0 Begeleidingscommissie Coöperatie- Aangelegenheden Het nationale compliment Berichten deze fase gegaan. Her is verheugend dat, ondanks de sterke activiteitengroei, het risicoprofiel nauwelijks is toegenomen. In tegenstelling tot andere banken hebben wij onze sterk gestegen kosten niet probe ren op te vangen door - te - risicovolle transacties. Mijn vele contacten in bin nen- en buitenland hebben mij geleerd dat de kwaliteit van de dienstverlening van RI hoog wordt gewaardeerd. Een compli ment dat ik graag wil doorgeven aan alle betrokkenen.' Solidariteit neemt af 'Het is een goede zaak geweest dat we ons de afgelopen jaren bezig hebben gehouden met onze identiteit. De uitkom sten van de Coöperatiediscussie geven ons een sterke basis om onze klanten goed te blijven bedienen. We leven in een periode van individualisering, mensen zijn op zoek naar - vaak kortstondige - allianties die hun belangen dienen, de solidariteit neemt af. Onze structuur biedt een unieke basis om met onze leden en klanten tot stabiele allianties te komen, om hen te overtuigen dat de Rabobank er voor hen is. Maar we moeten ervoor waken het begrip coöperatie uitsluitend met ideolo gie te vullen. Substantiële inhoud is nodig, dat verwachten onze klanten. Dus niet alleen praten over onze coöperatieve structuur en missie, maar er ook naar handelen door een betere kwaliteit van dienstverlening tegen een concurrerende prijs. Onze sector volgt de industriële: bij toenemend aanbod en overcapaciteit zal de cliënt zich laten leiden door prijs en kwaliteit. Dit zal iedere dag opnieuw waargemaakt moeten worden.' Een stap met ingrijpende gevolgen 'Ik zie de toekomst van de Rabobank met vertrouwen tegemoet. Maar er komt heel veel op haar af. Ik denk dat we in de komende vijf jaar meer zullen zien veran deren dan in de voorafgaande 15 jaar. Kijk alleen maar naar de consequenties van het internet. Met ons nieuwe distri butiebeleid sorteren we daarop al voor. Aan de vooravond van dit nieuwe decen nium heb ik een bijdrage mogen leveren om in coöperatief verband ook in Europa een rol van betekenis te spelen. Die stap zal voor alle onderdelen van onze organi satie ingrijpende gevolgen hebben. Maar ik heb er vertrouwen in. In onze alliantie met de DG-Bank werken we samen met mensen die ik al heel lang persoonlijk ken en die onze ambities delen. Ik zal de ver dere ontwikkelingen met veel belangstel ling volgen. Met de totstandkoming van de joint-venturehank gaat een belangrijk deel van mijn takenpakket over naar die gemeenschappelijke instelling. Voor mij was dat het goede moment om mij op mijn toekomst te bezinnen. Na wikken en wegen heb ik besloten mij in de toekomst in te zetten voor activiteiten buiten de Rabobankorganisatie. Tien jaar lid van de Hoofddirectie is een mooie afgeronde periode. Er breekt nu een tijd aan dat m'n agenda een minder dominante rol in mijn leven zal spelen. In alle rust wil ik me op nieuwe taken bezinnen, waarbij ik mijn ervaring met de coöperatieve bedrijfs vorm en het internationaal zakendoen denk te kunnen benutten. Ik neem vele en goede herinneringen mee en zal de men sen met en voor wie ik zoveel jaren heb gewerkt zeker missen. Ik denk dan aan onze klanten, mijn collega's en medewer kers, maar zeker ook al die mensen die zich op de lokale banken inzetten voor onze organisatie. Ik wens hen allen veel plezier in hun arbeid en uiteraard ook veel succes!' Op 11 februari behandelde de BCA een nota over haar eigen toekomst en discussieerde over de hoofdlijnen van het ledenbeleid en de ledenwaarderingsprogramma's. De BCA ziet haar rol in toenemende mate verschui ven van adviserend naar signalerend en toet send, waarbij in het bijzonder haar klank bordfunctie voor de beleidsontwikkeling door Rabobank Nederland van belang zou moeten zijn. Veel tijd besteedde de BCA aan de plannen van Rabobank Nederland om in de interne en externe communicatie aan dacht te schenken aan de positie van de leden. Beide vormen van communicatie wer den noodzakelijk geacht, waarbij er met nadruk op werd gewezen de medewerkers door middel van interne communicatie meer bij de ledendiscussie te betrekken en vooral erg concreet te blijven. In de externe commu nicatie zou naar de mening van de BCA het zwaartepunt meer dienen te liggen op de klant als doel en minder op de coöperatie als middel. De eerste uitwerking van de op de externe markt gerichte publiciteitscampagne werd als weinig verrassend en enigszins lang dradig gekarakteriseerd. Duidelijk positiever was de BCA met betrekking tot het leden- waarderingsprogramma. Dit programma werd begrijpelijk genoemd, maar wel werd gepleit voor een duidelijke samenhang bin nen het gehele programma. Tot 30 juni van dit jaar kunnen vrijwilligers- projecten worden aangemeld voor toeken ning van "Het nationaal compliment 2000" Het nationaal compliment is een door de Rabobank gesponsord initiatief van de NOV, Nederlandse Organisaties Vrijwilligerswerk. Met deze sponsoring benadrukt de Rabobank haar maatschappelijke betrokken heid. Ook verschillende lokale Rabobanken onderstrepen het belang hiervan door de uit reiking van het "Lokale Compliment'! Op nationaal niveau zijn prijzen te verdienen van 25,15 en 10 duizend gulden. Ook de deelne mers aan het lokaal compliment kunnen aan de nationale competitie meedoen. Aan de banken is inmiddels het nodige materiaal toegezonden. Ook voor bestuurders van loka le banken die vaak bij vrijwilligersorganisaties zijn betrokken, kan het interessant zijn, zich voor dit project in te zetten. Informatie: 040 217 66 00

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 19