'Echt een andere bank' cnr Rabobank Alphen aan den Rijn 20 Leden Cor Jongejan en Wim van der Ziel ot voor kort was de Rabobank voor mij een bank als alle andere banken. Ik heb nooit geweten dat het een coöperatie is. In het kader van nieuwbouwplannen van mijn tandheelkundig centrum heb ik mij laten financieren door de lokale Rabobank en werd ik lid', aldus tandarts Cor Jongejan. 'Mijn motieven waren dus puur zakelijk. Nu begint mij duidelijk te worden waarom de Rabobank echt een andere bank is, waarmee ze zich onder scheidt van de overige banken. Die struc tuur vormt in feite de basis van een zeer aansprekende wijze van dienstverlening.' Over die vorm van dienstverlening is ook Wim van der Ziel, eigenaar van een groot regionaal makelaarskantoor, posi tief: 'korte lijnen tot het hoogste niveau van de bank, een snelle besluitvorming en een persoonlijke benadering, maar vooral de wetenschap dat je een langdurige rela tie kunt hebben met dezelfde accountma nager.' Ook Van der Ziel erkent betrek kelijk weinig te weten van het coöperatie ve karakter van de bank. 'Eigenlijk vind ik dat coöperatieve wat stoffig en ouder wets, iets waarvan de Rabobank afscheid zou moeten nemen. Maar ik kan niet ont kennen dat het de bank wel helpt haar eigen rol in de gemeenschap te spelen.' Unieke kans Jongejan vindt juist dat de Rabobank dit eigene zou moeten koesteren: 'het coöperatieve karakter geeft de bank een unieke kans om in heel nauw contact met haar klanten haar diensten te verlenen.' Beiden hebben overigens moeite met hun rol als lid van de bank. 'Ik heb vorig jaar voor het eerste in mijn 14-jarig lidmaat schap een algemene vergadering bijge woond. Mijn belangstelling daarvoor was gewekt door een enquête van de bank om lid te worden van een soort klankbord groep voor de bestemming van gelden ten behoeve van het "RaboSamenspelFonds", een fonds voor maatschappelijke projec ten. In echte inspraak over het beleid van de bank geloof ik niet. Die verantwoorde lijkheid vertrouw ik graag toe aan bestuur en directie van de bank.' Jongejan is het in grote lijnen met hem eens. 'Toch denk ik dat je meer moet doen met de leden. Het zijn immers be trokken klanten die je heel goed kunnen vertellen of je als dienstverlener op de goed weg zit. Als tandarts doe ik regel matig tevredenheidsonderzoeken onder mijn patiënten. Dat kan een bank ook door haar leden te raadplegen. Ik heb be grepen dat de bank Alphen aan den Rijn daarvoor ook plannen heeft. Een prima zaak. Daarnaast zou je je leden aan je moeten binden door hen informatie te ge ven waar ze ook in hun eigen bedrijf of huishouden profijt van hebben. Voor mij is dat voldoende. Dat de bank ook maat schappelijk actief is, vind ik prima. Maar ook de Rabobank is en blijft allereerst een financiële instelling. Zaken als mate rieel voordeel lijken wel aardig, maar ik vraag me af hoe dat in de praktijk werkt', aldus Jongejan. Professioneel bestuur Over één zaak zijn Jongejan en Van der Ziel het volledig eens: bestuur en raad van toezicht dienen professionele colleges te zijn. 'De Rabobank is een miljoenenbe drijf geworden. Zo'n bedrijf moet door professionals - met overigens een beperk te zittingsduur - worden geleid en gecon troleerd. Voor goedwillende amateurs is geen plaats. De gekozen bestuurders moeten zich niet bezig houden met finan cieringen en zeker niet met taxaties', aldus Van der Ziel. 'Dat is werk voor de bancaire specialisten.' Jongejan ver volgt: 'Als lid wil ik me niet bemoeien met het bancaire beleid. Daar heb ik de kennis niet voor, maar ik zou het wel een goede zaak vinden met het bestuur te kunnen discussiëren over de wijze waar op de bank met haar klanten omgaat. Als er een soort ledenpanel zou bestaan, zou ik daarvan wel lid willen worden. Ik realiseer me overigens dat ik als onderne mer toch al een belangrijke invloed heb op de wijze waarop ik word bediend.' Ook de ledenwerving heeft de aandacht. Van der Ziel: 'Ik kan me voorstellen dat een bank kiest voor echt betrokken leden, maar de omvang van het ledental speelt ook een belangrijke rol. Zo ben ik bestuurlijk betrokken bij de lokale onder nemersvereniging en ik ben er trots op als ik ons aantal leden kan noemen, omdat daaruit blijkt dat vrijwel heel onder nemend Alphen zich bij ons heeft aange sloten.'

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 20