je bij de weinige reacties ook nog iemand treft die je zoekt.' Veel doeltreffender is het volgens hem de juiste contactmomenten met de doelgroep te zoeken en te benutten: aan wezig zijn op banenmarkten, relaties aan knopen met studieverenigingen, het vroegtijdig tijdens de studie aanknopen van contacten met potentials. Ook het werven via internet is veelbelovend. zorgen van opleidingen, het opleiden van trainees, het bevorderen van de interbancaire mobiliteit en het gezamenlijk werven op de arbeidsmarkt. 'Daarnaast', zo vertelt Visch, 'is Rabobank Helmond op eigen initiatief een samenwerking begonnen met een plaatselijke ROC-MBO-opleiding. In het kader daarvan worden zes stagiaires per jaar opgenomen met uitzicht op een baan. De bank heeft op de school een speciaal simulatielokaal ingericht en het enthousiasme is groot.' Ook Van Lubek onderschrijft vanuit eigen ervaring de noodzaak om tot bovenlokale samenwer king te komen. 'Met onze buurbanken hebben wij vanuit de markt gedacht en zijn - met behulp van de P&O-adviseur van Rabobank Nederland - gestart met "Flex Unit", een gezamenlijk bureau dat zich richt op werving en opleiding. We tonen daarmee één gezicht naar de markt. Dat begint vruchten af te werpen.' Doolaard weet dat de banken in de omgeving van Dordrecht wel graag zoiets van de grond willen tillen, maar dat dit tot op heden - in tegenstelling tot bij voorbeeld de bewerking van het grootbe drijf - maar niet wil lukken. 'Het gaat ook om een kringoverschrijdend reservoir van wel 14.000 scholieren. Een beetje hulp van Rabobank Nederland zou wel kom zijn.' Hij beseft terdege dat zoiets niet vrijblijvend kan zijn en dat de lokale banken ervoor zullen moeten willen teke nen. Van Lubek onderstreept dat. 'De lokale banken moeten elkaar erop aan spreken, niet Rabobank Nederland! Die faciliteert slechts.' Löring weet dat derge lijke bovenlokale samenwerkingsverban den steeds vaker worden opgericht en beaamt Van Lubek's zienswijze. 'In voor komende gevallen stimuleren wij het, maar gaan zeker niet volgens een blauw druk te werk.' Een ernstig doorstroomprobleem Linda Schepman komt met de suggestie dat Rabobank Nederland meer ruimte laat in de CAO waardoor de lokale ban ken tot een meer passende invulling van de arbeidsvoorwaarden kunnen komen. 'Mensen vragen wat ze willen. Den Haag beschikt over voldoende P&O capaciteit om zelf te werven, maar onze belonings structuur mist soms de flexibiliteit om mensen over de streep te trekken. Zo is het moeilijk om functies in de sfeer van planning en control vervuld te krijgen. Dat zijn typische senior functies en dan

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 5