Eerste joint venture een hele klus B DG B4NK t> Rabobank Met engels als voertaal werken Nederlanders en Duitsers van coöperatieve huize aan de fusie van Rabobank International met delen van de DG-Bank. Zo moet als eerste stap in de samen werking een gezamenlijke corporate investment bank tot stand komen. Een moeilijke klus die eind 2000 goeddeels moet zijn geklaard. 21 Introductieprogramma Vraagbaak coöperatie Uit de Pers Onverminderd de "dichtbij-bank" Organisatie anaf begin dit jaar zijn medewerkers van de DG-Bank en Rabobank International bezig de fusie op het gebied van corporate investment banking uit te werken. Hiertoe zijn in totaal vijftien werkgroepen samengesteld. Deze richten zich op diverse onderdelen van het fusieproces. Het gaat het om het zo uitgekiend mogelijk in elkaar schuiven van de relevante product- en advieslijnen. Doorslaggevend is hoe het best klant waarde zal kunnen worden gerealiseerd. Als een "major issue" gaat in een aparte werkgroep veel aandacht uit naar het vereni gen van de uiteenlopende culturen van beide partijen. In de communicatiewerkgroep wordt een communicatiestrategie ont wikkeld, met als belangrijk onderdeel het bepalen van de corpo rate identity. In dat kader moet ook een definitieve naam voor de joint venture worden gevonden. Binnenlands bedrijf anderelanden Asset management Private banking "The best practice and the best people" Aansturing van deze zeer complexe operatie gebeurt door een Steering Committee met onder meer Hans Smits, voorzitter van onze Hoofddirectie, en Bernd Thiemann, voorzitter van de Raad van Bestuur van de DG-Bank. Het fusieproces, zoals dat vorm krijgt in de 15 werkgroepen, staat onder leiding van het Business Integration Management met onder andere Uwe E. Flach namens DG en Ton Toebosch namens Rl. Respectievelijk beoogd voorzitter en plaatsvervangend voorzitter van de te vormen combinatie/We opereren op voet van gelijkheid', aldus Ton Toebosch in een commentaar/maar iedereen is ervan doordron gen dat het toekomstig succes afhangt van "the best practice and the best people'.' Daarom zien we de joint venture uitdrukke lijk als een Europese bank, bemenst door Europeanen en niet door mensen van de DG-Bank of Rabobank International' Coördinatieplatform De centrale kracht achter de samenwerking tussen de DG-Bank en de Rabobank is het Coördinatieplatform. Het platform wordt gevormd door de voorzitter van de Raad van Beheer Wim Meijer, Hoofddirectievoorzitter Hans Smits en hun tegenvoeters bij de DG-Bank, Christopher Pleister, Vorsitzender Aufsichtsrat en Bernd Thiemann, Vorstandsvorsitzender. Samen geven zij richting aan de samenwerking waar het gaat om de bediening van eikaars klanten en aan de samenwerking met andere coöperatieve partijen binnen het zogeheten multidomestic concept. Ook neemt het platform coöperatieve initiatie ven met een Europese dimensie en zal het de totstandkoming van een Europese coö peratieve financiële groep voorbereiden. Op 11 december vorig jaar werd al aangehaakt.Toen is met de Italiaanse coöperatieve bank ICCREA een "memorandum of understanding" getekend. ICCREA zal met diverse onderdelen van zowel de DG-Bank als de Rabobank-Groep gaan samenwerken. Voor de vorming van DG-Rabo International heeft dit vooralsnog geen gevolgen. Berichten I Voor bestuurders die na 1 oktober 1999 in func tie zijn getreden, is een geheel nieuw introduc tieprogramma ontwikkeld. Na een introductie dag volgen twee op de praktijk gerichte cursus dagen en een slotbijeenkomst. De banken en de tot de doelgroep behorende bestuurders ont vangen dezer dagen nadere informatie met data en cursuslocaties Voor uiteenlopende vragen over coöperatie ontwikkeling, lokale initiatieven en beleids matige aangelegenheden kunnen belangstel lenden terecht bij bovengenoemde vraag baak. De vraagbaak onderhoudt inmiddels ook een informatiepunt op het RaboWeb met een toenemend aantal onderwerpen. Voor informatie: e-mail: vraagbaaki">m.rabobank.nl; Raboweb (persoonlijk, organisatie, coöperatie) telefoon: 040 217 66 00 'Bankieren via telefoon, PC en Internet blijft spectaculair groeien, maar we blijven onze klanten bedienen vanuit een fijnmazig en kleinschalig vestigingennetwerk. Zo mogelijk, kruipen we nog dichter naar onze klanten toe. Daarbij zijn de directe kanalen een ondersteuning.'Dat zei Hoofddirectie voorzitter Hans Smits begin februari bij de opening van het nieuwe kantoor van Rabobank Sneek. Hij benadrukte dat de Rabobank voor haar klanten onverminderd de "dichtbij-bank" blijft.'De moderne bank- klant', aldus Smits,'wil wel steeds meer zelf kunnen doen, maar eist voor ingewikkelder bankdiensten ook steeds meer deskundig heid van zijn bank. Het is voor ons de opdracht om enerzijds die behoeften aan meer diensten-op-afstand te ondersteunen, maar anderzijds de kwaliteit van ons kanto rennet op een hoog peil te houden.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 21