0 van de waarheid Het joor 3 k Redactioneei de Rabobank leden kent en door leden wordt bestuurd is waar schijnlijk het enige dat haar echt onder scheidt in bancair Nederland. Toch weten veel banken nauwelijks raad met wat zij het leden"vraagstuk" noemen. Uit een informele enquête onder ruim honderd banken bleek bijvoorbeeld dat in de ogen van medewerkers coöperatie in het beleid vaak een non-issue is. Dit lijkt strijdig met onze waarnemingen waar we - ook onder medewerkers - mensen ontmoeten die ten volle overtuigd zijn van de unieke kan sen die onze structuur biedt en daarmee ook enthousiast aan de slag gaan. Wat we bovendien waarnemen is dat in kringen van bestuurders en directeuren veel over dit onder werp wordt nagedacht en gediscussieerd. Vaak staat in die discussies overigens niet het lid, maar de bank centraal. Met zorg wordt erop gewezen hoeveel extra inspanningen nodig zijn om het lid de plaats te geven die hem of haar toekomt. Er wordt gesproken over de financiële last die aan het lid maatschap kleeft, over het feit dat ledenprogramma's aflei den van de primaire aandacht voor het bankbedrijf en over de risico's van een te ver doorgevoerde lokale democratie. Men verplaatst zich in de positie van het lid door te stellen dat deze weinig tot geen behoefte heeft aan "onze" ideolo gie. Aan de andere kant zijn er steeds meer banken die erva ren dat energie die in leden wordt gestoken tot een grotere klantenbinding leidt en uiteindelijk tot een verbetering van het bancaire resultaat. Het is dus kennelijk een weerbarstige materie, waarbij verlangend wordt uitgezien naar centraal ontwikkelde handreikingen. Tijdens de komende overleg- cyclus rond de voorjaarskringvergaderingen zullen de eer ste uitwerkingen van een ledenprogramma worden gepre senteerd. Aan de introductie hiervan gaat veel vooraf. Daaraan wordt nu met voortvarendheid gewerkt. In mei krijgen de banken de beschikking over een geautomatiseerd systeem voor de ledenadministratie, waardoor ook selecties van ledencategorieën mogelijk worden. Een landelijke advertentiecampagne zal de klanten van onze bank duide lijk maken wat de meerwaarde van het lidmaatschap is. En vanuit Rabobank Nederland zullen banken die daaraan behoefte hebben individueel en toegesneden op hun eigen vragen, worden ondersteund om meerzicht te krijgen op het belang van ledenwerving. Bank Bestuurder zal in haar kolommen aandacht blijven schenken aan de "best practi- ces". Het zijn stappen op een ongetwijfeld nog lange weg, de laatste fase van de uitwerking van de Coöperatiediscussie die wezo'n vijfjaar geleden met elkaar zijn begonnen. Het jaar 2000 wordt wel het jaar van de leden genoemd. Het is tegelijkertijd het jaar van de waarheid. En het jaar waarin de Rabobank de kans krijgt met daden te bewijzen dat zij echt een andere bank is. Hans Roosen Door onderling samen te werken en hun specifieke bedrijfsvorm betekenis te geven, verhogen lokale banken hun kansen in het gevecht om de medewerker. Dat is de teneur van ons ronde tafel gesprek. Coöperatie als reme die tegen de krappe arbeidsmarkt. Autonomie betekent verant woordelijk zijn voor de eigen markt, maar niet alles zelf doen en weten. We moeten de bedrijvenmarkt gaan bewer ken met een andere instelling. De klanten vragen erom. Sleutelwoorden zijn efficiency en samenwerking.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 3