De juiste aandacht 16 'Zoals veel banken nu in die markt opereren, kunnen wij niet garanderen dat de klant de beste dienstverlening ontvangt' Markt Klantwaarde De Rabobank doet het goed op de bedrijvenmarkt. Haar marktaandeel stijgt.Toch vragen de ontwikke lingen in deze markt extra aandacht. In de kleinza- kelijke markt is de bancaire productiviteit te laag, terwijl het grootbedrijf eisen stelt waaraan slechts een deel van de lokale banken kan voldoen. Het segment Bedrijven van Rabobank Nederland AB heeft dit onderkend en naar de banken en hun klan ten geluisterd. Efficiency en samenwerking blijken de sleutelwoorden voor verbetering. nderdirecteur Jan Molenaar is ver antwoordelijk voor het segment Bedrijven van Rabobank Nederland AB. Met meer dan twintig jaren in uiteen lopende functies bij Rabobank Nederland en bij lokale banken heeft hij een goed zicht op de markt en de klanten, ik zie inderdaad twee knelpunten die we nu met de banken op korte termijn willen aan pakken. Allereerst de wijze waarop we de klein- en middenzakelijke klanten bedie nen. Met een marktaandeel van bijna 40% mag de Rabobank zich met recht de grootste bank voor deze sector noemen. Het gaat hierbij om bedrijven tot tien werknemers, verenigingen en instellingen met een standaard bancaire behoefte. Van oudsher klanten die zich thuis voelen bij hun Rabobank. De bediening van die klanten is echter vaak weinig efficiënt, waardoor de verhouding tussen kosten en baten zorgelijk is', aldus Molenaar. Aan de andere kant van het bedrijvenspectrum bevindt zich het grootbedrijf, in het verle den bij uitstek het speelveld van de ande re grootbanken. Mede door de inzet van de middenmarktteams groeit het markt aandeel. Ongeveer 15% van deze bedrij ven bankiert inmiddels bij de Rabobank. Op het terrein van professionaliteit en maatwerkproducten ziet Molenaar een sterke groei in de eisen die deze sector aan de banken stelt. 'Steeds minder ban ken kunnen geheel zelfstandig, op econo misch verantwoorde wijze, aan die eisen voldoen. Er zal meer samenwerking moe ten komen.' Bedrijvenbalie De gesignaleerde problemen zijn in de afgelopen maanden besproken met vrij- T Jan Molenaar (links) en Hans Heijnen wel alle commerciële managers van de lokale banken. 'Die knelpunten waren bij hen bekend. Samen hebben we verschil lende oplossingsrichtingen verkend en ik heb echt het gevoel dat we op één lijn zit ten', aldus Molenaars collega Hans Heijnen, hoofd bankgerichte ondersteu ning van het segment Bedrijven en in het verleden onder meer manager bedrijven bij de Rabobank Helmond. 'Voor de bediening van de kleinzakelijke markt is met de managers bedrijven afgesproken het productenscala en de wijze van bedie ning aan te passen. Daarmee wordt een fors efficiencyvoordeel bereikt. Er wordt nu één product voor deze sector ontwik keld, waarin krediet, betalen, sparen en verzekeren zijn samengebracht. Het gehe le transactieverkeer gaat maximaal geau tomatiseerd verlopen. Hierdoor wordt de bedrijvenbalie feitelijk geïntegreerd in het bankhalconcept. Uiteraard blijven de lokale omstandigheden bepalend voor het al dan niet integreren hiervan. Uit onder zoek is gebleken dat deze vorm van bediening door de klanten op prijs wordt gesteld. Het is de uitwerking van de stel regel: "de juiste aandacht voor de juiste klant".' Dit motto geldt ook voor de wijze waar op het grootbedrijf moet worden bediend. In de ogen van Molenaar een niet geringe opgave: 'Ook bij deze sector zullen we ons moeten profileren als een echte adviesbank, gewapend met kennis van de verschillende sectoren en van de com plexe - vaak internationaal georiënteerde - producten en diensten. Daarmee geef ik tegelijkertijd onze bottleneck aan: slechts weinig lokale banken kunnen deze dienst verlening geheel zelfstandig verzorgen. Overigens bedienen ook onze concurrent- banken deze markt via bovenlokale expertisecentra. In onze verhoudingen betekent dit dat Rabobanken en Rabobank Nederland bereid zullen moe ten zijn samen te werken bij de bediening van dit segment. Die samenwerking kan bestaan in bovenlokale allianties, maar ook door inschakeling van de expertise van Rabobank Nederland Grootbedrijf, waaronder ook de middenmarktteams ressorteren.' Leegloop en frustraties 'Willen we deze sector rendabel bedie nen', vervolgt Heijnen, 'dan zullen we

Rabobank Bronnenarchief

blad 'Bank & Bestuurder' | 2000 | | pagina 16