/oor de juiste klant 17 Adviescentrum Coöperatie-Ontwikkeling Lezersenquête Bank Bestuurder Aantal bestuurders loopt verder terug NewsMail Coöperatie URETCo Berichten onze menskracht optimaal moeten inzet ten. Het heeft geen enkele zin zelf een dure specialist aan te trekken om slechts enkele klanten te kunnen bedienen. Wat je daarmee wel bereikt is leegloop en frustraties bij je mensen. De bank kan zich dan beter afvragen of die specifieke klanten niet beter gedeeltelijk kunnen worden bediend door bovenlokale samen werking, of door een beroep te doen op centraal opgesteld specialisme. In beide gevallen houdt de bank overigens de regie over haar markt. Onze ideeën hierover zijn bepaald niet wereldschokkend. Dat bleek wel uit de instemmende reacties van de commerciële managers van de lokale banken. Met hen hebben we ons plan van aanpak besproken om banken hierbij te ondersteunen door hen de spiegel voor te houden om vervolgens onder hun verant woordelijkheid en langs het lokaal formu leplan tot een betere bewerking van deze markt te komen. Wat wel anders is, is de rol van de manager bedrijven. Van mee werkend voorman naar een manager die faciliteert. Met veel aandacht voor coach- ting en marktmanagement. Wij hebben vertrouwen in onze lokale banken en de keuzes die ze voor hun klantbediening maken. Wi| sluiten graag aan bij hun plannen.' Meer fusies? Toch constateert Molenaar dat veel ban ken moeite hebben met dit denken. 'Autonomie zit nu eenmaal in onze genen en onze lokale beleidsbepalers beroepen zich daar maar al te graag op. Autonomie betekent wel dat je verantwoordelijk bent voor je markt, maar niet dat je alles zelf moet doen of weten. Ons beleid voor de bedrijvenmarkt vraagt een andere menta liteit, omdat onze klanten dat vragen. Zoals veel banken nu in die markt opere ren, kunnen wij niet garanderen dat de klant de beste dienstverlening ontvangt. En is juist dat niet onze opdracht als coö peratieve dienstverlener?' De gesignaleerde knelpunten werpen de vraag op of de steeds hogere eisen die aan de dienstverlening worden gesteld, niet zouden zijn te beantwoorden met een nieuwe fusiegolf. 'Dat wijs ik resoluut af', aldus Molenaar. 'Natuurlijk zijn er nog banken die te klein zijn om het stan daardpakket te kunnen voeren. Voor die banken is fusie de aangewezen weg en niet de vlucht voorwaarts in bovenlokale samenwerking. Maar banken die het standaardpakket wel kunnen leveren, zul len het onder de geschetste omstandighe den moeten zoeken in samenwerking op regionaal en centraal niveau. Fusies waar bij zulke banken zijn betrokken, zetten onze identiteit onder druk en resulteren in banken die te weinig worteling hebben in het eigen werkgebied.' Kort na het verschijnen van de eerste aflevering van Bank Bestuurder in de nieuwe opzet is aan ruim 100 bestuurders en 35 algemeen directeu ren naar hun mening gevraagd over de inhoud en het uiterlijk van deze uitgave. De bestuurders geven het blad gemiddeld een 7,6, de directeu ren een 7,7.76% van de bestuurders en 91% van de directeuren kwalificeren de nieuwe opzet als een verbetering tot een sterke verbetering. 86% van de bestuurders en 82% van de directeuren beoordelen de onderwerpkeuze als goed tot zeer goed. Dat het blad goed tot zeer goed bij draagt aan de opinievorming vindt 55% van de bestuurders en 54% van de directeuren. 62% van de bestuurders en 71% van de directeuren hadden het blad reeds gelezen. Van de abon nees die het blad nog niet hadden gelezen was 90% van de bestuurders en 67% van de direc teuren voornemens dit alsnog te doen. In de beantwoording werden ook veel suggesties gedaan voor artikelen die kunnen rekenen op belangstelling van de lezers. De respons heeft de redactie gesteund om op de ingeslagen weg door te gaan. De redactie bedankt de geënquê teerden voor hun bereidheid aan de enquête deel te nemen. Het aantal (gekozen) bestuurders van Rabobanken daalde het afgelopen jaar met 177 tot 3751 personen. Het aantal vrouwelij ke bestuurders bleef vrijwel gelijk op 352, ruim 9% van het totaal. In de besturen is slechts 5% vrouw, in de raden van toezicht 12,5%. De gemiddelde leeftijd van de bestuurders loopt geleidelijk terug en bedroeg eind 1999 51,8 jaar, tegen gemid deld 52 jaar eind 1998. De gemiddelde ver blijfsduur steeg van 10,9 jaar in 1998 tot 11,3 jaar in 1999. De vierde uitgave van deze maandelijkse nieuwsbrief met actuele informatie over coöpe ratief bankieren is inmiddels verschenen. De brief wordt langs elektronische weg verspreid en kan worden opgevraagd per mail: vraag- baak@rn.rabobank.nl. De nieuwsbrief is even eens opgenomen op het RaboWeb onder per soonlijk, organisatie, coöperatie, nieuws.

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 17